Компанията предложи на главния си изпълнителен директор компенсационен пакет на стойност 1 трилион долара, обвързан с амбициозни цели за растеж, пазарна оценка и технологии от следващо поколение.

Определянето на възнаграждението на главен изпълнителен директор е сложна задача за всеки бизнес.

За производител на електромобили с амбициозните цели за растеж на Tesla предизвикателството е още по-голямо, особено когато ръководителят е Илон Мъск, чието богатство и влияние вече доминират в индустрията.

Tesla предложи компенсационен пакет на стойност 1 трилион долара – сума, която, ако бъде одобрена, ще представлява най-голямото корпоративно възнаграждение в историята.

Гигантското предложение, което се доближава до настоящата пазарна оценка на компанията, следва скорошното обявяване на плана Master Plan IV на Tesla.

Тази стратегия очертава визия за създаване на „Устойчиво изобилие“ и позиционира Tesla като лидер в трансформацията на транспорта и доставката на устойчива енергия – мисия, неразривно свързана с дейността ѝ в сферата на електрическите автомобили.

Огромният пакет за възнаграждение на Илон Мъск зависи от постигането на редица високи цели през следващото десетилетие.

Те включват увеличаване на оценката на Tesla почти осем пъти до около 7,5 трилиона долара, продажба на допълнителни 12 милиона автомобила и постигане на ключови етапи в развитието на изкуствен интелект, автономни таксита и хуманоидни роботи – продукт, който според Мъск един ден може да формира 80% от стойността на компанията.

Според плана Мъск няма да получава заплата или парични бонуси.

Вместо това компенсацията му ще бъде изцяло базирана на представянето и ще се изплаща на 12 транша акции, обвързани с 12 пазарни цели.

Първата цел е достигане на пазарна капитализация от 2 трилиона долара.

Следващите девет изискват ръст с по 500 милиарда долара всяка, а последните две – с по 1 трилион долара.

Ако оценката на Tesla не успее да се удвои в рамките на 10 години, Мъск няма да получи нищо.

Обосновка на стимула за иновации

В документ, подаден до Комисията по ценните книжа и борсите на САЩ на 5 септември, членовете на борда на директорите на Tesla изложиха мотивите зад предложението.

Робин Денхолм, председател на борда и на комисията по одит и възнаграждения в Tesla, и Катлийн Уилсън-Томпсън, също член на борда, обясниха своята позиция.

Те заявиха, че растеж, който днес може да изглежда невъзможен, може да бъде постигнат с нови идеи, по-добри технологии и повече иновации.

Според тях уникалната визия на Илон е жизненоважна за преминаването през този ключов повратен момент.

Те също така признават огромния мащаб на начинанието и подчертават колко е важно да имат лидер, който е не само готов и способен, но и нетърпелив да се справи с това предизвикателство.

В заключение те добавят, че казано накратко, задържането и стимулирането на Илон е от основно значение за постигането на тези цели от Tesla и за превръщането ѝ в най-ценната компания в историята.

Рисков залог върху лидерството

Често противоречивият публичен образ на Мъск създава предизвикателства за производителя на електромобили.

Неговите политически ангажименти бяха посочени от някои анализатори като фактор, допринесъл за спада от 40% в продажбите на автомобили на компанията в Европа по-рано тази година.

През май The Wall Street Journal съобщи, че Tesla обмисля да смени Мъск заради съвместната му работа с Доналд Тръмп – твърдения, които компанията публично определи като „абсолютно неверни“.

Мащабът на предложения пакет за възнаграждение предизвика смесени реакции.

Дан Коутсуърт, инвестиционен анализатор в лондонската брокерска къща AJ Bell, коментира, че пакетът „надхвърля всякакви представи“, и задава въпроса дали един-единствен човек може да струва толкова много.

Той заяви: „В един момент бордът на Tesla се чуди дали Илон Мъск не е пасив за компанията предвид крайните му възгледи и политическите му занимания, а в следващия на практика му казват: „Избери си число, което и да е“, само за да го задържат възможно най-дълго.“

Това не е първият път, в който значителна сделка за възнаграждение на Мъск е подложена на критики.

Предишен пакет от 2018 г. на стойност 55,8 милиарда долара беше анулиран от съдия в американския щат Делауеър в началото на 2024 г.

В подробно решение от 200 страници съдия Катлийн Маккормик описа сделката като „невъобразима“ и предположи, че директорите на Tesla са били „увлечени от реториката“, свързана с главния изпълнителен директор.

, ,

Подобни публикации