Китай представи официалните си цели за продажби на автомобили за 2025 г., които се оказаха по-ниски от очакванията на водещите производители в страната. В петък Министерството на промишлеността и информационните технологии, заедно с още седем агенции, обяви цел за общи продажби от 32,3 милиона автомобила.
Тази цифра е под прогнозата от 32,9 милиона, направена от Китайската асоциация на автомобилните производители (CAAM). В същия правителствен документ е заложена и конкретна цел от 15,5 милиона за автомобили с нова енергия (NEV), включващи изцяло електрически и плъгин хибридни модели. Този показател също е под прогнозираните от CAAM 16 милиона бройки.
Според правителството планът има за цел да поддържа стабилността в индустрията. Част от мерките включват условно одобрение за автономно шофиране от трето ниво, което позволява на автомобилите да се управляват самостоятелно в определени ситуации. Министерството заяви също, че иска да актуализира правилата за пътна безопасност и да затегне регулаторния контрол. Властите подчертаха, че страната ще се съсредоточи върху лоялната конкуренция и създаването на по-подреден пазар.
Пекин започва кампания срещу нередности на фона на забавящия се пазар
Два дни преди обявяването на целите за 2025 г. същото министерство съобщи, че ще започне тримесечна кампания срещу подвеждащия маркетинг и онлайн нередностите в автомобилната индустрия. Решението следва жестока ценова война, която нанесе сериозни щети на производители, доставчици на части и търговци в цялата страна.
Автомобилният пазар в Китай се охлажда бързо. През август общите продажби на автомобили отбелязаха най-бавния си темп на растеж за последните седем месеца. Ръстът на продажбите на електрически превозни средства в страната също се забави до 6%, след като през първата половина на годината средният месечен растеж беше 36%.
Чарлз Лестър, мениджър данни в Rho Motion, заяви, че спадът отразява по-трудните сравнения с предходни периоди и корекциите в субсидиите. Той обаче добави, че продажбите в Китай може да се възстановят през последното тримесечие заради нови финансови стимули и сезонни тенденции, които обикновено повишават търсенето.
Въпреки че най-големият китайски производител, BYD, намали глобалната си прогноза за продажби до 2025 г. с до 16%, по-малките му конкуренти в страната постепенно печелят позиции. През август Geely, Xpeng и Nio отчетоха най-силния си месец за продажби на електрически и хибридни автомобили. Според Лестър BYD все още доминира пазарния дял, но вече усеща натиска от страна на другите производители.
Продажбите на електромобили в световен мащаб се забавят, но с регионални разлики
През август в световен мащаб са продадени 1,7 милиона електрически и плъгин хибридни автомобила, което е с 15% повече в сравнение със същия месец на предходната година. Този растеж обаче е по-бавен от отчетения през юли ръст от 21%, което го прави най-ниския от януари насам.
Само в Китай през август са продадени 1,1 милиона автомобила. В Европа продажбите са нараснали с 48% до около 283 453 броя. Северна Америка добавя 201 255 продажби, което е ръст от 13%, докато в останалата част на света са продадени над 144 280 автомобила, или с 56% повече на годишна база.
Ръстът извън Китай помогна да се балансира вътрешното забавяне. В САЩ се наблюдава силно търсене поради изтичащи данъчни кредити за електромобили, докато в Европа има скок заради стимули, насочени към насърчаване на зеления преход.
Въпреки това Китай все още държи повече от половината от световния пазар на електрически автомобили и всяко събитие в неговия автомобилен сектор ще се отрази на цялата глобална верига на доставки. С наближаването на края на годината всички погледи са насочени към това как ще се развият правителствените програми за субсидиране и дали целта от 32,3 милиона автомобила ще бъде постигната.
автомобилни продажби Китай, автономно шофиране, електрически автомобили