Първи впечатления от изцяло електрическия Mokka GSE, който предлага изненадващо количество забавление зад волана, макар и да не е пряк конкурент на класическите „хотхеч“ модели.
Vauxhall Mokka GSE се противопоставя на скромния си произход на малък SUV, за да предложи истински забавно преживяване зад волана. Автомобилът е бърз и много способен в завоите, въпреки че му липсва фината настройка на най-добрите спортни хечбеци. Съществуват въпроси относно комфорта и пробега, но ако тези компромиси са приемливи, моделът е изключително забавен. Най-добрият комплимент е, че той предизвиква истински ентусиазъм за бъдещите модели от серията GSE.
Дори от Vauxhall признават, че досега марката GSE имаше по-скоро разочароващо начало с доста вялите плъгин хибриди Astra и Grandland от предишното поколение. Mokka GSE обаче обещава много повече, тъй като е първият изцяло електрически модел от серията и по този начин по-добре оправдава името си – Grand Sport Electric.
Vauxhall не твърди, че GSE е новият GTE, GSi или VXR, въпреки че заема подобна позиция на спортен върхов модел в гамата на марката. След Mokka ще последват и други GSE модели, като се очаква Corsa да се превърне в изцяло електрически „хотхеч“ (мощен спортен хечбек) през следващата година.
Технически промени и връзката с Италия
Тестовете на Mokka GSE се проведоха северно от Мадрид, на историческата писта „Харама“, бивш домакин на Гран При на Испания. Идеята за Mokka на писта от Формула 1 може да звучи странно, но когато се разгледат техническите детайли, нещата придобиват смисъл.
Платформата е същата, която се използва при Alfa Romeo Junior Veloce и Abarth 600e. Това означава, че архитектурата eCMP е преработена до версия, която Abarth нарича „Perfo-eCMP“. В основата на всичко е стандартната 54-киловатчасова батерия на Mokka, която захранва много по-мощен електромотор на предната ос с мощност 276 к.с. и въртящ момент от 345 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5,9 секунди, което е с половин секунда по-бързо от стария Corsa VXR с бензинов двигател, а максималната скорост достига 200 км/ч.
Шасито също е преработено. Макар Vauxhall да не споделя конкретни промени спрямо моделите на Alfa и Abarth, Mokka GSE получава специфични настройки. Новият модел разполага с масивни четирибутални спирачки Alcon, механичен диференциал с ограничено приплъзване, нови задни стабилизиращи щанги, които са почти два пъти по-твърди, както и снижено и по-стегнато окачване. Кормилното управление е рекалибрирано, а реакцията на педала на газта е променена, за да отговаря на допълнителната мощност.
Пробег и ефективност: неизбежният компромис
Mokka GSE не е насочен към клиентите на стандартния Mokka Electric. Пробегът е едва 336 км – с около 80 км по-малко от стандартния електрически Mokka. По време на теста беше постигната ефективност от 4,3 км/кВтч, което би осигурило реален пробег от около 233 км. При спокойно шофиране в предградията на Мадрид разходът се подобри до 4,8 км/кВтч, което се равнява на около 261 км. Стандартно автомобилът е оборудван с гуми Michelin Pilot Sport EV, но като опция за 100 британски лири се предлагат Goodyear Eagle F1, които осигуряват максималния пробег, докато с Michelin той е ограничен до 323 км.
Дизайн и оборудване
Позициониран над нивото на оборудване Ultimate, GSE получава цялото му стандартно оборудване и още. В допълнение към отопляемите предни седалки, безжичното зарядно за смартфон и отопляемия кожен волан, GSE добавя спортни седалки с тапицерия от Alcantara, вложки от Alcantara по вратите и педали с алуминиев ефект. За да се отличава визуално, моделът разполага с 20-инчови джанти, специфични шевове в интериора и нова предна броня. Въпреки това, като цяло автомобилът няма крещящия състезателен вид на Abarth, нито фините детайли на Alfa Romeo. Интериорът също следва тази тема – изглежда като стандартен Mokka и е доста скучен в сравнение с италианските си братовчеди.
Усещане зад волана на пътя и пистата
При потегляне GSE е напълно безшумен, за разлика от Abarth, който има външен високоговорител. В градски условия управлението е леко, а реакцията на газта не е прекалено рязка. Основната индикация, че това е спортна версия, е цялостната липса на финес. Колелата понякога тупват тежко поради ниския профил на гумите, а шумът от вятъра и пътя е осезаем. Въпреки че окончателна оценка за возията ще може да се даде след тест на британски пътища, тя изглежда по-комфортна от тази на разтърсващия Abarth 600e.
Когато се излезе на подходящ път, недостатъците на Mokka GSE бързо се забравят. Мощността е повече от достатъчна, а въртящият момент е налице мигновено. Определящата характеристика на модела е диференциалът с ограничено приплъзване. Най-добрият подход е да се шофира по-агресивно – буквално да се „хвърли“ колата в завоя, да се позиционира воланът рано и да се усети как диференциалът почти заключва предните колела, докато изтегля автомобила на изхода. Самото управление е силна страна – реакцията е бърза и вдъхва увереност както при по-висока скорост, така и в остри завои.
На пистата „Харама“ игривият характер на автомобила стана още по-очевиден. Той позволява лесни корекции при загуба на сцепление на задната ос, като използва сцеплението на предницата или мигновения въртящ момент. Всичко това се случва с много ненатрапчива система за контрол на сцеплението. Спирачната сила е сензационна и умората на спирачките не беше проблем. Усещането в педала обаче не е идеално, а регенерацията на енергия има само един режим, който е доста слаб.
Цени и конкуренция
Цената на Mokka GSE започва от 36 995 британски лири. В сравнение с по-мощната версия Scorpionissima на Abarth 600e (39 885 лири) и Alfa Romeo Junior Veloce (42 305 лири), Vauxhall изглежда като изгодна сделка, макар и по-слабият Alpine A290 (216 к.с.) да е по-достъпен с цена от 34 500 лири.
Последвайте ни в Google News