Стратегията на Mercedes за компактни автомобили отново поема в неочаквана посока, доказвайки за пореден път, че дългосрочните планове в Щутгарт рядко остават непроменени за дълго. Компанията разработва нов базов модел на платформата MMA, който ще бъде позициониран под CLA. Очаква се той да приеме формата на SUV и да заеме мястото на A-Class, чието производство ще продължи до 2028 г.
Първоначално Mercedes възнамеряваше да намали портфолиото си от малки автомобили, като позиционира CLA като входна точка към марката. Моделът, изграден върху новата платформа MMA, представи обновен стил, модерни технологии и послужи като основа за следващите поколения на GLA и GLB.
Приоритет: По-голям обем на продажбите
Наскоро обаче Mercedes реши да се отдръпне от традиционното си позициониране в луксозния сегмент, като дори премахна думата „лукс“ от официалната си стратегия. Главният изпълнителен директор Ола Калениус даде сигнал за промяна към по-широка аудитория и по-големи обеми на производство, след като печалбата на компанията спадна до едва 5,3% през първата половина на годината. Според вътрешна информация, прекомерният фокус върху скъпите модели Maybach и AMG е довел до подготовката на мащабна продуктова офанзива с по-достъпни компактни модели и SUV автомобили.
В същото време силното търсене в Европа убеди марката да запази настоящите хечбек и седан версии на A-Class в производство до 2028 г. Но дори това удължаване може да не е достатъчно, тъй като Mercedes вече намеква за изцяло нов базов модел, който да отговори на клиентския апетит за по-малки и по-достъпни автомобили.
Матиас Гайзен, член на управителния съвет на Mercedes, отговарящ за маркетинга и продажбите, коментира пред Automobilwoche, че след CLA ще бъдат представени и други модели, базирани на новата MMA архитектура. Той увери, че в дългосрочен план в света на Mercedes-Benz ще има базов модел.
Подсилване в компактния сегмент
Гайзен призна силния клиентски интерес към A-Class, наричайки го „изключително важен автомобил“ за Mercedes, който помага да се привлекат и задържат много клиенти към марката още от самото начало. Той заяви, че производството е удължено, за да се избегне празнина в предлагането, намеквайки, че новото базово предложение може да се появи до 2028 г.
Подробностите за момента остават оскъдни. Нито името, нито типът на каросерията са потвърдени, а опциите за задвижване все още се пазят в тайна. Според германски медии, новият автомобил може да бъде модифицирана и по-рентабилна версия на съществуващ SUV, а не напълно нова моделна линия. Това може да означава преработен GLA или малко по-малък кросоувър, но засега Mercedes не разкрива плановете си.
Атрактивна цена за повече продажби
Във всеки случай се очаква новият кросоувър на Mercedes да бъде с конкурентна цена, отговаряйки на призивите на германските дилъри. Настоящата A-Class стартира от 34 252 евро (около 40 400 долара) на родния си пазар. За сравнение, изцяло електрическият CLA започва от 53 066 евро (около 62 527 долара), което всъщност го прави по-скъп от C-Class седан с цена от 42 265 евро (около 49 800 долара). Очаква се по-достъпен хибриден CLA, който да помогне за намаляване на тази разлика.
Числата подчертават защо този по-нисък сегмент е важен. Компактната гама на Mercedes е реализирала 534 800 продажби през 2024 г., което представлява значителна част от общите продажби на леки автомобили от 1 983 000 броя. Само в Германия A-Class е отговорна за 17 400 от общо 257 900 нови регистрации на Mercedes през миналата година. Именно този клиентски интерес вероятно е накарал Щутгарт да преосмисли стратегията си и да не се отказва от по-достъпния пазарен сегмент.
Сбогом на B-Class
Докато A-Class продължава живота си, B-Class наближава своя край. Продажбите на компактния MPV (многофункционален автомобил) постоянно намаляват и производството му е планирано да приключи през 2026 г. след 22-годишна история и три поколения.
Говорейки за предстоящите премиери, Гайзен отбеляза, че компанията ще пусне над 40 нови модела през следващите две години и че никога досега не е имало толкова голяма продуктова офанзива. Той добави, че автомобилите им ще поставят нови стандарти в своите категории. Наскоро Mercedes представи новия GLC EV, който служи като алтернатива с нулеви емисии на GLC и пряк конкурент на изцяло новия BMW iX3 Neue Klasse.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

