RS (Ford) от 1968 насам

През 2018 година беше отбелязана 50-тата годишнина от създаването на първия RS модел Taunus 15M, произведен от Ford Германия. Минават още две години, преди марката RS да започне да бъде асоциирана с бързи автомобили. Виновникът е Escort RS1600 (1970), който е първият от серията „напомпани“ модели (Capri, Fiesta и Еscort), дело на Advanced Vehicle Operations (AVO). Интересна подробност е, че марката не се предлага в родната си страна, чак до появата на модела Focus RS 4WD 2016.

Gordini (Renault) 1968-1978, 2010-2012

Амедео Гордини (1899-1979) започва да тунингова коли още през 30-те години, а когато Втората световна война приключва, той започва да произвежда свой собствени автомобили в ограничени количества. През 50-те следва преминаване от Simca към Renault, което довежда до дебюта на Renault-Gordini модели, които стартират в състезанието „24 часа на Льо Ман“ през 60-те. Renault съживяват марката през 2009-та, но щастието е краткотрайно, защото моделите не са достатъчно мощни и купувачите не са особено доволни.

M (BMW) от 1972 насам

Малко са марките, които могат да се сравняват с М дивизията на BMW. Основоположникът е прелестния М1, а след него се появяват М5, М3, М6 и други. BMW Motorsport GmbH е създадена през 1972 г. с цел разработка на състезателни автомобили, а към края на десетилетието фокусът се мести към серийните модели. Името бива опростено до минималистичното – М. Семпло, но легендарно. М има статус на производител в Германия, което е голяма рядкост за подмарка. И за да ви объркаме още повече, подмарката има своя подмарка, която се казва M Sport.

Quattro/Audi Sport (Audi) от 1983 насам

Audi Quattro променя автомобилната история (най-вече WRC) завинаги, затова не можем да виним компанията, че се опитва да изстиска всяка последна стотинка от легендарното име. В днешно време брандингът quattro е запазен за моделите със задвижване на четирите колела, като паралелно с това, германската компания създаде и подразделение наречено quattro GmbH, което се занимава с високопроизводителните RS модели и R8. През 2016 г. дивизията беше преименувана на Audi Sport GmbH, за да има свободата да лансира производителни автомобили, които нямат задвижване на четирите колела. Пресен пример за това е Audi R8 RWS.

Nismo (Nissan) от 1988 насам

Дивизията Nismo e основана през 1984 г., а първият техен автомобил (Skyline R31) излиза чак три години по-късно. Той е последван от състезателния Saurus (1988) и Skyline GT-R (1990). По-късно се появява и Z-Tune GT-R, който разполага с 500 к.с. и максимална скорост от над 320 км/ч. Последната версия на модела не получава „обгрижване“ от Nismo чак до 2015 г., когато мощността скача на 591 к.с., а цената се повишава с 50%.

SVO/SVT (Ford) от 1981 насам

Ford формират Special Vehicle Operations през 1981 г. Освен да отговаря за състезателните автомобили на марката, подразделението успява и да произведе своя собствена кола през 1984 – Mustang SVO. През 1993-та името бива променено на SVT. Най-известният им скорошен модел e SVT Raptor (2010), който е базиран на F-150 и разполага 6,2-литров V8 агрегат, способен да произведе 411 к.с.

Cupra (Seat) от 1996 насам

Историята на Cupra започва през 1990 г., когато Volkswagen финализира закупуването на последния си дял в основния производител на автомобили в Испания – Seat. Мениджърите на VW веднага започват да търсят начини  за разширяване на идентичността на компанията и насочват вниманието си към дивизията Seat Sport, която е създадена през 1985 г. Резултатът е подмарката Cupra, използвана за пръв път при Seat Ibiza GTI Cupra Sport (1996). Както при няколко други подмарки споменати тук, Cupra се оказва толкова успешна, че се превръща в изцяло собствена марка през 2018 г. В нейната гама се намират Ateca (SUV) и Leon (хечбек и комби). Скоро очакваме да се появи и първият самостоятелен модел на марката, който ще носи името Formentor.

AMG (Mercedes-Benz) от 1999 насам

Фирмата е основана през 1967 г. от бившите инженери на Mercedes-Benz Ханс Вернер Ауфрехт и Ерхарт Мелхер. Първоначално акцентът e бил върху състезателните автомобили, като впоследствие се появяват и „напомпаните“ шосейни модели. Компанията си печели добра репутация с брилянтната си работа и от Mercedes не се бавят с решението, като през 1999-та взимат АMG под своето крило. През 2005 г. AMG е става изцяло собственост на Mercedes, като подмарката има собствени връзки за разбработка на двигатели и технологии за Pagani, Aston Martin и други.

SRT (Chrysler, Dodge и Jeep) от 2003 насам

SRT или Street & Racing Technology е високопроизводително подразделение в FCA. Странно е, че първият им бърз автомобил е базиран на иначе мудния Dodge Neon от 2003, но изглежда тактиката сработва. Днес името SRT се свързва с големи коли и чудовищни двигатели. Най-бързата им кола в момента е Dodge Challenger SRT Demon, който разполага с 6,2-литров V8 HEMI с 828 к.с. и е способен да спринтира до 100 км/ч за по малко от 2,5 секунди.

Abarth (Fiat) от 2007 насам

Карло Абарт (1908-1979) буквално е вършил чудеса през 50-те и 60-те години на миналия век. Той е работил по много модели през годините, но най-запомняща се остава работата му върху Fiat 500. През 1971 продава бизнеса си на италианската компания, която го превръща във високопроизводителна подмарка. След като дълго време името е използвано като ниво на оборудване, през 2007 г. Abarth се превръща в отделна марка, която е насочена най-вече към продажбите на бързите версии на моделите 500 и Grande Punto.

Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари

Подобни публикации