Polestar, шведската марка за електрически автомобили, официално представи своя спортен Grand Tourer с четири врати – Polestar 5.
Моделът произлиза от концепцията Precept, показана за първи път през 2020 г. като декларация за бъдещата визия на марката по отношение на дизайн, технологии и устойчивост. Polestar 5 е реализацията на тази визия в сериен автомобил.
Михаел Лошелер, главният изпълнителен директор на Polestar, заяви, че Polestar 5 пренася бъдещето в настоящето. Той добави, че визията на компанията за дизайн, технологии и устойчивост вече не е мечта, а реалност, която клиентите могат да закупят. Според него, с изчистения си скандинавски дизайн, уникалната платформа, мощните двигатели, усъвършенстваното шаси, авангардните технологии и материалите, избрани с мисъл за устойчивостта, Polestar 5 е пътеводна звезда за индустрията и перфектният флагман на марката.
Дизайн
Дизайнерският екип на Polestar е успял да превърне концептуалния Precept в сериен автомобил с минимални промени, създавайки дързък, 5-метров Grand Tourer с модерен, минималистичен дизайн, лишен от излишни елементи. Авиацията е била основно вдъхновение, което личи от стегнатите повърхности, оформящи аеродинамичен профил, наподобяващ крило, със задна част в стил Kamm.
Ниската предница, включваща зоната SmartZone, видяна за първи път при Precept, е оградена от характерните за Polestar двойни светлини с Pixel LED технология в стандартното оборудване. Съотношението между колелата и линията на предния капак е особено близко – постижение, станало възможно благодарение на платформата на автомобила и уникалния за сегмента дизайн на предното окачване. Черни гланцирани или матови елементи по долната част на вратите намаляват визуално височината на автомобила от 142 см, а остъклената част следва аеродинамичния профил и елегантната линия на покрива.
Тази форма е постигната без компромис с пространството на задните седалки. Това е станало възможно чрез изместване на носещата конструкция на покрива зад главите на пътниците и използването на дигитално огледало за обратно виждане и виртуален заден прозорец, подобно на Polestar 4.
Polestar 5 разполага с най-големия панорамен стъклен покрив, монтиран в модел на марката досега. С дължина малко над 2 метра и ширина 1,25 метра, той осигурява на пътниците на втория ред усещане за изключителен простор и светлина.
В задната част на автомобила е използвана специално проектирана аеродинамична светлинна лента с детайли за вентилация и интегриран дифузьор за подобряване на въздушния поток. Благодарение на стъклата без рамки и прибиращите се дръжки на вратите, коефициентът на въздушно съпротивление (Cd) за версията Dual motor е едва 0.24.
Polestar 5 се предлага в шест цветови варианта, включително две матови опции – Storm, силно и наситено тъмносиво, и Magnesium, по-светло покритие, наподобяващо сребро.
Интериор
Интериорът на този GT автомобил със спортен характер и конфигурация на седалките 4+1 е създаден с еднакво внимание както към водача, така и към пътниците. Предните седалки, проектирани в сътрудничество с Recaro, съчетават особено ниска позиция на седене с добра странична опора и типичния за шведската марка комфорт. Стандартно те са тапицирани с Charcoal MicroTech, а като опция се предлага кожа Nappa от Bridge of Weir в цветове Charcoal или Zinc. Тази кожа, добита при хуманно отношение към животните и като вторичен продукт от хранителната индустрия, добавя функции за вентилация и масаж към стандартното отопление и електрическо регулиране.
Проектиран основно като четириместен автомобил, Polestar 5 позволява на пътниците отзад да управляват четиризоновата климатична система, отоплението, вентилацията и масажа на седалките, когато централният подлакътник е в долна позиция. Задните седалки следват същия дизайн като предните Recaro и могат да се накланят индивидуално. При повдигане на подлакътника се оформя пето място за сядане, като разминаването в конфигурацията осигурява повече пространство за раменете и превръща автомобила в практичен петместен модел. Специално изрязано пространство в батерията зад предните седалки, известно като „гараж за краката“, осигурява на пътниците отзад повече място и по-естествена позиция на седене.
В целия интериор са използвани материали от естествени влакна, като акцент е характерната за Polestar тъкан, разработена съвместно с BComp за гърбовете на предните седалки. Тази био-базирана алтернатива на карбоновите влакна, изработена от лен и подсилена с ampliTex, е с до 40% по-лека от пластмасата и използва 50% по-малко материали на базата на изкопаеми горива. Долните части на вратите, изработени от NFPP, демонстрират естествената структура на био-материала. Това може да се види и във вътрешната облицовка на задния багажник с обем 365 литра, докато предното багажно пространство от 62 литра използва материала UltraSilent на AutoNeum, който спестява 60% (около 5 кг) от теглото в сравнение с традиционната пластмаса и е част от стратегията за използване на един тип материал за по-лесно рециклиране в края на жизнения цикъл на автомобила.
Polestar 5 продължава да използва рециклирани материали, познати от други модели на марката, включително Econyl (рециклиран материал от рибарски мрежи и други отпадъци) за стелките, рециклиран PET за тапицерията на тавана и плетена декоративна тъкан, обгръщаща горната част на вратите.
Позицията на водача в Polestar 5 е съзнателно спортна, благодарение на ниско разположените седалки и волана с вертикален наклон, който е приближен до водача. 9-инчовият дисплей за водача е монтиран директно към електрически регулируемата кормилна колона, което гарантира перфектна видимост независимо от избраната позиция. Накрая, 9,5-инчовият хедъп дисплей допълва информационните екрани, фокусирани върху водача.
Технологии
Между предните седалки е разположена ниска централна конзола, която включва заключващо се отделение за съхранение и централен въртящ се контролер за аудиосистемата, разположен под 14,5-инчовия вертикален централен дисплей. Дисплеят работи със специфична за Polestar операционна система Android Automotive с вградени услуги на Google, която комбинира най-добрите функции от Polestar 3 и Polestar 4. Четири динамични плочки под секцията на Google Maps могат да бъдат персонализирани според избора на потребителя, а специална плочка за бърз достъп предлага до шест от най-използваните от водача функции директно на началния екран.
Аудио системата се предлага в два варианта: стандартната Polestar High Performance Audio с 10 високоговорителя или Bowers & Wilkins с 21 високоговорителя, технология Tweeter-on-Top и мощност 1680 вата. Амбиентно осветление с лазерна линия обгръща купето и завършва в саундбар зад главите на пътниците отзад, а в комбинация с активната система за шумопотискане създава първокласна атмосфера в купето.
Асистиращите системи за водача (ADAS) са важна част от оборудването на Polestar 5, като акцент е зоната SmartZone, в която са поместени сензори, радар и предна камера за паркиране. Функцията Pilot Assist регулира скоростта и позицията на автомобила в избраната лента при скорост до 150 км/ч. Общо Polestar 5 разполага с 11 камери, една камера за следене на водача, един радар със среден обсег и 12 ултразвукови сензора. Моделът има осем въздушни възглавници и използва вътрешни радари, за да определи броя, позицията и вида на пътниците, за да активира правилните мерки за безопасност в случай на инцидент.
Архитектура и шаси
В основата на Polestar 5 стои изцяло нова, специално разработена платформа от лепен алуминий, която е базата на архитектурата Polestar Performance Architecture (PPA). Използвайки високоякостни алуминиеви профили, пресовани и отлети елементи, структурата е едновременно лека и здрава, и осигурява на Polestar 5 устойчивост на усукване, по-висока от тази на двуместен спортен автомобил или суперавтомобил. Структурата на Polestar 5 се състои от 13% рециклиран алуминий и 83% алуминий от топилни предприятия, използващи възобновяема електроенергия, което значително намалява въглеродния му отпечатък.
По-лека от сравнима стоманена структура, алуминиевата архитектура носи и предимства по отношение на безопасността, а литиево-йонната NMC батерия с капацитет 112 кВтч (106 кВтч използваеми) от SK On е част от самата структура. Иновативни инженерни решения, включително компактното предно окачване с двойни носачи, леките предни дискови спирачки от две части и кормилната рейка, разположена пред предния мост, са взети с цел постигане на динамично пътно поведение. Спирачната система използва четирибутални апарати Brembo отпред, които са същите като при Polestar 3, но в комбинация с леките 400-милиметрови дискове от две части спестяват 12 кг спрямо системата в SUV модела, подобрявайки неподресорената маса и управляемостта.
Версията Polestar 5 Dual motor разполага със сложни пасивни амортисьори BWI с хидравлични ограничители, докато Polestar 5 Performance използва адаптивно окачване BWI MagneRide. Тези амортисьори „четат“ пътя до 1000 пъти в секунда и могат да реагират в рамките на три милисекунди благодарение на магнитореологична течност, осигурявайки отличен контрол върху движенията на каросерията, като същевременно поддържат комфорт и оптимална реакция при всякакви скорости.
Пакетът за спортно пътно поведение се допълва от специално разработени гуми Michelin, проектирани специално за избраните комбинации от джанти за Polestar 5 с диаметър от 20 до 22 инча.
Задвижване и батерия
Polestar 5 използва разработен от компанията заден електромотор, който допринася с до 450 кВт и 660 Нм към общата мощност от 650 кВт и 1015 Нм на версията Performance. Това позволява на Polestar 5 Performance да ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,2 секунди, докато версията Dual motor с 550 кВт се нуждае от 3,9 секунди за същото упражнение. И двете версии са с електронно ограничена максимална скорост от 250 км/ч.
800-волтовата електрическа архитектура – първата по рода си в автомобил на Polestar – помага за постигането на тези впечатляващи показатели и позволява на Polestar 5 да се зарежда с мощност до 350 кВт на подходяща DC станция. Зареждането на батерията от 10% до 80% може да отнеме едва 22 минути, а външен индикатор за зареждане на С-колоната дава бърза представа за нивото на заряд на автомобила.
За по-висока ефективност задният мотор на Polestar 5 може да се изключва, като версията Dual motor може да постигне пробег до 670 км (WLTP) с едно зареждане, докато Polestar 5 Performance може да измине до 565 км (WLTP).
Поръчките вече се приемат. Polestar 5 Dual motor (550 кВт, 812 Нм) има ориентировъчна стартова цена от 119 900 евро. Версията Polestar 5 Performance (650 кВт, 1015 Нм) се предлага с ориентировъчна стартова цена от 142 900 евро.
electric vehicle technology, Grand Tourer cars, Polestar electric vehicles