Вертикалният паркинг на VePa решава проблема с ограничения брой места за паркиране и зареждане в пренаселените градски центрове, като побира 16 автомобила на площ, предвидена за три.
Тази стартираща компания, представена по време на автомобилното изложение IAA в Мюнхен, помага за осигуряването на паркиране и зареждане на електрически автомобили в тесните пространства на европейските градски центрове. Системата подрежда 16 автомобила на площ от малко над 49 квадратни метра.
Как работи
Процесът е прост. При пристигане пред вратата на гаража, водачът се регистрира за паркиране или зареждане, като въвежда регистрационния номер на автомобила си и предоставя метод за плащане. Вратата се отваря и автомобилът влиза в свободното пространство. Водачът и пътниците излизат, а при нужда от зареждане, включват автомобила към станцията. Тъй като системата е в Европа, се използва стандартният кабел за зареждане Level 2, който идва с автомобила, за да се избегнат кражби на скъпите медни кабели. След като всички напуснат съоръжението, механизмът повдига автомобила нагоре и подравнява следващата свободна платформа с вратата на гаража. При връщане, водачът просто въвежда регистрационния си номер и автомобилът се спуска обратно на приземния етаж. След това потегля направо през изход, разположен срещу входа.
Какви са ограниченията за размер и тегло?
Съоръженията на VePa в Мюнхен са ограничени до автомобили с дължина до 5 метра, широчина до 2,34 метра и тегло до 2700 кг. Това изключва най-големите европейски SUV модели. Съоръжението в Берлин обаче е с по-големи размери и може да побере автомобили с дължина до 5,36 метра и тегло до 2800 кг. Това би трябвало да е достатъчно за най-големите местни модели като Audi Q7 и BMW X7, въпреки че остава въпросът дали електрическите версии на тези гиганти няма да надхвърлят ограничението за тегло.
Кой използва VePa?
Всички локации са отворени за обществено ползване, но е възможно и частно наемане. Основен инвеститор е предприемач в сферата на недвижимите имоти, тъй като тази система се смята за много по-лесна и евтина за изграждане в сравнение с подземните гаражи за малки жилищни комплекси. Днес типичният потребител е човек, който идва в града за обяд или среща и се нуждае от паркинг и/или зареждане. Живеещите в апартаменти могат да паркират веднъж седмично през нощта, за да заредят автомобила си. Посетеното съоръжение има и наемател от бизнеса с абонаментни услуги за споделяне и наем на автомобили. VePa предлага удобен и сигурен начин за съхранение на автомобили, които чакат да бъдат наети, както и лесен начин за наемателите да ги вземат и връщат.
До момента съотношението на употреба е около 60% за паркиране и 40% за зареждане.
Какви са цените и има ли глоби?
Обявената такса за паркиране е 1 евро за 15 минути в часовия диапазон от 7:00 до 18:00 ч., след което се прилага нощна тарифа от 10 евро. Официално няма глоба, ако автомобилът остане свързан след приключване на зареждането. Въпреки това, плащането за електроенергия по време на зареждане обикновено струва по-малко от таксата за паркиране, така че технически цената се повишава след спиране на зареждането. VePa има конкуренти в бизнеса с автоматизирани паркинг кули, много от които също предлагат зареждане на електрически автомобили. Дизайнът на VePa обаче е бърз за сглобяване (6 месеца), лесно се разглобява, цената за изграждане на паркомясто е по-ниска от много други, а всяка кула спестява над 2100 тона CO2 годишно.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща новина

