Tesla обмисля Apple CarPlay: Какво означава това за автомобилната индустрия?

Изненадващ доклад твърди, че Tesla работи по интеграция на Apple CarPlay, което предизвика вълнения в общността на марката. Ако това е истина, то ще отбележи сеизмична промяна за компанията на Илон Мъск. Последствията обаче могат да бъдат много по-големи за автомобилната индустрия като цяло.

Дебатите дали системи за свързване на телефон като Apple CarPlay и Android Auto все още имат място в модерните електромобили са ожесточени, но без ясен извод. Докато мнозина се надяват новодошли компании като Tesla и Rivian да обмислят поддръжка на CarPlay, други твърдят, че софтуерът в техните автомобили е перфектен и интеграцията само би влошила изживяването. Когато дебютира през 2014 г., Apple CarPlay запълни празнина в инфоразвлекателните системи, предлагайки добре обмислен интерфейс и пренасяйки най-полезните приложения от телефона на централния екран на автомобила. Повече от десетилетие по-късно автомобилният софтуер е напреднал значително, но хората са свикнали толкова много с познатите интерфейси на CarPlay и Android Auto, че биха искали всяка кола да ги има.

Преди Apple CarPlay беше MirrorLink

Tesla представи своята инфоразвлекателна система още преди системите на Apple и Google да съществуват. По това време на пазара се опитваше да се наложи друга система за свързване – MirrorLink, разработена от Nokia. Връзката с телефона беше нестабилна, опресняването на екрана беше с честота около два кадъра в секунда, а звукът закъсняваше толкова много, че навигационните команди се чуваха едва след като вече е пропуснато отклонението. Не е чудно, че Илон Мъск се зарече никога да не позволи подобно недоразумение да превземе екраните на автомобилите му. Tesla продължи да развива собствения си софтуер и отхвърли Apple CarPlay и Android Auto, когато те се появиха съответно през 2014 г. и 2015 г.

Тъй като по това време Tesla беше нишов стартъп за електрически автомобили, почти никой не обърна внимание. Междувременно собствениците на Tesla се превърнаха в сплотена общност, която следваше всичко, което Илон Мъск им каже. За тях външните системи бяха лоши, а вградената инфоразвлекателна система – с години напред. В началото това беше до голяма степен вярно, въпреки че софтуерът на Tesla все още беше в ранен етап на развитие.

Защо Tesla променя посоката си сега?

Години по-късно Apple CarPlay и Android Auto станаха почти задължителни, запълвайки пропуските, оставени от автомобилните производители. Дори компании като BMW и Toyota, които първоначално отказваха да ги интегрират, бяха принудени да преосмислят позициите си съответно през 2017 г. и 2018 г.

Продажбите на Tesla през последните няколко тримесечия не са особено впечатляващи. За разлика от 2012 г., когато компанията пусна Model S, или дори 2020 г. с премиерата на Model Y, днес купувачите на електромобили имат избор. Тогава Tesla беше синоним на електрическа кола. Днес на пазара има безброй електромобили, много от които са по-добри от моделите на Tesla в някои аспекти. Освен това повечето производители (с изключение на Rivian и GM) предлагат поддръжка на CarPlay.

Липсата на тази функция може да не е решаващ фактор за покупка, но наличието ѝ със сигурност не вреди. Противно на твърденията на феновете на Tesla, Apple CarPlay не би влошил софтуерното изживяване. Това е просто приложение – който иска, може да го използва, а който не иска, може да го игнорира. Има и друга причина Tesla да се отваря към идеята за Apple CarPlay точно сега. Илон Мъск често е влизал в конфликти с Apple, но в същото време силно желае партньорство с технологичния гигант. Той би искал Apple да интегрира неговия изкуствен интелект Grok, както и да закупи сателитни услуги Starlink от неговата компания SpaceX.

Какво означава това за останалите производители?

Tesla не е единствената компания, която отхвърля системите за свързване на телефони. Rivian, която често е смятана за подражател на Tesla, следва подобна линия. Rivian също отказва да предложи Android Auto и Apple CarPlay, въпреки настояванията на своите клиенти. Подобна е и ситуацията с General Motors, която също използва Android Automotive в своите автомобили, но отказва CarPlay и Android Auto в електрическите си модели. Наскоро GM дори обяви, че ще премахне тези системи и от автомобилите си с двигатели с вътрешно горене, което вероятно ще предизвика негативна реакция от пазара.

Ако Tesla действително интегрира CarPlay, това може да принуди GM да преразгледа решението си. В крайна сметка, компании като Ford и Lucid предлагат поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto и изглеждат доволни от това. Ford дори задълбочи интеграцията, позволявайки на Apple достъп до данни за батерията за по-добро планиране на маршрути в Apple Maps. Компанията се радва и на растящи продажби на своите електромобили през 2024 г., макар да не е ясно дали CarPlay има нещо общо с това.

Почти сигурно е, че Rivian ще преосмисли своята позиция срещу CarPlay, тъй като досега следва плътно стъпките на Tesla. Това е значителна промяна не само за Tesla, но и за цялата автомобилна индустрия. Подобен ход би дал тласък на използването на Apple CarPlay в момент, когато някои производители се колебаят или открито го отхвърлят.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации