Как „мозъкът“ на един хиперавтомобил може да промени бъдещето на колите

Системата DriveOS на Drako може да пренесе функции от луксозни автомобили в достъпни градски модели. Факт е, че съвременните автомобили стават все по-скъпи и сложни.

Двама автомобилни ентусиасти от Силициевата долина, натрупали състоянието си от технологии, смятат, че имат по-добро решение. Те са посветили десетилетие на разработката на собствен суперавтомобил, който да служи като доказателство за тяхната концепция.

Осъществяване на идеята

Дийн Драко и Шив Сиканд са съоснователи на IC Manage – платформа за управление на данни, която производителите на чипове използват за разработка на своите продукти. Успехът на компанията им позволява да финансират своя страстен проект Drako Motors, който разработва радикално нова операционна система за автомобили.

Основната им идея звучи познато: централизирана компютърна платформа, която комуникира директно със сензори и изпълнителни механизми, за да намали драстично забавянето и да подобри производителността, безопасността и киберсигурността. Концепцията им напомня за системата „Heart of Joy“ на BMW iX3 модел 2026 г., но доведена до крайност: един-единствен „мозък“, нулево забавяне и директен контрол над четирите колела.

Според тях най-добрият (и може би най-забавният) начин да демонстрират своята операционна система е в електрически автомобил с четири двигателя и мощност 1 200 к.с. В него, освен че осигурява прецизен контрол върху въртящия момент на всяко колело, системата управлява и всички функции за безопасност, инфоразвлекателната система и динамиката на шофиране. Но през 2014 г. не е имало подобни електромобили, които да могат да се модифицират, затова те създават собствен – Drako GTE.

Интересен факт е, че Drako Motors си партнира с Pankl Racing Systems за разработката на изключително здрави полуоски за GTE. Днес Pankl доставя подобни компоненти на някои от водещите производители на електрически хиперавтомобили.

За седана Drako GTE и SUV модела Dragon

За да съкратят процеса на разработка на елементи като стъкла, панти, приборни табла и превключватели, GTE е базиран на Fisker Karma. Дизайнът му обаче е напълно преработен и електрифициран с батерия с капацитет 90 кВтч, разположена в централния тунел и под повдигнатия под. Общата мощност достига 1 200 к.с. Обявената цена е 1,25 милиона долара, като се планира производството на 25 бройки, първата от които вече е в процес на изграждане. Последващият петместен SUV, Drako Dragon, разполага с две врати тип „чайка“, мощност от 2 000 к.с. и по-ниска цена от 300 000 долара. Основната цел на тези модели обаче е да демонстрират възможностите на системата Drako DriveOS.

Тревожни тенденции в цената на софтуера

През 80-те години на миналия век софтуерът е съставлявал едва около 10% от общата цена на един автомобил. Този дял нараства експоненциално, достигайки между 30% и 40% през настоящото десетилетие. Очаква се с добавянето на нови системи за безопасност и автономност той да достигне 50% до 2030 г.

Drako DriveOS срещу традиционните архитектури

Автомобилната индустрия е сред малкото сектори, които все още се съпротивляват на прехода от десетки или стотици специализирани електронни контролни модули (ECU) към значително по-малко на брой стандартни процесори, подобни на тези в компютрите, игровите конзоли и смартфоните.

Това отчасти се дължи на липсата на достатъчно специалисти по софтуер в автомобилните компании.

Доставчиците на компоненти отдавна изтъкват, че масови операционни системи като Windows и Linux не могат да се справят с обработката на критични данни за безопасността в реално време. Поради тази причина най-сигурното и бързо решение е било доставчиците да създават отделни малки контролери за всяка функция – антиблокираща спирачна система, въздушни възглавници, камери, масажори за седалки и др.

В резултат на това съвременните автомобили имат стотици специализирани ECU, всеки със собствена миниатюрна операционна система, свързани с километри оплетени кабели. Тази сложна мрежа създава множество „точки за атака“, през които хакери могат да получат достъп до комуникационните системи.

Алтернативата на Drako DriveOS

Светът работи с Linux. Тази система е навсякъде, но не работи в реално време и не е детерминистична, което означава, че не може да приоритизира обработката на данни от сензори за безопасност, без да бъде прекъсвана от информация от сензора за дъжд, системата за следене на налягането в гумите и други.

Системата Quest V, разработена съвместно с Ричард Уест от Бостънския университет, решава този проблем чрез иновативни ядра и канали за данни. Ядрата са малки части от софтуера на операционната система, които действат като ключови мостове между хардуера на компютъра (процесор, памет, устройства) и софтуерните приложения. Те управляват системните ресурси и осигуряват сигурен и последователен начин за достъп на приложенията до хардуера.

Ядрото на Drako включва иновативен „канал за данни“, който свързва критичния за безопасността процесор, чрез паметта, със силиция, отговорен за получаването на тези данни. Това ефективно изолира зоните, посветени на задачите по безопасност, и ги поддържа фокусирани върху важната информация без „разсейвания“. Така Drako DriveOS може да управлява системите за безопасност, използвайки Linux за основа.

Допълнително опростяване и спестяване

Drako DriveOS може да комуникира с изпълнителните механизми и сензорите чрез всички съвременни протоколи – Ethernet, CAN, Flexray, LIN и други. Много от тях обаче имат своите недостатъци.

Като се има предвид с какви автомобили Шив и Дийн прекарват свободното си време по пътищата на Калифорния, включително безупречен Ferrari 288 GTO, автомобилните фенове могат да се доверят на инстинктите им, когато става дума за използване на технологии за подобряване на динамиката на автомобила.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации