Първи впечатления от Vauxhall Frontera: Практичност на достъпна цена

Нашето мнение за Vauxhall Frontera

На пръв поглед новият Frontera изглежда като изключително добра сделка, особено в сравнение с по-скъпия Vauxhall Mokka. Frontera е значително по-голям, не прави сериозни компромиси с оборудването, има привлекателен дизайн и предлага избор между хибридно и изцяло електрическо задвижване с малка разлика в цената. В реални условия моделът до голяма степен оправдава тези обещания, въпреки че качеството на материалите и дизайнът в интериора леко понижават общото впечатление.

Усещането зад волана също не е особено вълнуващо. Докато пробегът от около 300 км на стандартната електрическа версия може да откаже някои купувачи, вариантът с увеличен пробег, достигащ малко над 400 км, е далеч по-привлекателен. В крайна сметка Frontera доказва, че е възможно да се съчетаят избор на задвижване, добра практичност и достъпна цена.

За модела

Името Frontera може и да не е сред най-запомнящите се в историята на Vauxhall, но също като своя предшественик от 90-те години, най-новият модел с тази емблема е SUV. В гамата на компанията той се позиционира между Mokka и Grandland по размер.

За Frontera Vauxhall използва платформата „Smart Car“ на компанията майка Stellantis (която няма връзка с марката Smart). Това означава, че за разлика от стария Frontera с двойно предаване, новият модел се предлага само със задвижване на предните колела. Благодарение на гъвкавостта на архитектурата, автомобилът се предлага с бензиново-хибридни и изцяло електрически версии, което му позволява да отговори на нуждите на повечето семейства. Наличен е и вариант със седем места – опция, която Mokka и Grandland не предлагат.

Цени и версии

Може би изненадващо, ценово Frontera не се позиционира между Mokka и Grandland. Изцяло електрическата версия стартира от цена, съперничеща на Dacia Duster – около 22 500 паунда след приспадане на държавната субсидия от 1 500 паунда. Тази цена е за базовото ниво на оборудване Design, докато по-високото GS е с около 2 500 паунда по-скъпо. На върха на гамата е Frontera Ultimate, чиято цена започва от около 25 700 паунда. Хибридната версия на Frontera (без субсидия) стартира от малко над 24 800 паунда.

Всички версии стандартно се предлагат с пет места. Това, което ще отличи Frontera не само от останалите SUV модели на Vauxhall, но и от конкурентите в сегмента, е опцията за седем места. Тя се предлага само за хибридния модел в нива на оборудване GS и Ultimate срещу доплащане от 550 паунда.

Усещане зад волана и пътно поведение

Frontera не е бърз или особено ангажиращ автомобил, но като семеен SUV, той очаквано поставя фокус върху комфорта на возене, както в електрическата, така и в хибридната си форма. Окачването се справя добре с по-големи неравности по пътя, а в градски условия автомобилът се усеща пъргав. Ускорението е прилично, въпреки размерите и платформата, която е заимствана от по-малки модели. При движение с по-висока скорост обаче, аеродинамичният шум в купето става по-осезаем, а автоматичната скоростна кутия на хибридната версия понякога реагира мудно.

Платформата на Frontera се използва и от Citroen e-C3, така че очакванията към най-новото поколение на модела бяха високи, както и към неговия събрат от Citroen – C3 Aircross.

Хибридната версия на Frontera е оборудвана с 1,2-литров трицилиндров бензинов турбо двигател, подпомаган от електромотор с мощност 28 к.с., който е интегриран в шестстепенната автоматична трансмисия с двоен съединител. За разлика от Citroen C3 Aircross, новият Frontera не предлага опция за ръчна скоростна кутия. Освен базовия хибрид със 100 к.с., се предлага и по-мощна версия със 136 к.с. Изцяло електрическият модел разполага с предно разположен електромотор с мощност 113 к.с.

При тестовете на електрическата и хибридната версия на Frontera приликите между двата автомобила веднага стават очевидни, което е впечатляващо предвид различните задвижващи системи. Усещането зад волана и контролът върху шасито при Vauxhall са малко по-директни в сравнение със Citroen C3 Aircross, който използва окачването Advanced Comfort с прогресивни хидравлични ограничители. Въпреки това, както може да се очаква, Frontera не е автомобил, който бихте избрали за чисто удоволствие от шофирането. Моделът също така не претендира да бъде сериозен офроуд автомобил като своя предшественик със задвижване на четирите колела.

Независимо коя от двете задвижващи системи бъде избрана, автомобилът предлага добро качество на возене. Благодарение на големия ход на окачването, неравности като „легнали полицаи“ и дупки се преодоляват с лекота. При по-високи скорости обаче се забелязва, че Frontera не е напълно стабилен, макар и в никакъв случай да не е некомфортен.

Нивата на шум са малко по-високи от очакваното, което създава усещането, че Vauxhall е можел да добави повече шумоизолация. Това обаче би увеличило теглото на автомобила, а то е ключов фактор в подхода на компанията към Frontera и платформата Smart Car като цяло. Хибридната версия с пет места тежи 1344 кг, а седемместният вариант е само с 32 кг по-тежък. Електрическият модел е с тегло 1514 кг. Всички тези стойности са изключително добри за автомобил, който е значително по-голям от повечето си преки конкуренти.

Динамика, ускорение и максимална скорост

Хибридната система на Frontera съчетава 1,2-литров турбо двигател и електромотор, като предлага две нива на мощност. По-слабата версия разполага с общо 100 к.с. и 205 Нм въртящ момент, ускорява от 0 до 100 км/ч за 11 секунди и достига максимална скорост от 180 км/ч. По-мощният вариант предлага 136 к.с. и 230 Нм, като ускорението до 100 км/ч отнема 9 секунди, а максималната скорост е 190 км/ч.

Електрическият Frontera разполага със 113 к.с. и 125 Нм въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 12,8 секунди, а максималната скорост е ограничена до 140 км/ч. Интересно е, че електромоторът не предлага типичното мигновено ускорение на електрически автомобил от място. За да се усети пъргавината му, е нужно автомобилът вече да е в движение, но в нито един момент не се усеща като бавен. Версията с по-голяма батерия (54 кВч) е малко по-тежка и ускорява до 100 км/ч за 13 секунди.

Градско шофиране, видимост и паркиране

Подобно на C3 Aircross, Frontera предлага висока позиция на седене, която осигурява отлична видимост. Квадратната форма на каросерията също допринася за лесното позициониране на пътя, дори в тесни градски улици. Диаметърът на завой от 11,05 метра е практичен, въпреки че този на Citroen е малко по-малък – 10,9 метра.

Управляемост извън града

Frontera никога няма да бъде автомобил, който да управлявате с удоволствие в завои, но най-важното е, че не губи стабилност при появата им. Накланянето на каросерията е добре овладяно, а сцеплението на предните колела е на добро ниво. Електрическата версия се усеща по-стабилна в завоите от хибридната, вероятно заради ниско разположената тежка батерия. Въпреки че управлението е леко, то изисква малко повече усилие от очакваното. Спирачките имат леко „гъбесто“ усещане, а шестстепенната автоматична трансмисия реагира мудно при рязко подаване на газ.

Комфорт на магистрала и при дълги пътувания

При шофиране по магистрала се забелязва, че макар Frontera да се справя добре с високите скорости, понякога има склонност да се отклонява леко от траекторията си. Причина за това са лекото управление и относително високият център на тежестта. В сравнение с комби като Vauxhall Astra Sports Tourer, хибридният Frontera със 136 к.с. може да се усеща малко по-бавен при реакциите си при висока скорост. Това означава, че при изпреварване е добре да се предвиди допълнителна секунда или две.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Ефективността на Frontera Hybrid е на добро ниво, а за купувачите на електрическата версия, които планират дълги пътувания, моделът с по-голяма батерия е по-добрият избор. Лекото тегло на автомобила, постигнато благодарение на платформата Smart Car, има положителен ефект не само върху усещането зад волана, но и върху ефективността.

Въпреки че е просторен семеен SUV с характерна квадратна форма, Frontera постига добри резултати по цикъла WLTP. Vauxhall обявява комбиниран разход от 4,4 л/100 км (53,3 mpg) и за двете хибридни версии. Това е малко повече от Dacia Duster Hybrid 140 (4,25 л/100 км) и MG ZS Hybrid (4,24 л/100 км). По време на теста, който включваше доста динамично шофиране, средният разход е бил 5,9 л/100 км, но при нормално шофиране се очаква разход около 5 л/100 км да бъде лесно постижим. Въглеродните емисии на Vauxhall са малко по-високи от тези на Dacia и MG, като варират между 118 и 119 г/км.

Пробег, батерия и време за зареждане на електрическата версия

Обявеният пробег от 303 км за електрическия Frontera може да се окаже труден за постигане в ежедневието. Батерията с капацитет 44 кВч не разполага с термопомпа, което прави пробега силно зависим от метеорологичните условия. По време на теста в реални условия пробегът е бил около 210 км, макар и при по-динамично шофиране.

По-късно през 2025 г. ще се появи и версия Extended Range с по-голяма батерия от 54 кВч и значително по-атрактивен пробег от 407 км. Това е с осем километра повече от Citroen e-C3 Aircross, който използва същата батерия.

Благодарение на сравнително малката батерия от 44 кВч, зареждането от 20% до 80% отнема 26 минути при максимална мощност от 100 кВ. При версията Extended Range същото зареждане отнема 28 минути. Стандартно се предлага и 11-киловатово бордово зарядно устройство. При използване на стандартна домашна зарядна станция (wallbox) със 7,4 кВ, пълното зареждане на версията с 44 кВч отнема 7 часа, докато за модела с 54 кВч са необходими 8,5 часа.

Инфоразвлекателната система е изключително опростена, което улеснява навигацията в менютата. Въпреки това се очаква повечето шофьори просто да свържат смартфоните си и да използват стандартно вградените Apple CarPlay или Android Auto.

Материали и качество на изработка

При първоначалния преглед на базовото ниво на оборудване Design и по-високия клас GS Frontera не се забелязва огромна разлика. При GS има текстилни елементи по вратите, докато при Design те са заменени от драскаща се черна пластмаса. И двата варианта обаче разполагат с еднакво вътрешно оформление и предни седалки „Intelli-seats“ на Vauxhall. Еластичната лента около централната конзола е интересно решение, което позволява поставянето на бутилки с всякакъв размер. Като цяло обаче, интериорът на Citroen C3 Aircross предлага по-приветлива атмосфера и по-интересен дизайн на таблото.

Инфоразвлекателна система и свързаност

Двата 10-инчови дисплея са добре разположени на таблото, с лек наклон към водача. Централният сензорен екран е леснодостъпен и макар системата понякога да стартира малко по-бавно, тя реагира добре на докосване и има ясна графика. Интерфейсът на менюто е изключително лесен за навигация, което се дължи най-вече на факта, че настройките са много базови. Дисплеят пред водача може да се конфигурира, но в малка степен, като показва основно данни за ефективността и информация за пътуването.

Стандартно Frontera разполага с четири USB-C порта и безжично зарядно за смартфон. Последното е разположено така, че телефонът не се плъзга и не пада – детайл, от който други производители биха могли да се поучат. Стандартната аудиосистема на Vauxhall, дори и в по-малки модели като Corsa, се представя изненадващо добре.

Багажник и практичност

Малко конкуренти могат да се мерят с Frontera по отношение на практичността, особено като се имат предвид изцяло електрическите и хибридните варианти. Версията със седем места също помага на модела да се открои, макар да е жалко, че тя ще се предлага само за хибрида. Като недостатък може да се отбележи, че при използване на всички седем места, багажното пространство е практически нулево, а в купето липсват много удобни решения за съхранение на вещи.

Frontera е SUV от C-сегмент, но с цена, близка до тази на моделите от B-сегмента, което прави практичността му силно предимство. Стандартно се предлага с пет места, като седемместната версия е налична за модела GS Hybrid срещу доплащане.

Размери

Новият Frontera има значително по-различна форма на каросерията от своя предшественик, който се предлагаше с три или пет врати. С дължина от 4385 мм, Vauxhall Frontera е с 10 мм по-къс от своя братовчед Citroen C3 Aircross. И двата автомобила са сравнително компактни, като се има предвид възможността им да поберат седем души. С широчина от 1795 мм, той е и с 65 мм по-тесен от комбито Astra Sports Tourer.

Пространство за пътниците

Отпред Vauxhall създава усещане за традиционен SUV, с малко по-изправена позиция на шофиране в сравнение с Mokka. Въпреки че е сравнително дълъг за своя клас, малката му широчина се усеща вътре заради по-малкото разстояние между двамата предни пътници. Добрата видимост обаче допринася Frontera да не се усеща тесен. Пътниците разполагат с много място за краката и главите си.

Интериорът на Opel Frontera предлага изобилие от пространство за главите и краката както на предните, така и на задните седалки, въпреки че настаняването на трима възрастни отзад може да се окаже предизвикателство. Моделът разполага с две ISOFIX точки за монтаж на детски столчета на външните задни седалки. Местата за съхранение на дребни предмети не са много, но джобовете във вратите са доста широки.

Подът в купето се различава при електрическата и хибридната версия на Frontera. Позицията на батерията при електрическия модел означава, че подът в задната част е леко повдигнат в сравнение с хибрида. Макар това почти да елиминира централния тунел, колената на пътниците остават в малко по-висока позиция. Въпреки това задната част на Frontera остава приятно място за пътуване, с много естествена светлина и меки, удобни седалки.

Що се отнася до третия ред седалки, той не е препоръчителен за възрастни при дълги пътувания. С ограниченото си пространство за краката и главата, тези места са предназначени предимно за превоз на деца на къси разстояния.

Пространство в багажника

Багажникът е голям и с еднакъв обем както при електрическия модел, така и при петместната хибридна версия. Със своите 460 литра той е достатъчен за нуждите на повечето семейства, макар и да отстъпва леко на Dacia Duster Hybrid, който предлага 496 литра. Задният ред седалки се сгъва в съотношение 60:40, а подвижният под на багажника позволява да се изравни с товарния праг. При сгънати задни седалки товарното пространство нараства до внушителните 1600 литра.

При седемместния вариант максималният обем на багажника достига 1400 литра, когато всички седалки са премахнати, но спада до 370 литра, когато е сгънат само третият ред. С разгънат трети ред седалки на практика не остава място за багаж, поради което Opel дори не посочва официален обем в тази конфигурация.

Възможности за теглене

Opel не предоставя данни за капацитета на теглене на изцяло електрическия Frontera, но и двете хибридни версии могат да теглят до 1250 кг – същата стойност като при Citroën C3 Aircross Hybrid.

Надеждност и безопасност

Все още е твърде рано за окончателна оценка, но моделите на Opel обикновено се представят добре на тестовете на Euro NCAP. Въпреки че нито Citroën C3 Aircross, нито Opel Frontera са тествани до момента, Opel е оборудвал новия си модел със сериозен набор от системи за безопасност още в стандартното оборудване, което предполага добър резултат в категорията „Асистиращи системи“.

Предимства

  • Богато стандартно оборудване за безопасност
  • Солидни хибридни агрегати
  • Използване на здрави пластмаси в целия интериор

Недостатъци

  • Новата платформа Smart Car е сравнително неизпитана
  • Липсват резултати от тестове на Euro NCAP
  • Стандартна гаранция за хибридните версии

Оборудването за безопасност в базовото ниво Design включва:

  • Задни сензори за паркиране
  • Круиз контрол
  • Асистент за поддържане на лентата
  • Активна спирачна система за безопасност
  • Предупреждение за сблъсък
  • Разпознаване на пътни знаци
  • Система за следене на вниманието на водача
  • Индикатор за ограничение на скоростта

Качеството на сглобката изглежда на добро ниво, въпреки че използваните материали не са от най-висок клас. По време на тестовете не бяха забелязани никакви скърцания или неприятни вибрации. Хибридното задвижване вече се използва в редица други продукти на Stellantis и досега няма данни за сериозни проблеми.

В последното проучване Driver Power, Opel не само изпреварва други марки на Stellantis като Citroën, Peugeot и Fiat, но и премиум производители като Audi и Volvo, заемайки четвърто място от 31 марки. Предшественикът на Frontera, моделът Crossland, зае впечатляващото шесто място в класацията за най-добри автомобили за притежаване през 2025 г., така че Opel се надява да продължи тази тенденция.

Гаранцията за Frontera Hybrid е три години или 96 500 км, като през първите 12 месеца пробегът е неограничен. Електрическата версия Frontera Electric се предлага с гаранция от осем години или 160 000 км за батерията, която гарантира запазване на минимум 70% от капацитета ѝ през този период.

Алтернативи на Opel Frontera

С агресивната си ценова политика Opel позиционира Frontera като сериозен конкурент. Хибридната версия се изправя срещу модели като Dacia Duster, а когато се появи седемместният вариант – и срещу Dacia Jogger. Изцяло електрическата версия има за основен съперник своя събрат Citroën e-C3 Aircross. Въпреки че Frontera не предлага премиум усещането на Mokka, за купувачите, които дават приоритет на пространството и съотношението цена-качество, новият модел на Opel е почти без алтернатива.

Често задавани въпроси

По-голям ли е Opel Frontera от Opel Mokka?

Да, въпреки че е по-евтин, Frontera е с над 234 мм по-дълъг от Mokka и има значително по-голям багажник – 460 литра срещу 350 литра при Mokka. Frontera се предлага и със седем места.

Кой автомобил заменя Opel Frontera?

Frontera заменя Opel Crossland като базов SUV модел в гамата на Opel.

Каква е разликата между нивата на оборудване Design и GS?

Базовото ниво Design и по-високото GS имат някои разлики във външния вид, като GS предлага и по-богато стандартно оборудване.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации