Когато за първи път беше тестван, XPeng G6 изглеждаше като сериозен претендент в пазара на електрически SUV автомобили. Въпреки че марката е сравнително непозната, G6 е най-важният ѝ модел – китайският съперник на Tesla Model Y. Първите тестове на автомобила бяха проведени в края на 2024 г., но оттогава той не само излезе в продажба, но и получи значителна актуализация. Тя включва нови батерии, електрически мотори и подобрения в интериорните технологии. Това показва, че XPeng подхожда сериозно към ключовия сегмент на средноразмерните електрически SUV автомобили.
Цени и версии
Ценовата структура на XPeng G6 е ясна. Версията Standard Range със задно задвижване започва от 39 990 британски лири, Long Range със задно задвижване е на цена от 44 990 лири, а върховият модел AWD Performance струва 49 990 лири. Както може да се очаква, вариантът с най-голям пробег е Long Range RWD, който изминава до 525 км с едно зареждане.
Динамика и усещане зад волана
Необходими са само няколко минути зад волана, за да стане ясно, че XPeng G6 е създаден за леко и безпроблемно шофиране, без да се търсят скрити спортни заложби. Автомобилът е бърз, а нивата на шум в купето са ниски, но по-отзивчивото управление и по-комфортната возия биха били предимство.
С актуализацията в края на 2025 г. XPeng G6 получи не само нови стандартни батерии, но и нови електромотори. Базовият модел Standard Range със задно задвижване разполага с мотор с мощност 248 к.с. и ускорява от 0 до 100 км/ч за 6.9 секунди. Версията Long Range RWD е с мощност 296 к.с. и постига същото ускорение за 6.7 секунди. За търсещите максимална динамика е предназначен моделът AWD Performance. С двата си електромотора и обща мощност 486 к.с., той спринтира до 100 км/ч за 4.1 секунди. Максималната скорост за всички версии е ограничена до 203 км/ч.
Шофиране в различни условия
В градски условия XPeng G6 е лесен за управление благодарение на ниското приборно табло и множеството външни камери. Диаметърът на завой от 11.6 метра е с около половин метър по-малък от този на Tesla Model Y, което допринася за добрата маневреност. При нивата на оборудване Long Range и Performance 9-инчовата дигитална камера за обратно виждане е впечатляваща, особено нощем. В дъждовно време обаче отраженията от фаровете на другите автомобили затрудняват видимостта. Въпреки че има възможност за превключване към конвенционално огледало, общата видимост назад е силно ограничена.
Педалът на газта е лесен за модулиране, както и спирачките, без да се усеща рязък преход между регенеративното и конвенционалното спиране. Най-силният режим на системата за рекуперация предлага усещане, близко до управление с един педал, но не спира автомобила напълно.
Смяната между режимите Eco, Comfort и Sport променя реакцията на педала на газта и твърдостта на волана. Най-осезаема е разликата в усилието на волана, но поради липсата на обратна връзка е най-добре да се използва най-лекият режим. С тегло малко над 2000 кг, G6 е тежък автомобил, но накланянето в завоите е по-малко от очакваното. Управляемостта е предвидима, като при версията AWD Performance се усеща, че по-голямата част от мощността се изпраща към задните колела.
Шумоизолацията в купето е отлична, с минимален шум от вятър и гуми, дори при наличието на прозорци без рамки. Комфортът обаче се нарушава от возията. Окачването се усеща твърде твърдо върху неравни пътища и не осигурява нужното спокойствие при движение по магистрала, въпреки удобните седалки с тапицерия от кожа напа.
„При ниски скорости пружините и амортисьорите реагират твърде нервно, а във волана липсва всякакво усещане или обратна връзка. И макар G6 да е напълно компетентен и стабилен в завоите, в него не може да се открие истинско удоволствие от шофирането“, коментира Нийл Бриско, след тест на XPeng G6 AWD Performance.
Пробег, зареждане и разходи
При актуализацията на модела XPeng променя капацитета на батериите. Базовата батерия от 66 кВч е заменена с такава с капацитет 68 кВч, с което пробегът се увеличава от 435 на 470 км. По-голямата батерия обаче е намалена от 87.5 кВч на 80.8 кВч, което води до редуциране на максималния пробег от 570 на 525 км. Тези стойности са конкурентни в сравнение с модели като Ford Capri (пробег между 390 и 626 км), Tesla Model Y (500-623 км) и Hyundai Ioniq 5 (439-570 км).
Тестът на версията AWD Performance, проведен в студени и влажни условия, показа реален пробег от около 360 км при среден разход на енергия от 22.1 кВч/100 км, което е далеч от официално обявените 510 км.
На фона на това, изключително бързото зареждане е сериозно предимство. Благодарение на 800-волтовата архитектура SEPA 2.0, версиите Long Range и Performance поддържат пикова мощност на зареждане до 451 кВ. Това позволява зареждане от 10% до 80% само за 12 минути, при наличие на достатъчно мощна зарядна станция. Версията Standard Range също е впечатляваща, като поддържа мощност до 362 кВ и постига същото време за зареждане от 10% до 80%.
Разходи за притежание и остатъчна стойност
Застраховката на XPeng G6 може да се окаже изненадващо скъпа, особено в сравнение с конкуренти като Ford Capri, Volkswagen ID.4 или дори Tesla Model Y. Обикновено по-голямата батерия води до по-висока застрахователна премия, но при G6 разходите са значителни за всички версии.
Подобно на други електрически автомобили, XPeng G6 също подлежи на пътен данък. Базовата версия RWD Standard Range е единствената, която попада под прага за допълнителна такса за по-скъпи автомобили. Всички останали нива на оборудване ще бъдат облагани с тази такса от втората до шестата година на експлоатация.
Според анализите XPeng G6 се очаква да запази 49% от първоначалната си стойност след три години или пробег от около 58 000 км. Този показател е по-добър от този на по-скъпия Audi Q4 e-tron (37 до 42%) и Hyundai Ioniq 5 (40 до 44%), но отстъпва леко на Tesla Model Y (49 до 53%).
Интериор, дизайн и технологии
Семплият външен и вътрешен дизайн контрастира с доброто технологично ниво и качеството на материалите. След няколко месеца на пазара XPeng обнови интериора на G6, като заимства идеи от минималистичните кабини на Tesla. Дизайнът е изключително опростен, като почти всяка функция се управлява през централния сензорен екран.
Дизайн на интериора и таблото
Интериорът на G6 може да бъде описан като сдържан. Дори опционалната двуцветна комбинация от бяло и черно не успява да разчупи усещането за монотонност. Всички повърхности са заоблени, а липсата на физически бутони не оставя много акценти, които да привлекат погледа. Производителят дори е заменил дръжките на вратите с бутони. Все пак има няколко интересни детайла, като декоративния панел с имитация на дърво във версията AWD Performance, тапицерията на тавана с ефект на велур и шарките по решетките на високоговорителите.
Материали и качество на изработка
За да се конкурира с утвърдени модели на Kia, Hyundai и Skoda, XPeng трябва да предложи високо качество на интериора. В това отношение G6 се представя добре – използвани са меки повърхности, имитиращи кожа, а пластмасите не създават усещане за евтино изпълнение. Качеството на материалите се запазва и на задните седалки.
Инфоразвлекателна система и аудио
Пред водача е разположен 10,2-инчов дисплей, който изглежда леко претрупан с информация. Някои от шрифтовете са твърде малки, за да бъдат прочетени лесно с един поглед. Възможностите за персонализация са ограничени и се свеждат до избор на акцент върху аудио системата, ефективността или асистентите за шофиране.
Централният 15,6-инчов сензорен екран е стандартен за всички версии и е впечатляващ и неудобен едновременно. Дисплеят е с изключително ясна картина, а реакцията му е сред най-бързите в индустрията. Бутоните за различните менюта са големи, което улеснява използването им в движение, а Apple CarPlay и Android Auto са отлично интегрирани.
Не толкова добро обаче е разположението на бутоните за бърз достъп в долната част на екрана, които често изискват няколко докосвания, за да се отворят настройките на климатика. Системата има много подменюта, което прави промяната на режими на шофиране, настройките на асистентите или дори изсушителя на въздуха по-бавна от желаното.
Въпреки че липсват физически бутони, е възможно да се настроят любими функции за скролера от лявата страна на волана. Тази функция работи добре за температурата и скоростта на вентилатора, но основните функции на G6 биха могли да бъдат по-лесно достъпни.
В централната конзола са разположени две подложки за безжично зареждане на смартфони с мощност 50 W. Те зареждат батериите много бързо, без прегряване, благодарение на вграденото охлаждане.
Като цяло качеството на изработка е много добро, но остава въпросът за издръжливостта след по-продължителна употреба. Има притеснения, че сатененото покритие на някои елементи може да започне да се износва с времето.
Багажник и практичност
XPeng предлага пространство за семейства, но му липсват някои интелигентни решения, за да се отличи. Като средноразмерен SUV, от G6 се очаква да отговори на нуждите на семейния живот. Налични са дълбока ниша под предния подлакътник и големи джобове във вратите, но липсва жабка. Пространството за съхранение под централната конзола е труднодостъпно, въпреки че там се намират полезни USB и USB-C портове. Огромният панорамен покрив, който е стандартен, прави интериора на G6 да изглежда още по-просторен.
Размери
Със своята купе-SUV форма, XPeng G6 е по-голям от много от своите конкуренти, включително Kia EV6, Ford Capri и Audi Q4 e-tron, което осигурява добро вътрешно пространство. С дължина 4758 мм, широчина 1920 мм и височина 1650 мм, G6 е съпоставим по размери с Tesla Model Y.
Пространство за пътниците
Както отпред, така и отзад има предостатъчно място за главата и краката. Предните седалки предлагат впечатляващи възможности за регулиране и могат да се сгънат до напълно легнало положение (след премахване на подглавниците), създавайки място за спане. Самите седалки са проектирани с акцент върху комфорта, а не върху страничната опора.
Въпреки че пътниците отзад имат достатъчно място, изживяването е по-скоро скучно в сравнение с Tesla Model Y, който предлага заден екран за игри, управление на климатика и музика. В G6 има подлакътник, който се сгъва от средната седалка, но в него не са вградени поставки за чаши. Пътниците отзад разполагат единствено с два вентилационни отвора, тъй като липсва тризонов климатик. Вратите се управляват с бутони, но за разлика от предните, задните нямат лост за ръчно отваряне. ISOFIX точки за закрепване има само на външните задни седалки.
Багажно пространство
На някои пазари XPeng G6 се предлага с преден багажник, но при версиите за Европа под предния капак има само пластмасов панел. За щастие, задният багажник е с приличен обем от 571 литра. Все пак скосеният покрив в стил купе-SUV означава, че превозването на по-големи кучета може да не е съвсем комфортно. Широкият отвор и ниският товарен праг са предимство.
Задните седалки се сгъват, за да образуват равен под, като за целта има по два лоста от всяка страна. Под пода на багажника има голямо пространство за съхранение, но то е заето от кабели за зареждане и авариен комплект.
Възможности за теглене
Максималният капацитет на теглене на G6 е 1500 кг, което е със 100 кг по-малко от Tesla Model Y и с 300 кг по-малко от Kia EV6.
Интериорът не е толкова минималистичен, колкото при Model Y, но необходимостта да се влиза в подменюта за настройка на страничните огледала или за включване на подгряването на задното стъкло изглежда излишно усложнена. Последното е особено валидно, като се има предвид колко неефективна е малката задна чистачка в дъждовно време.
Безопасност и надеждност
XPeng G6 разполага с множество стандартни технологии за подпомагане на водача, но от Euro NCAP не са останали впечатлени от начина, по който те работят.
Марката XPeng все още не е участвала в проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power. И макар G6 да се продава в оригиналния си вид отпреди обновлението от февруари 2025 г., моделът не се радва на голям успех, поради което отзивите от собственици са рядкост.
Моделът G6 е преминал тестовете за безопасност на Euro NCAP и се е представил добре. Резултатът от пет звезди със сигурност ще зарадва XPeng и ще вдъхне увереност на клиентите по отношение на тази нова и непозната марка. По време на изпитанията от Euro NCAP са отбелязали, че асистентът за поддържане на лентата коригира траекторията на G6 при необходимост – система, която не се натрапва и работи адекватно. По отношение на ограничителя на скоростта обаче, от Euro NCAP посочват, че XPeng G6 неправилно е разпознавал скоростните ограничения.
Системата за подпомагане на водача на XPeng, наречена „XPILOT 2.5“, се предлага стандартно за G6. За сегмента, в който се позиционира моделът, функции като адаптивен круиз контрол, асистент за поддържане на лентата, следене на сляпата зона и автономно аварийно спиране са очаквано оборудване.
Така, освен решението за необходимия пробег, единственият останал избор за клиентите е какъв цвят да изберат.
Последвайте ни в Google News