Напълно различно: Автономните автомобили ще променят всичко до няколко години

Ако напоследък шумът около електрическите автомобили изглежда по-приглушен, това не е случайно. Много производители преразгледаха плановете си, след като данъчните облекчения за електромобили започнаха да изчезват, а инвестициите в заводи за батерии се оказаха по-малко печеливши от очакваното. Вместо това те се връщат към една позната, но амбициозна цел.

Автомобилните компании отново очакват да постигнат огромен напредък в автономните технологии до края на десетилетието. Въпросът е дали този път ще успеят да изпълнят обещанията си.

Производителите отново залагат на автономните технологии

След години на неуспешни опити и сериозни провали, индустрията отново се е насочила с пълна сила към самоуправляващите се автомобили. Някои компании като Tesla никога не се отказаха от тази мечта. Други обаче направиха крачка назад през последните години, тъй като технологията се оказа твърде скъпа и разработката ѝ отнемаше много време. Ford и VW закриха проекта си Argo AI, а General Motors замрази Cruise.

Сега автомобилната автономия отново е на преден план и се развива по-бързо от всякога. Скорошните събития ясно илюстрират този ускорен темп. Waymo започна тестове на своите автономни автомобили (с оператор за безопасност) във Филаделфия и планира да събира данни в още няколко града. Uber и Avride стартираха услуга с роботаксита в Далас, която също първоначално ще включва човек зад волана. Междувременно властите в Калифорния представиха нови правила, които ще позволят тестове и внедряване на самоуправляващи се камиони по обществените пътища в щата.

Фокусът обаче не е само върху роботакситата и автономните камиони. Автомобилните компании също навлизат все по-агресивно в тази сфера. Rivian планира да представи своята високотехнологична стратегия по време на специално събитие, посветено на автономията и изкуствения интелект.

В скорошно интервю изпълнителният директор на Rivian Ар Джей Скариндж подчерта визията на компанията. Той заяви, че макар роботакситата да привличат най-голямо внимание, автономните автомобили за лична употреба ще имат огромно влияние върху бизнеса, тъй като 99% от всички изминати километри в САЩ се извършват с лични превозни средства. Според него следващите няколко години ще бъдат напълно различни от изминалите, не само за Rivian, но и за цялата автомобилна индустрия.

General Motors, Ford, Lucid и почти всички останали производители разработват собствени версии на автономни системи. Очевиден е стремежът тази технология да стане масова и да се наложи много бързо.

Ключовият въпрос е дали компаниите могат да внедрят тези функции достатъчно бързо, но и безопасно. Инцидентите със самоуправляващи се автомобили все още получават широко медийно отразяване и привличат вниманието на регулаторите. Това оставя много малко място за грешки и налага избягването на старата мантра в софтуерната разработка, която гласи „действай бързо и не се страхувай от провали“.

Годината за Volvo беше доста натоварена, и то не в добрия смисъл. От софтуерни проблеми до спънки с митата, шведският производител се сблъска едновременно с лош късмет и с последствията от предишни свои решения.

Въпреки трудностите обаче, завърналият се на поста главен изпълнителен директор, Хокан Самуелсон, продължава да вярва в преминаването към електрически автомобили. Нещо повече, той е убеден, че Америка, която вече няма федерални стимули за покупка на електромобили, все още иска да се раздели с бензина.

Плъгин хибридите като ключово решение

В интервю за Automotive News Самуелсон заяви, че ще бъде трудно без стимулите, но от друга страна, не трябва да се вярва, че пазарът ще се върне към автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Според него хората подценяват голямото предимство на изцяло електрическите автомобили и плъгин хибридите с голям пробег, а именно възможността всяка сутрин да потегляш с „пълен резервоар“.

Той даде за пример, че плъгин хибрид с голям пробег може да се движи в изцяло електрически режим до 200 км. Самуелсон подчерта, че много рядко се налага по-голям дневен пробег, което означава, че усещането при шофиране е почти същото като при изцяло електрически автомобил, а двигателят с вътрешно горене би се включвал изключително рядко.

Ръководителят на Volvo смята, че преходът към електрическо задвижване е напълно валидно решение в САЩ, тъй като много хора имат възможност да зареждат автомобилите си у дома. Именно затова, според него, в много отношения Америка е идеалният пазар за електрически автомобили.

От думите на Самуелсон става ясно, че той разчита изключително много на плъгин хибридите. Изглежда, че той залага на идеята, че дори Америка да не е готова за пълен преход към изцяло електрически автомобили, пазарът ще приеме охотно плъгин хибридите като междинна стъпка. А това е нещо, което Volvo е в състояние да предложи без никакъв проблем.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации