Джей Лено зад волана на една легенда: Mercedes-Benz 190 E Evo II

Цена, стойност и рядкост

Навремето автомобилът се е продавал за 85 000 долара, което е било повече от цената на Corvette. Коригирана спрямо инфлацията, тази сума се равнява на около 202 000 долара към 2025 г. Днес подобна цена би била истинска сделка. Запазени екземпляри като този вече се продават за над 500 000 долара, като някои достигат цени от над 700 000 долара в зависимост от пробега и състоянието.

Аеродинамика от пистата за пътя

Това, което отличава Evo II дори повече от двигателя, е неговата дръзка аеродинамика. Всеки елемент от агресивния бодикит е проектиран от професор от Щутгартския университет и е усъвършенстван в аеродинамичен тунел. Огромното задно крило може да се регулира ръчно. Резултатът е коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.29 – впечатляваща стойност дори по днешните стандарти – и значително увеличена притискаща сила, която държи автомобила стабилен при висока скорост.

Окачване с двойствен характер

190 E Evo II разполага и с една от най-модерните системи за окачване за времето си. Хидравличното самонивелиращо се окачване е можело да се регулира от водача с помощта на превключвател, което му придава двойствен характер: един за улицата и друг за пистата. В комбинация със 17-инчови алуминиеви джанти – най-големите, използвани в седан на Mercedes дотогава – автомобилът предлага сцепление, което отговаря на външния му вид. Джей Лено оценява високо комбинацията от солидната изработка на Mercedes-Benz и усещането зад волана, характерно за състезателен автомобил. Въпреки твърдата возия и острата обратна връзка, колата все още притежава онази здрава като сейф конструкция, с която Mercedes е известен през 80-те и началото на 90-те години.

Европейска легенда

Разбира се, Evo II така и не достига до американските дилъри. По онова време той не отговаря на американските разпоредби за безопасност и емисии, а Mercedes не са имали планове да го адаптират за този пазар. Въпреки това, той е бил добре оборудван за целевия си пазар: разполагал е с въздушни възглавници, а всеки автомобил е бил доставян с комплект за безопасност в багажника, включващ ръкавици, предупредителни триъгълници и други необходими принадлежности за пътя.

Чисто механично усещане

„Забавно е да използваш цялата мощност през цялото време“, споделя Джей по време на шофирането. Това е рядко срещано усещане в днешния свят на свръхмощни автомобили, които често имат повече тяга, отколкото може да се използва законно или безопасно. Evo II обаче постига перфектния баланс: разполага с достатъчно мощност, за да поддържа интереса, без да бъде прекалено агресивен.

Нещо повече, автомобилът не разчита на трикове или дигитални помощници. Няма сензорен екран, няма режими на шофиране, няма изкуствен звук, който да се подава в купето. Само атмосферен двигател, петстепенна ръчна скоростна кутия, задно задвижване и онази механична чистота, която днес е почти изчезнал вид.

Шампионско наследство

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II помага на Mercedes да спечели шампионата на DTM през 1992 г. Той е върхът на състезателното инженерство на марката, преди AMG да се превърне в популярно име и луксът да започне да надделява над чистотата в света на спортните автомобили.

Автомобилът не просто оправдава очакванията, а ги надхвърля. От иновативното си инженерство до прецизното си поведение на пътя, това е от онзи тип коли, които стават все по-добри, колкото повече ги караш. Може Mercedes-Benz 190 E Evo II да е изминал дълъг път, за да попадне в ръцете и гаража на Джей Лено, макар и само временно, но в крайна сметка пристигането му е било наистина впечатляващо.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации