Дългосрочен тест на Audi A3 40 TFSIe: Plug-in хибрид с пробег на електромобил

Край на дебата за хибридите?

Предимствата на plug-in хибридните автомобили (PHEV) отдавна са предмет на дебати, като основният им плюс досега бяха данъчните облекчения за служебни автомобили. Редовното ежедневно зареждане беше ключово за постигане на разход на гориво, близък до официално обявения, както и за оправдаване на екологичните им претенции.

Новото Audi A3 PHEV обаче изглежда слага край на този спор. След няколко месеца зад волана на хечбека с пет врати, човек лесно забравя, че автомобилът разполага с двигател с вътрешно горене, и започва да го възприема като чист електромобил.

Технологичен скок при батерията

Нова, по-голяма батерия с капацитет 25,7 кВтч, което е двойно повече от предшественика, но със същите физически размери, осигурява заявен пробег от 142 км с едно зареждане. В реални условия това се равнява на около 113 км шофиране с нулеви емисии – напълно достатъчно за повечето ежедневни пътувания. Този пробег е съпоставим с този на някои от първите поколения електромобили в студен зимен ден.

Използваемият капацитет на новата батерия в A3 PHEV е 19,7 кВтч. Нейните 96 призматични клетки, разделени в четири модула, съхраняват почти 50% повече енергия отпреди. В рамките на своя фейслифт в средата на жизнения цикъл, Audi A3 обещава много с новата си plug-in хибридна система, нов 1,5-литров бензинов двигател и, за първи път, възможност за зареждане с прав ток (DC).

Интелигентно управление на задвижването

Тестовият автомобил е версия A3 Sportback S line 40 TFSI e S tronic, чиято батерия осигурява електрически пробег от около 120 км, което позволява да се избегне честото използване на новия турбобензинов двигател. Водачът може да приоритизира електрическото задвижване чрез бутон EV на таблото или като го избере от инфоразвлекателната система MMI. Това позволява на автомобила да работи като изцяло електрически модел.

В основния режим на работа, „Auto Hybrid“, бензиновият двигател и електромоторът разпределят интелигентно работата си. При ниски скорости се използва предимно електрическо задвижване, докато при по-високи скорости приоритет има двигателят TFSI, като често и двете задвижвания работят заедно. В зависимост от ситуацията, A3 Sportback 40 TFSI e може да се движи по инерция, да генерира енергия при спиране или да използва комбинираната мощ на електромотора и бензиновия двигател за максимално ускорение.

Освен това хибридната система може да поддържа постоянно ниво на заряд в батерията, за да запази достатъчно електрическа енергия за по-късна употреба, например в зони с ниски емисии.

Динамика и ефективност

Специална охладителна верига гарантира, че температурата на батерията се поддържа в оптимален диапазон. Всичко това допринася за официално обявен разход на гориво от 0,3 л/100 км и емисии на CO2 от 8 г/км.

1,5-литровият бензинов двигател TFSI evo2 има мощност от 150 к.с. и въртящ момент от 250 Нм. В комбинация с електромотора, системната мощност достига 204 к.с. и 350 Нм. Това позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,4 секунди и максимална скорост от 225 км/ч. В изцяло електрически режим максималната скорост е 140 км/ч.

По време на теста ще бъде интересно да се види дали A3 ще оправдае впечатляващите си данни за електрически пробег и комбиниран разход на гориво в реални условия, както и дали опцията за DC зареждане е полезна при по-дълги пътувания.

Представените данни разкриват основните технически и финансови параметри на plug-in хибриден автомобил, проектиран с фокус върху максималната ефективност.

Ефективност и екологични показатели

Моделът се отличава с изключително нисък среден разход на гориво от едва 1,2 л/100 км, измерен по стандарта WLTP. Този показател се допълва от ниски CO₂ емисии, които възлизат на 31 г/км.

В изцяло електрически режим автомобилът може да измине до 127 км с едно зареждане на батерията, което го прави подходящ за ежедневни пътувания без използване на двигателя с вътрешно горене.

Финансови аспекти

Базовата цена на автомобила е 45 400 британски лири.

Прогнозната остатъчна стойност също е важен финансов показател. Очаква се след три години експлоатация и пробег от приблизително 97 000 км тя да бъде 16 400 лири, а след четири години и 129 000 км – 13 400 лири.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации