Puritalia Berlinetta: Италианска елегантност с американско V8 сърце

В автомобилния свят споделянето на двигатели е често срещана практика. Основната причина за това е намаляването на разходите, тъй като някои производители не разполагат с капитала, необходим за проектиране и масово производство на собствен двигател, успоредно с разработката на самия автомобил. Ранните модели на Koenigsegg например използват двигатели от Ford, а по-стари примери включват ISO Grifo – италиански „гран турер“ от 70-те години на миналия век, който се предлага както с агрегати от Ford, така и от Chevrolet.

Като говорим за италиански спортни автомобили, използващи чужди двигатели, има и един по-съвременен пример. Той се нарича Puritalia Berlinetta. Моделът е само на няколко години и разполага със сериозна мощност, осигурена от Ford. Сърцето му е V8 двигател Coyote с механичен компресор, който работи в комбинация с хибридна система. Резултатът е впечатляващите 965 к.с., съчетани с елегантността на лимитиран италиански автомобил, проектиран да бъде колкото луксозен, толкова и брутално бърз.

Малък производител, голяма мощност

За разлика от много италиански производители с дългогодишна история, пътят на Puritalia започва съвсем наскоро. Компанията е основана през 2010 г. от група, която сама се описва като „семейство от млади и запалени автомобилни ентусиасти“, чиято мисия е да възроди класическия италиански дизайн в модерна форма. По-конкретно, компанията се позиционира като „Fuoriserie“ – марка, която се фокусира върху създаването на автомобили в ограничени серии с акцент върху съвършенството, а не върху масовото производство.

Първият модел на компанията се появява малко след нейното основаване. Наречен Puritalia 427, той е създаден в чест на легендарния Shelby Cobra 427 от 60-те години. Според основателя на Puritalia, Паоло Паренте, компанията е искала да създаде този носталгичен спортен автомобил, защото по онова време на пазара не се е предлагало нищо подобно. Също като Berlinetta, моделът 427 използва 5,0-литров V8 двигател Coyote от Ford, който може да бъде поръчан и с механичен компресор. Атмосферната версия генерира 445 к.с., докато тази с компресор достига 605 к.с.

По-наблюдателните читатели ще забележат очевидното несъответствие в името. Puritalia 427 не използва двигател с работен обем 427 кубични инча (7,0 литра) като модела на Shelby, на който е посветен. Произведени са общо 250 бройки, 150 от които с твърд покрив. Твърди се, че единственият електрически мотор в автомобила е бил този за чистачките, което подкрепя желанието на Puritalia да създаде достоен наследник на класическия Shelby. Повечето автомобили са продадени на хора, които са имали връзка с марката или са били сметнати за способни да оценят дизайна и изработката на колата.

Подобен външен вид, повече мощност

Няколко години след пускането и спирането на модела 427, Puritalia започва да загатва за изцяло нов автомобил. Външният му вид е базиран на предшественика, но този път не става дума за трибют. Вместо това, новият модел е замислен като първия израз на собствения стил на Puritalia. Той получава името Berlinetta – класически термин за италиански двуместен автомобил с акцент върху лукса. С други думи, Berlinetta е създаден като „гран турер“ със сериозна доза спортен характер.

Този път Puritalia планира да произведе само 150 екземпляра от Berlinetta, за разлика от 250-те броя на 427. Моделът е официално представен на автомобилното изложение в Торино през 2019 г., като поръчките стартират малко след това. Puritalia остава вярна на своя ексклузивен подход, като само малцина кандидати получават привилегията да закупят Berlinetta. Съобщава се, че началната цена е била около 515 000 долара, но с допълнително оборудване е можела да достигне 627 000 долара.

Техниката под капака

Въпреки че Puritalia Berlinetta използва 5.0-литров V8 двигател Coyote, разработката му не е просто копиране и поставяне. Инженерите на италианската компания получават от Ford само основните вътрешни компоненти и блока на двигателя. Оттам нататък те се заемат със задачата да преработят изцяло агрегата, за да отговаря на техните цели.

Технически характеристики и хибридна мощ

Крайният резултат е впечатляващ. Само двигателят с вътрешно горене, оборудван с огромен 2.9-литров механичен компресор, генерира 750 к.с. – с 50% повече от мощността на изцяло новия Ford Mustang Dark Horse. Към него е добавена и plug-in хибридна система, чиято батерия се зарежда напълно за около три часа. Комбинираната мощност на задвижването достига 965 к.с., а максималният въртящ момент е 1247 Нм. Собственото тегло на автомобила е едва 1410 кг.

Динамичните показатели също са на световно ниво. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема около 2.7 секунди, а максималната скорост достига 335 км/ч. За управлението на двигателя, трансмисията и задвижването се грижи система, базирана на изкуствен интелект, наречена Purhydrive, която се адаптира към стила и навиците на водача.

Универсалността на двигателя Coyote

Една от основните причини Puritalia да избере V8 двигателя Coyote на Ford е неговата универсалност. Агрегатът е част от семейството модулни двигатели на Ford, чиято история започва още през 1991 г. Оттогава са произведени няколко версии, включително известният със своята надеждност 4.6-литров V8. 5.0-литровият Coyote е негов индиректен наследник и се отличава със сходна комбинация от издръжливост, надеждност и лесен монтаж.

Именно последното качество прави двигателя Coyote толкова популярен избор за други производители като Puritalia. Тъй като Berlinetta разчита на компресор и хибридна система, двигателят на Ford лесно се поддава на модификации и може да понесе значително увеличение на мощността, независимо дали чрез турбокомпресор или механичен компресор. Освен това агрегатът Coyote е сравнително евтин в сравнение с други популярни V8 двигатели, произвеждани от компании като BMW. Разбира се, звукът на американски V8 двигател с механичен компресор също е неоспоримо предимство.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации