Малайзия представи първия си електромобил с цена от $19 400, но батерията се наема отделно

Малайзийският автомобилен производител Perodua направи първата си сериозна стъпка в света на електрическите автомобили с премиерата на модела QV-E. Този субкомпактен кросоувър е първият автомобил с нулеви емисии на марката и въвежда иновативна система за абонамент за батерията, която намалява първоначалната цена.

Моделът QV-E се задвижва от електромотор с мощност 201 к.с. и предлага пробег от около 446 км с едно зареждане. Въпреки атрактивната стартова цена, купувачите трябва да наемат батерията с капацитет 52,5 кВтч за период от девет години. Това е привидна икономия, тъй като е невъзможно да се управлява електромобил без основния компонент, който всъщност се наема.

QV-E се отличава и като първия електромобил, разработен изцяло в Малайзия. За разлика от конкурентния Proton, чиито модели e.MAS 7 и e.MAS 5 са ребрандирани версии на автомобили на Geely, Perodua е инвестирала значителни средства в създаването на оригинален продукт. Развойната дейност е започнала през 2023 г., като общата стойност на изследванията и инженерната работа възлиза на 800 милиона рингита (около 194 милиона долара).

Процесът по създаването на модела стартира с умален макет на концепцията EMO (Electric Motion Online) през май 2023 г. Година по-късно е представен тестовият хечбек EMO-I, последван от концептуалния кросоувър EMO-II през декември 2024 г. През май 2025 г. дизайнът еволюира до напълно функциониращ прототип, който дава на публиката ясна представа за финалния сериен модел QV-E.

Компактни размери и визия на SUV-купе

Perodua QV-E е проектиран с идеята да предложи модерен дизайн и практичност. Моделът съчетава компактните размери, типични за градските автомобили, с популярния силует на SUV-купе. Дизайнът се характеризира с остри линии, тънки LED светлини и динамична странична линия, които му придават спортен и съвременен вид.

С дължина от 4170 мм и междуосие от 2680 мм, моделът QV-E съчетава компактни размери с динамичен силует. Предната му част се отличава с остри, разделени LED фарове, релефен преден капак и мускулести калници.

Силуетът носи известна прилика с предходното поколение на Toyota C-HR и актуалния Nissan Juke, особено в линията на прозорците. Дръжките на предните врати са интегрирани в панелите, докато тези на задните са скрити в С-колоните.

В задната част скосеният покрив преминава в светлинна лента по цялата широчина и интегриран дифузьор. Кросоувърът стъпва на 18-инчови алуминиеви джанти и към момента се предлага само в два цвята: Ice Blue и Caviar Gray.

Функционален, но семпъл интериор

В купето дизайнът на арматурното табло е по-скоро функционален, отколкото вдъхновяващ. Два 10,25-инчови екрана, един за инфоразвлекателната система и един за приборното табло, покриват основните нужди без да въвеждат нови решения.

Плаващата централна конзола, амбиентното осветление и декоративните елементи с алуминиев ефект се опитват да подобрят атмосферата, но цялостното усещане остава по-скоро бюджетно ориентирано, отколкото авангардно. Безопасността е добре подсигурена с шест въздушни възглавници и пълен пакет от системи за асистиране на водача (ADAS).

Единствен вариант за задвижване

Perodua QV-E е изграден върху модулна платформа, разработена със съдействието на Magna Steyr. Задвижването се осигурява от един електромотор с мощност 201 к.с. (150 kW) и въртящ момент от 285 Нм, който предава тягата към предните колела. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,5 секунди.

Литиево-желязо-фосфатната батерия, доставена от китайската компания CATL, е с капацитет 52,5 кВч и осигурява пробег до 445 км според оптимистичния цикъл NEDC. Уловката е, че този основен компонент всъщност не е включен в цената на автомобила.

Купете колата, наемете батерията

Цената на Perodua QV-E стартира от 80 000 рингита (равняващи се на 19 400 долара по текущи курсове), но собствениците ще трябва да плащат допълнителни 275 рингита (67 долара) на месец за батерията като част от деветгодишен лизингов договор.

Изпълнителният директор на Perodua, Зейнал Абидин Ахмад, заяви, че моделът „Батерия като услуга“ (BaaS) осигурява доживотна гаранция за батерията за спокойствието на клиентите. Той определи подхода като начин за намаляване на притесненията, често свързвани със собствеността на електрически автомобили.

Производството ще се осъществява в Малайзия, като ще започне с 500 бройки на месец, преди да се увеличи до 3000 към третото тримесечие на 2026 г. Според Bloomberg, Perodua се стреми към 50% дял на местни компоненти до началото на 2026 г., който да нарасне до 70% до 2030 г.

Навлизането на електрически превозни средства в Малайзия продължава да набира скорост, като правителството цели електромобилите да съставляват 15% от продажбите на нови автомобили до края на десетилетието.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации