Nissan Qashqai e-Power: Еволюция в хибридното задвижване

При първото си представяне Nissan Qashqai направи добро впечатление, но не предизвика и огромен възторг. Голяма част от причините за това се криеха под предния капак, тъй като моделът никога не е предлагал особено вдъхновяващо задвижване. Това обаче се променя изцяло с обновената система e-Power. Плавна, отзивчива, тиха и най-важното – впечатляващо икономична, това е една от най-добрите хибридни системи на пазара. Като добавим и някои дребни подобрения по значително усъвършенстваната инфоразвлекателна система, представена миналата година, с този двигател Qashqai се усеща като завършен семеен автомобил.

Това е новият Nissan Qashqai – макар че, както сигурно се вижда от снимките, не става дума толкова за нова версия на един от най-продаваните автомобили във Великобритания, колкото за ново задвижване, инсталирано в съществуващия модел. И трябва да се отбележи, че тази система за задвижване е наистина впечатляваща.

Хибридната технология e-Power на Nissan се оказа много популярна, с повече от четвърт милион продадени бройки в Европа, откакто беше въведена в Qashqai и по-големия Nissan X-Trail. В Япония тя е достъпна дори от по-дълго време – европейските купувачи пропуснаха първото поколение на системата и получиха директно втората генерация.

Въпреки това, моделите e-Power никога не успяваха да отговорят напълно на очакванията по отношение на усещането зад волана. Да, те бяха сравнително отзивчиви, благодарение на конфигурацията, при която само електрическият мотор задвижва предните колела. Най-лесно е e-Power да се възприеме като електрически автомобил, който използва бензинов двигател вместо голяма батерия, за да изпраща енергия към електромотора. Въпреки предимствата на системата обаче, тя винаги страдаше от посредствена шумоизолация и горивна ефективност.

Сега Nissan цели да отстрани тези недостатъци с изцяло преработена трета генерация на своята e-Power технология. Причина за предишните проблеми отчасти се криеше във факта, че бензиновият компонент на хибридната система, 1,5-литров двигател, никога не е бил проектиран да работи като генератор. Той беше взет от складовите наличности на Nissan, след като е служил в автомобили, където се използва като конвенционален двигател.

Технологични подобрения в детайли

Ако ни позволите да навлезем в технически детайли, голяма част от подобрението идва от намаляването на турбуленцията във всмукателния колектор към цилиндъра. Нова техника за студено пръскане за покритието на леглата на клапаните изстрелва метален прах със свръхзвукова скорост, за да го накара да залепне. Това е първо по рода си приложение в автомобилната индустрия и елиминира нуждата от традиционните пресовани легла на клапаните. По този начин гориво-въздушната смес преминава по по-плавен път преди изгарянето, а по-плавният път означава по-ефективно изгаряне.

Всичко това означава, че 1,5-литровият турбо двигател вече предлага термична ефективност от 42%, което го нарежда сред най-ефективните бензинови двигатели на пазара. За сравнение, Toyota обявява 41% термична ефективност за 1,8-литровия агрегат в Prius, а BYD твърди, че 1,5-литровият четирицилиндров двигател в техния плъгин хибрид Seal 6 DM-i достига 43%. Така че, какво означава всичко това за обикновения купувач на семеен автомобил е, че последният двигател на Qashqai би трябвало да е толкова икономичен, колкото две от най-пестеливите бензинови задвижвания, които сме тествали.

Промените обаче не се ограничават само до двигателя, защото останалата част от хибридната система също е подобрена. По същество, голяма част от електрическия компонент на Qashqai e-Power е споделена с изцяло новия Leaf. Тук са необходими няколко допълнителни компонента, които не се използват от Leaf, за да преобразуват бензина в електричество, и всичко е поместено в нов модул „пет в едно“. Чрез групирането на всички тези елементи се създава по-здрава и по-устойчива на усукване структура в сравнение с подредбата, използвана в досегашната система e-Power на Nissan. Това не само намалява вибрациите, но допринася и за спестяване на тегло от 28 кг.

Резултати и представяне на пътя

Резултатите на хартия изглеждат обещаващи. Nissan твърди, че новата система е с 15% по-ефективна от преди, като особен акцент е поставен върху намаляването на разхода на гориво при шофиране по магистрала. Обявеният разход по цикъла WLTP е едва 3,8 л/100 км (в зависимост от нивото на оборудване и размера на джантите), което означава, че Qashqai има теоретичен пробег от близо 1 200 км. Емисиите на CO2 са намалели с 12%, достигайки до едва 102 г/км.

Предимствата не спират дотук, защото мощността също е леко увеличена и вече достига 204 к.с. Това е с 13 к.с. повече от преди, което е достатъчно, за да се намали времето за ускорение от 0 до 100 км/ч с три десети от секундата – сега то е 7,6 секунди. Тази пикова мощност е достъпна само в режим Sport, докато режимите Standard и Eco все още предлагат същите 191 к.с. като преди. Максималният въртящ момент остава непроменен – 330 Нм.

Фокусът върху намаляването на вибрациите и оптимизирането на оборотите на двигателя за тяхното предназначение е подобрил и комфорта в купето. Nissan твърди, че средните нива на шум при ускорение от 80 до 120 км/ч са намалени с 5,6 децибела. Двигателят обаче е по-тих не само под натоварване – производителят казва, че той вече е по-безшумен в почти целия си оборотен диапазон.

Всичко това звучи добре на хартия, но най-важното е, че твърденията на Nissan се потвърдиха и по време на нашето шофиране. Както и преди, e-Power има същата плавна реакция, подобна на електрически автомобил, като всяко натискане на педала на газта – след много кратко забавяне – осигурява постоянен и силен поток от ускорение. Би било много трудно да се усети подобрението от три десети от секундата във времето за ускорение до 100 км/ч, но автомобилът определено се усеща пъргав.

Това, което се забелязва много по-лесно, е колко по-тих е станал двигателят. Почти единственият път, когато наистина го усетихме, беше, ако батерията се изтощи на място, при което се чуваше леко приглушено бучене и най-малката вибрация, идваща от трите цилиндъра под капака.

Почти като електромобил по отношение на тишината

Дори при рязко ускорение, от системата на задвижване се чува единствено приглушено жужене. В сравнение с хибридните модели на Toyota и особено с по-шумния четирицилиндров двигател в Kia Sportage и Hyundai Tucson, Qashqai създава усещане за изключителен покой. По отношение на тишината в купето, моделът се доближава повече до напълно електрически автомобил, отколкото до основните си хибридни конкуренти.

Впечатляваща икономичност и по-ниски разходи

Може би най-важното е, че новото задвижване успява да постигне и впечатляващ разход на гориво. След едноседмични тестове, които обхващат всякакви видове пътища, включително магистрални отсечки и тестове за ускорение, средният разход е около 4,4 л/100 км. Макар това да не достига официално обявените 3,8 л/100 км за ниво на оборудване N-Connecta, постижението остава много добро за автомобил от този клас. Допълнителни финансови икономии идват и от удължените сервизни интервали, които при новия e-Power са на 19 300 км вместо на досегашните 14 500 км.

Фини промени и запазени силни страни

Обновеният Qashqai e-Power изглежда почти идентичен с предшественика си, но няколко малки промени допринасят за намаляване на емисиите на CO2 с 1 г/км. Сред тях са леко променени странични огледала, дефлектори пред гумите за по-чисто обтичане на въздуха и по-голяма кора под двигателя.

В останалите аспекти Qashqai запазва всичките си силни страни. Той е сред по-комфортните автомобили в класа си по отношение на возия и управление, като същевременно се усеща по-отзивчив в завоите от много от своите конкуренти.

Интериорът не е най-вълнуващият като дизайн, но от ергономична гледна точка е трудно да се намерят недостатъци. Голямо предимство са големите физически бутони за управление на климатичната система, а инфоразвлекателната система, базирана на Google и въведена с фейслифта от миналата година, е значително по-добра от технологията, с която моделът дебютира. Последвалите софтуерни актуализации са я усъвършенствали допълнително.

Цени и позициониране на пазара

Въпреки всички тези подобрения, купувачите няма да плащат повече. Всъщност, цената на e-Power остава непроменена за три от петте нива на оборудване, а при версиите N-Design и Tekna дори е намалена символично със 115 лв. Това означава, че цените започват от 80 180 лв. за базовия Acenta Premium и достигат до 99 380 лв. за Tekna+. Тестовият автомобил от снимките е N-Connecta, който струва 85 860 лв.

Тези цени са напълно съпоставими с тези на най-близкия конкурент на Qashqai – популярния Kia Sportage, чийто базов хибриден модел е с около 1000 лв. по-евтин, а върховата версия е с около 1185 лв. по-скъпа. Kia предлага малко повече вътрешно пространство, но Nissan вече може да се похвали с най-добрия хибриден пакет в класа.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации