Марката Lada е вече публично призната за най-неизвестния автомобил в цяла Европа. След нападението срещу Украйна и санкционирането на Русия, търговията с коли от тази марка започна да запада – едва няколко десетки продадени коли за един месец. Това показват анализите на Европейската асоциация на автомобилните производители АСЕА.
През месец май в целият континент са продадени около 75 коли Lada, от всички видове модели. За този периот от време миналата година пък са изтъргувани 133 автомобила, което означава спад от 43.6%. От януари до май общо са продадени 85 коли на европейски пазар, което е с 4.9% по-малко от предишната година.
В Европа марката се купува доста по-рядко от скъпите и модерни марки, като например Bentley, Ferrari и Lamborghini. Най-близко до тази марка в класацията е фрнската фирма, създател на спортните автомобили Alpine – около 319 коли, продадени през месец май и 1275 от началото на тази година.
Необходимо е да се подчертае, че официалните доставки на Lada за ЕС са прекратени през 2019г. – след вмъкването на по-строгите екологични стандарти Euro-6+. При всичко това, разни самостоятелни дилъри продължават да внасят руски коли – най-вече Lada Niva.
Предвижда се, че темпото на спадане в продабжине та ВАЗ в Европа ще се забърза, и то не само поради санкциите. Както е ясно, в Толиати се предприема пускането на т.нар. „опростена” версия на Lada Granta, която е със стандарт Euro-2 без ABS и въздушни въглавници.
Но пък не е възможно допускането на такива автомобили на европейския пазар. Освен всичко това, Росстандарт официално забраниха изнасянето на такъв автомобил извън Русия – експлоатацията им е разрешена само в страната, където са създадени.