Tamiya има толкова дълга история в производството на радиоуправляеми модели на оригиналния Mini Cooper, че пълноразмерната версия все още е била в производство, когато първият RC автомобил е напуснал фабриката. Оригиналното шаси M-01 от 1994 г. е имало интелигентен дизайн, който е позволявал сглобяването му както с предно, така и със задно предаване.
Това е интересна характеристика, която изчезва при по-късните шасита M-03, M-05 и актуалното M-07, но се завръща с новото MB-01. Докато M-07 е насочено към състезанията, MB-01 е предназначено по-скоро за любителско каране, като предлага възможност за пълна промяна в поведението на автомобила. Ако идеята за Mini със задно предаване не допада на всеки, Tamiya предлага и класически каросерии на Alpine и Abarth.
MB-01 е един от по-достъпните модели на Tamiya в мащаб 1:10, макар и не по-евтин от по-големия модел със задвижване на четирите колела TT-02. Както обикновено, в комплекта са включени мотор и електронен контролер на скоростта, но ще трябва да добавите собствена радиоапаратура, батерия, зарядно устройство и боя. Очаквайте да прекарате две-три вечери в сглобяване на шасито и малко повече време за боядисване и поставяне на стикерите по каросерията.
Процесът по сглобяване на шасито MB-01
Едва ли ще намерите по-добро ръководство за употреба от това на Tamiya, а всички необходими компоненти са ясно обозначени. Въпреки това е препоръчително да се запознаете с инструкциите преди началото на работа. Няколко тавички за части и дъска за рязане на пластмаса ще бъдат от полза. В кутията има няколко основни инструмента, но за повечето ще трябва да се снабдите сами. Необходими са кръстата отвертка, клещи, резачки, макетен нож, супер лепило и ножици.
Пластмасовите части са разположени на платки, като е най-добре да се изрязват само необходимите за съответната стъпка. За улеснение, крепежните елементи са показани в реален размер в ръководството, за да се уверите, че използвате правилната дължина, а има и указания къде да се постави грес или лепило.
По време на сглобяването бяха направени няколко малки подобрения спрямо стандартната конфигурация. Първо, всички пластмасови и метални втулки, в които се въртят осите, бяха заменени с метални сачмени лагери. Това подобрява скоростта, удължава времето за каране и намалява износването. Второ, бяха добавени тънки подложки за намаляване на луфта в рамената на окачването. Трето, каросерията беше боядисана в различен цвят от препоръчания.
Това определено е по-сложен за сглобяване комплект от пистовия модел TT-02. Вместо цялостно шаси тип „вана“, MB-01 се състои от преден и заден модул, които се сглобяват в няколко различни конфигурации, за да паснат на различни каросерии и да променят поведението на пътя. Късото междуосие на това Mini е чудесно за пъргавина, докато по-дългото при модела Citroen DS осигурява по-добра стабилност.
Усещане зад волана
Този модел е истински малък хулиган, който с удоволствие превърта предните си гуми дори върху килим с добро сцепление. Това се случва със стандартна 7,2-волтова NiMh батерия, така че не се усети нужда от по-мощна 7,4-волтова LiPo батерия. За тези, които търсят повече скорост, се предлагат различни предавателни числа и богат избор от мотори.
Ускорението е напълно достатъчно, за да достави удоволствие, а управлението също не е лошо. Моделът се усеща най-добре при влизане в завои без газ, а единственият начин да се преобърне е при удар или излитане от бордюр. Постигнат е добър баланс между пъргавина и стабилност – усеща се жив, но без да създава впечатление, че ще изгуби контрол.
Издръжливост и недостатъци
Забавлението с модела е гарантирано, а единствената трайна щета след множество удари е леко олющена боя по каросерията. При по-силен удар в твърд предмет пластмасовите сферични ябълки на окачването лесно изскачат от рамената, което обездвижва модела и често води до търсене на изпадналата полуоска. Това не би било голям проблем при приятелски състезания на паркинг, но в състезателна среда дори лек удар може да ви извади от пистата за няколко обиколки.
Въпреки това по самото шаси MB-01 няма сериозни повреди, освен няколко драскотини. Каросерията не извади същия късмет, като няколко по-големи удара разхлабиха боята. Основните недостатъци на модела се крият в големия луфт в окачването и управлението, което води до не особено прецизно поведение. Освен това, при определени условия гумите опират в каросерията.
Управлението на този радиоуправляем модел е най-приятно на големи и открити пространства. В по-тесни участъци и при наличие на препятствия бързо се проявява най-големият му недостатък. Големият луфт и хлабината в кормилната уредба правят прецизното преминаване през миниатюрна писта изключително трудно, като колата дори криволичи при движение в права линия. При тестове на закрито беше твърде лесно моделът да удари някоя от преградите, особено когато въртящият момент от електромотора допълнително влошаваше контрола.
Радиусът на завой също се оказва изненадващо голям за толкова малък автомобил, като при пълно навиване на волана предните гуми дори опират в каросерията. Дори след лека корекция на настройките, проблемът остава при подаване на мощност. Макар да има много възможности за тунинг на шасито MB-01, по-старият модел M-05 с предно предаване е значително по-добър избор на сходна цена.
Цена и конкуренция
Шасито MB-01 Mini е един от най-достъпните модели на Tamiya, което го превръща в чудесна отправна точка за навлизане в хобито. Препоръчителната цена на комплекта е около 150 британски лири, като много търговци предлагат и отстъпки. На пазара има и по-евтини, готови за каране модели като FTX Banzai, но те не предлагат чара на класическия Mini Cooper.
Заключение
След опита с модела BT-01 Porsche 911, първоначалните резерви към MB-01 Mini бяха сериозни. За съжаление, притесненията относно луфта в управлението се оказаха напълно основателни, но въпреки това моделът остава забавен за управление. Конфигурацията с предно предаване подобрява управляемостта, а силно изразеният ефект от въртящия момент върху волана е по-скоро забавен, отколкото проблемен.
Динамиката е добра, а с монтирани лагери и качествена батерия може да се постигне време за каране от над 10 минути. Сглобяването на комплекта е приятно, а боядисването на каросерията дава възможност за персонализация още преди да се разгледа дългият списък с тунинг части. Въпреки това, възможността шасито да бъде както с предно, така и със задно предаване, е по-скоро недостатък. По-добрият вариант е да се изчака каросерията на Mini да бъде предложена с по-старото, но по-прецизно шаси M-05, което освен по-добра управляемост, ще включва и стикери от рали „Монте Карло“.
Технически характеристики
Моделът е в мащаб 1:10 с дължина 315 мм, широчина 167 мм и височина 140 мм. Шасито е изработено от ABS пластмаса и се задвижва от стандартен 540-класов електромотор. Максималната скорост, която достига, е между 25 и 30 км/ч.
Последвайте ни в Google News