Доклад на TÜV за 2026 г.: Tesla Model Y е най-ненадеждният автомобил за периода 2022–2023 г.

Германската организация TÜV публикува своя доклад за надеждност за 2026 г., като за първи път в него са включени подробно и електрическите автомобили. Докато повечето от тях се оказват също толкова надеждни, колкото и еквивалентите им с двигатели с вътрешно горене, Tesla Model 3 и Model Y са сериозни изключения. Model Y се класира на последно място сред автомобилите на възраст 2–3 години с най-висок процент дефекти, регистриран от десетилетие насам – 17,3%.

Теория срещу реалност при електромобилите

Общоприето е схващането, че електрическите автомобили би трябвало да са по-надеждни, тъй като имат по-малко движещи се компоненти. При повечето от тях липсва скоростна кутия, макар че някои спортни модели като Porsche Taycan разполагат с двустепенна трансмисия. Електрическият мотор има само една движеща се част – ротора, което елиминира хиляди компоненти, които могат да се повредят или износят в един двигател с вътрешно горене.

Тази теория е подложена на задълбочен тест тази година, тъй като германската TÜV е събрала изчерпателни данни за надеждността на електромобилите. Докладът за 2026 г. се основава на информация от техническите прегледи на около 9,5 милиона превозни средства, преминали задължителна проверка между 1 юли 2024 г. и 30 юни 2025 г. в центровете на TÜV в цяла Германия. Данните за това кои автомобили е по-вероятно да не преминат прегледа дават ясна представа за тяхната надеждност.

Докладът отчита процента на значителни дефекти, които са причина автомобилът да не премине задължителната проверка. Това не е абсолютна оценка, като се имат предвид разликите в пробега и поддръжката, на които са подложени различните автомобили. Един служебен седан, използван от търговски представител, ще натрупа много повече километри от частен градски автомобил. По същия начин един Mercedes обикновено получава по-добра грижа от бюджетна Dacia, която може никога да не посети оторизиран сервиз.

Резултати от доклада

Въпреки тези различия, последният доклад на TÜV показва, че електрическите автомобили могат да бъдат също толкова надеждни, колкото и техните аналози с двигатели с вътрешно горене. Тази година в класацията влизат 216 модела автомобили, включително 18 електрически. Като цяло повече от един на всеки пет автомобила (21,5%) не е преминал проверката на TÜV, като по-старите превозни средства регистрират по-висок процент дефекти.

Най-важният раздел е този за автомобилите на възраст 2–3 години, тъй като при тях поддръжката и пробегът играят по-малка роля за надеждността. Най-добре представилите се в тази категория са Mazda2 (2,9% дял на дефектите), Mercedes-Benz B-Class и Volkswagen T-Roc (по 3,0%). Най-добре представилите се електрически автомобили в тази категория са Mini Cooper SE (3,5%), Audi Q4 e-tron (4,0%) и Fiat 500e (4,2%).

Tesla отново показва слаби резултати, като Model 3 регистрира 13,1% дял на дефектите, а Model Y – цели 17,3%. Тези резултати са по-лоши дори от тези на бюджетния Dacia Spring. Model Y е не само най-лошият електромобил, но и най-лошият автомобил в категорията на 2–3 годишните коли, която включва 110 модела. Междувременно Model 3 е изпреварен като втория най-лош модел от Ford Mondeo, което не е голямо постижение.

Tesla Model Y се оказва неприятна изненада в тазгодишния доклад, регистрирайки най-високия процент дефекти в тази възрастова група за последните 10 години. С други думи, никой друг автомобил не е имал толкова много дефекти само след две или три години експлоатация през последното десетилетие.

Специфични проблеми при електрическите автомобили

Докладът на TÜV за 2026 г. не уточнява кои дефекти са отговорни за разочароващото представяне на Model Y. Въпреки това, говорейки за електрическите автомобили като цяло, д-р Йоахим Бюлер, управляващ директор на асоциацията TÜV, потвърди, че виновни са предимно компонентите по задвижването.

В изявление пред ADAC той обясни, че окачването страда под високото тегло на батерията, а спирачките се използват рядко поради енергията, генерирана при спиране. Според него това може да доведе до дефекти в спирачните дискове и да създаде риск от намалена спирачна ефективност.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации