В Китай беше демонстрирана нова технология, която позволява батерията на електрически автомобил да бъде бързо изхвърлена, за да се предпазят пътниците от непосредствена опасност от пожар. Необичайното решение на този сериозен проблем е разработено от Китайския център за технически изследвания на автомобилни сблъсъци и компанията Joyson Electronics.
Как работи технологията?
По време на събитие, проведено по-рано този месец, технологията беше показана в действие с модела iCar 03 на Chery. Системата може да изхвърли високоволтовата батерия на разстояние от 3 до 6 метра в рамките на една секунда след засичане на термично самозапалване.
Изхвърлянето се осъществява с помощта на газов генератор, подобно на принципа на действие на въздушните възглавници. Идеята е батерията да бъде отдалечена от пътниците, преди да се възпламени.
В демонстрационен видеоклип, разпространен от китайски медии, се вижда как батерията се изстрелва с гръм в специално подготвена яма, след което бързо бива обезопасена.
Притеснения и бъдещо развитие
Естествено, съществуват сериозни притеснения относно високоскоростното изхвърляне на батерия с тегло от няколкостотин килограма. Възможно е, ако технологията достигне до серийно производство, тя да бъде оборудвана с камери и радари. Тяхната цел ще бъде да гарантират, че батерията няма да бъде изстреляна по пешеходци или други превозни средства.
Към момента нито една от двете компании не е публикувала допълнителна информация за технологията, поради което не е ясно дали има планове тя да бъде предложена на автомобилните производители.
Контекст на пожарите при електромобили
Пожарите при електромобили могат да бъдат причинени от прегряване на клетките в батерията, след като техните катоди и аноди влязат в контакт и предизвикат късо съединение. Това генерира топлина, която се разпространява към съседните клетки и създава верижна реакция, известна като термично самозапалване. Процесът е почти невъзможно да бъде спрян, а температурите могат да достигнат до около 1000°C.
Въпреки това, според австралийската организация EV FireSafe, пожарите на батерии при електрически автомобили са рядкост. Нейно проучване установява общо 393 потвърдени случая в световен мащаб за периода между 2010 г. и 30 юни 2023 г., като се отбелязва, че данните не са изчерпателни.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

