Пътят на Subaru е добре познат – от нетрадиционна японска марка, която преди 25 години се бореше да се конкурира с Toyota и Honda, до днешния си статут на производител с изключително лоялни клиенти. Тези клиенти ценят симетричното задвижване на всички колела, боксерните двигатели и офроуд възможностите на версиите Wilderness.
Subaru започва 21-ви век с продажби от 172 000 автомобила в САЩ, което все още я позиционира като второстепенен играч. През 2010 г. обаче, когато марката продава 263 000 автомобила, започва забележителен период на растеж, който достига своя връх през 2019 г. с над 700 000 продадени бройки, изпреварвайки по темп на растеж всички големи производители с изключение на Tesla.
Subaru вероятно ще продаде по-малко автомобили тази година
Оттогава годишните продажби на Subaru се стабилизират, като отбелязват лек спад за няколко години, преди да се възстановят до 668 000 автомобила през 2024 г. Тенденцията за 2025 г. обаче предполага, че марката няма да надмине резултатите от предходната година. До края на ноември Subaru е продала 586 154 автомобила в САЩ, което е с 3,3% по-малко в сравнение със същия период на миналата година.
Ако се сравнят само данните за ноември 2025 г. с тези за ноември 2024 г., спадът в продажбите на Subaru е 9,7%. Този резултат е по-слаб от прогнозата на Ford за общ спад на автомобилния пазар в САЩ от 7% за същия месец.
Спад при продажбите на Ascent
Subaru предлага девет модела в САЩ, като всеки един от тях отбелязва по-ниски продажби в сравнение с ноември 2024 г. Най-голям е спадът при седана WRX, чиито продажби от началото на годината са намалели с цели 42% до 9 715 бройки. Моделът WRX беше обновен само преди три години, но промени в производствения капацитет са довели до значително намаляване на наличностите.
Говорителят на компанията, Доминик Инфанте, заяви пред TopSpeed, че през 2026 г. се очаква ръст в продажбите на WRX и че повече информация ще бъде обявена в следващите месеци. Той добави, че въпреки всичко WRX все още се продава много добре и че до края на 2025 г. компанията очаква да реализира около 10 000 бройки. Това може да е намек за бъдещето на модела, свързано с представените STI концепции.
Изцяло новият Outback модел 2026 г. вече пристига
Следващият сериозен спад в портфолиото на марката идва от триредовия кросоувър Ascent, който така и не успя да достигне обема на продажбите на най-популярните модели на Subaru – Crosstrek и Forester. Продажбите на Ascent са намалели с 23,7% до края на ноември, достигайки 39 378 бройки, което го поставя далеч зад конкуренти като Chevrolet Traverse, Honda Pilot, Hyundai Palisade и Kia Telluride.
Други модели на Subaru, които бележат спад от началото на годината досега, са BRZ (-11,8% до 2 653 бройки), Solterra (-9,4% до 10 217), Impreza (-7,5% до 26 143) и Outback (-7,1% до 142 943).
Crosstrek бележи ръст, докато Forester остава без промяна
Очаква се новият Outback да остане сред трите най-продавани модела на марката, заедно с Crosstrek и Forester. Crosstrek се превърна в бестселъра на Subaru, въпреки че е на пазара само от две години. През 2024 г. моделът отстъпваше единствено на Chevrolet Trax в изключително конкурентния сегмент на малките кросоувъри.
До края на ноември тази година продажбите на Crosstrek са се увеличили с 6,3% до 175 151 доставени автомобила в САЩ, което означава, че е напът да надмине резултата си от 2024 г. В същото време продажбите на шестото поколение Forester модел 2025 г., което беше представено изцяло ново преди година, остават почти без промяна спрямо миналия ноември, достигайки 159 677 бройки.
Седанът, който оставя трайно наследство
Въпреки че Forester е популярен модел, той се състезава в много по-труден сегмент от Crosstrek, изоставайки значително зад Toyota RAV4, Honda CR-V и Chevrolet Equinox в наситения пазар на средноразмерни кросоувъри.
Любопитното е, че моделът на Subaru с най-голям ръст в продажбите до ноември е именно този, който се оттегля от пазара след 35 години – седанът Legacy. Производството в завода на компанията в Лафайет, Индиана, приключи преди два месеца. Това означава, че наличните бройки намаляват и дилърите може да са по-склонни на преговори.
Друга възможна причина е, че лоялните клиенти на марката бързат да се сдобият с един от последните екземпляри на Legacy. Продажбите до ноември са се увеличили с 13,2% до 20 277 броя. Legacy не е единственият такъв случай – много производители прекратиха производството на своите седани заради пренасочването на потребителите към кросоувъри и SUV автомобили.
Последвайте ни в Google News