Пазарът на електрически превозни средства в Мароко е напът да отбележи значителен растеж през 2025 и 2026 г. благодарение на навлизането на нови модели и бързото разширяване на местното производство. Това сочи анализ на BMI, компания на FitchSolutions.
След силния пазарен ръст през 2024 г. анализаторите в индустрията запазват оптимистичната си прогноза за сектора на електромобилите в страната, тъй като традиционните автомобилни производители и местните марки ускоряват производството, за да отговорят на нарастващото търсене.
Продажбите на електромобили се очаква да нараснат рязко
Очаква се продажбите на леки електрически автомобили в Мароко да нараснат с 80,4% през 2025 г., достигайки 5 311 броя. С това делът им сред новите леки автомобили ще достигне 2,6%, което е увеличение спрямо 1,9% през 2024 г.
Прогнозите са растежът да продължи и през 2026 г., като продажбите се увеличат с 36,3% до 7 237 броя, а пазарният дял достигне 3,4%. Предвижда се изцяло електрическите автомобили да съставляват 4 248 от тези продажби, докато плъгин хибридите ще достигнат 2 889 броя.
Очаква се този растеж да бъде подкрепен от въвеждането на по-достъпни електромобили от Китай, както и от разширяването на местното производство.
Важен момент е представянето на Dial-E от мароканския производител Neo Motors през октомври 2025 г. – първият изцяло проектиран, разработен и сглобен електромобил в страната. Пълномащабното му производство е планирано да започне през януари 2026 г.
Световни играчи също инвестират в Мароко. Tesla създаде местно дъщерно дружество през юни 2025 г., което ще се занимава с вноса, дистрибуцията и поддръжката на нейните електромобили. Компанията планира да инвестира 2,8 милиона долара за изграждане на мощности за сглобяване в Кенитра с цел годишен производствен капацитет от 400 000 автомобила.
Междувременно Renault актуализира своя инвестиционен план за стартиране на нова линия електромобили, произведени в Мароко. Проектът ще създаде над 7 500 работни места и ще включва изграждането на център за изследвания и разработки.
Правителствени стимули и пазарна динамика
Правителството на Мароко въведе няколко стимула за насърчаване на навлизането на електромобили, включително пълно освобождаване от ДДС, намалени мита, бонуси при покупка за корпоративни клиенти до 100 000 марокански дирхама и по-ниски застрахователни тарифи.
Тези мерки, в комбинация с конкурентния внос на китайски електромобили, стимулират бърз растеж. През 2024 г. продажбите на изцяло електрически автомобили скочиха със 143% на годишна база до 1 125 броя, докато тези на плъгин хибриди се увеличиха с 224% до 1 819 броя. Това повиши пазарния дял на електрическите леки автомобили от 0,7% през 2023 г. на 1,9% през 2024 г.
Китайската компания BYD беше лидер на пазара на плъгин хибриди в Мароко през 2024 г. с приблизителен дял от 32%, докато Dacia доминираше в сегмента на изцяло електрическите автомобили с 40,2% от пазара. Навлизането на други производители, като Zeekr през 2025 г., допълнително разширява избора за потребителите.
Местното производство на електромобили все още е в начален етап, като се произвеждат между 40 000 и 50 000 бройки годишно, включително мини-електромобилите Fiat Topolino, Opel Rocks и Citroën Ami. Въпреки това плановете за разширяване на Renault, Neo Motors и Tesla, заедно с растящата верига на доставки, се очаква да стимулират дългосрочен растеж.
Стратегическото местоположение на Мароко и неговите запаси от фосфати, които са от съществено значение за литиево-желязо-фосфатните батерии, привличат постоянни инвестиции. Сред значимите проекти са заводът за компоненти за литиево-йонни батерии на COBCO, съоръжението за електролити на Tinci Materials и гигафабриките на Gotion High Tech.
Пазарът на товарни електромобили е все още в начална фаза, като продажбите са под 100 броя годишно, предимно лекотоварни автомобили и електрически автобуси.
Очаква се общинските власти да поведат процеса по въвеждане на електрически автобуси през 2025 г., а логистичните компании също се очаква да преминат към електромобили в средносрочен план. Инициативите на Мароко в областта на зеления водород и възобновяемата енергия могат допълнително да подкрепят превозните средства с горивни клетки и водородно задвижване.
Прогнозите са автомобилният парк от леки електромобили в Мароко да достигне 11 011 броя през 2025 г. и 18 207 броя през 2026 г. Въпреки това настоящата зарядна мрежа, която към 2024 г. наброява около 1 000 точки, ще се нуждае от бързо разширяване, за да поддържа дългосрочното навлизане на технологията.
Tesla планира да развие своята мрежа Supercharger в страната, а растежът на възобновяемата енергия и правителствените цели за достигане на 80% дял на възобновяемата енергия до 2050 г. се очаква да подкрепят развитието на инфраструктурата за електромобили.
Какво следва?
Анализаторите прогнозират, че продажбите на леки електрически автомобили в Мароко ще се увеличават със среден годишен темп от 36,2% до 2034 г., достигайки 57 258 броя.
Потенциал за още по-висок растеж съществува при по-нататъшно развитие на местното производство, веригата на доставки за електромобили и навлизането им в туристическия сектор.
С нарастващите инвестиции и правителствени стимули Мароко се позиционира като регионален център за производство на електрически превозни средства и батерии, което е знак за трансформация в автомобилния сектор на страната.
Последвайте ни в Google News