Kia EV5 WKNDR: Електрическият SUV за приключения извън пътя

Kia представи концептуален електрически автомобил, създаден специално за любителите на пътешествията през уикенда, като избра да го покаже в Китай, а не в САЩ или Европа. Концептът EV5 WKNDR, разкрит по време на автомобилното изложение в Гуанджоу, превръща новия средноголям електрически SUV на марката в подготвен за къмпинг кросоувър, готов да замени асфалта с черни пътища. Той следва поредица от подобни проекти, базирани на пикапа Tasman, SUV модела EV9 и вана PV5, и показва колко сериозно Kia се отнася към електрическите автомобили, насочени към активния начин на живот.

Технически характеристики и офроуд подобрения

В основата на концепта стои стандартният EV5 – електрическият SUV на Kia с ръбест дизайн и размери, близки до тези на Sportage. Той използва платформата E-GMP на Hyundai Motor Group, но при EV5 архитектурата е 400-волтова, за разлика от 800-волтовата система за бързо зареждане при EV6 и EV9. На пазарите, където моделът се предлага, купувачите могат да избират между батерии с капацитет 60,3 кВч и 81,4 кВч, задвижване на предните или на четирите колела и пробег до около 530 км (по цикъла WLTP) за най-ефективната версия с предно предаване. От Kia посочват, че бързото зареждане с прав ток от 10 до 80 процента отнема около 30 минути, а мощността на базовия вариант с един електромотор е около 215 к.с. (160 кВ).

Версията WKNDR надгражда тази основа с визия, която ентусиастите отдавна очакват от серийните електрически автомобили. Пътният просвет е увеличен в сравнение със стандартния EV5, а концептът е оборудван с 20-инчови джанти и специализирани офроуд гуми вместо икономични такива с ниско съпротивление при търкаляне. Броните са по-масивни и с по-изчистени ъгли на атака и отход. Раздувките на калниците са уголемени, за да покрият по-широката следа, а стандартната задна светлинна лента е заменена от по-фокусирани LED светлини, които подхождат на по-суровия вид. Прибиращи се куки за теглене отпред и отзад подсказват за реална употреба извън пътя, а багажникът на покрива по цялата му дължина и стойките за инструменти на страничните прозорци създават усещане за умален електрически автомобил за експедиции, а не просто за „паркетен“ SUV със стикери.

Създаден за изследване на природата

Технологиите също са адаптирани за пътешествия. Kia описва режим, който с едно докосване планира цялото пътуване, съобразявайки се с капацитета на батерията и предпочитанията на водача. Системата изгражда маршрут, добавя спирки за зареждане и отбелязва близки забележителности и природни местности, които си заслужава да бъдат посетени. Стандартният EV5 вече предлага функционалности като технологията Vehicle-to-Load (V2L), която позволява на автомобила да захранва външни устройства, и капацитет на теглене до 1 200 кг на някои пазари. Това превръща батерията в огромен източник на енергия по време на къмпинг, което напълно съответства на идеята на концепта.

Разочароващата новина за американските автомобилни ентусиасти е, че те няма да могат да закупят новия Kia EV5. Това важи с пълна сила и за неговата по-издръжлива концептуална версия WKNDR. Моделът дебютира първо в Китай в края на 2023 г., след което беше подготвен за корейския и европейския пазар като част от глобалната стратегия на компанията. Първоначалната информация загатваше за старт на продажбите в Северна Америка през 2026 г., но последващи съобщения от канадското подразделение на Kia изясниха ситуацията – EV5 ще се предлага само в Канада, но не и в САЩ.

Икономически и политически пречки

Kia изтъква няколко причини за това решение, които звучат познато. Тъй като EV5 се произвежда в Южна Корея и Китай, той се сблъсква директно с американските регулации за стимулиране на електрически автомобили, изискванията за произход на компонентите и новите мита върху вносните електромобили. Без достъп до федералните данъчни облекчения, един произведен в Корея електрически SUV от среден клас, който се конкурира с модели като Tesla Model Y и Volkswagen ID.4, се превръща в икономически неизгодно предложение. Сметката обаче излиза много по-добре в Канада, където Kia вече официално потвърди, че това ще бъде единственият пазар за модела в Северна Америка.

Алтернативна стратегия за американския пазар

За американските купувачи Kia планира да покрие същия пазарен сегмент с други електрически модели. По-големият EV9 е предназначен за семействата, EV6 остава спортният вариант в гамата, а предстоящите EV4 и EV3 ще се насочат към по-достъпния ценови клас. Дизайнът на EV3 донякъде повтаря стилистиката на EV5, което поне частично смекчава разочарованието за американските фенове, които за момента могат само да разглеждат снимки на атрактивната версия WKNDR.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации