Патосът е мощен инструмент, който въздейства на емоционалната страна на един аргумент, а не на реални резултати. Когато тази седмица либералният депутат и министър в сянка на вътрешните работи Андрю Хейсти призова в социалните мрежи Австралия отново да произвежда „сложни неща“, той го направи, застанал до икона на местното производство.
Червеният Ford Falcon GT XW, базиран на американски дизайн и задвижван от двигател, произведен в Северна Америка, събужда спомени за отминала епоха. Време, в което Holden и Ford водеха битки около пистата Маунт Панорама с автомобили, които можеха да бъдат купени от всеки, а старата поговорка „Победи в неделя, продай в понеделник“ беше напълно вярна.
За съжаление, тази ера приключи преди почти десетилетие, когато Ford, Toyota и Holden спряха производството на автомобили в страната, изключвайки поточните си линии в рамките на една година един от друг. Като собственик на автомобил, произведен в Австралия, и човек, чието семейство е притежавало много такива през годините, авторът на оригиналния текст споделя гордостта си от тази индустрия, но подчертава, че трябва да приемем фактите – тя никога няма да се върне към предишния си блясък.
Новата реалност в австралийската индустрия
Впоследствие Хейсти даде неясен и уклончив отговор в друга аналитична статия, заявявайки, че може би иска, а може би не иска да върне местната автомобилна индустрия. Въпреки това, призивът за производство на „сложни неща“, докато се дава за пример австралийски автомобил, изглежда като напълно логична връзка.
Осем години след затварянето на завода на Holden в Елизабет, масовото производство на автомобили от нулата в Австралия изглежда по-малко вероятно от всякога. Коментарите на Хейсти обаче пренебрегват малкия, но силен принос, който местният инженеринг има върху автомобилния пейзаж днес.
През изминалата година над 10 000 автомобила са били преработени от ляв на десен волан от екипи в Мелбърн. Компанията Walkinshaw (бившата Holden Special Vehicles) отговаря за Chevrolet Silverado и Toyota Tundra. Съвместното предприятие на Ram преработва моделите 1500, 2500 и 3500, докато RMA Automotive се занимава с Ford F-150. Всички тези операции са базирани в Мелбърн и играят ключова роля, позволявайки на производителите да предлагат автомобилите си на пазара с минимално увеличение на цената в сравнение с външни фирми.
По подобен начин Premcar, възникнала след закриването на Ford Performance Vehicles, сега не само работи по версиите Warrior на Nissan Navara и Patrol в Мелбърн, но и си сътрудничи с японската марка в Южна Африка и Северна Америка чрез Infiniti.
Инженерна мисъл вместо поточни линии
Макар да не се произвежда в Австралия, Ford Ranger – най-продаваният автомобил в страната за 2023 г. и 2024 г. – е разработен от местния екип на компанията, заедно със SUV модела Everest. Това ги превръща в автомобилите с най-голям принос от местни изследвания и разработки, които се предлагат на пазара в момента. И двата модела се произвеждат за Австралия в Тайланд, където качеството на продукцията е високо, а разходите са сравнително ниски.
Въпреки че броят на заетите е намалял през последните няколко години, Ford Australia все още поддържа около 1 500 служители, над 1 000 от които работят в отделите за дизайн и разработки. Именно тези отдели стоят зад създаването на предстоящия Ranger Super Duty.
Политически мотиви и неудобни въпроси
Андрю Хейсти е критик на правителствените планове за нулеви емисии и новия стандарт за ефективност на превозните средства. Вероятно това са причините зад твърденията му, че управляващите искат да „напълнят улиците ни с тихи, бездушни автомобили, произведени в Китай“, пълни с технологии, които австралийците не са проектирали и не могат да контролират.
Разбира се, няма доказателства, че правителството активно налага китайски автомобили на австралийските купувачи. Данните за продажбите показват, че Япония все още е най-популярната страна на произход за закупуваните автомобили, до голяма степен поради доминацията на Toyota на местния пазар.
Коментарите на депутата, че на потребителите се налагат „бездушни“ автомобили, също са интересни. Ако широката публика наистина се интересуваше толкова от това какво кара, защо спортните варианти на Falcon и Commodore не бяха най-популярни? Защо Toyota Camry винаги е била основен играч на пазара? И дали един автомобил има душа само заради мястото, от което идва?
Според Хейсти, австралийците са се превърнали в безпомощни потребители и както лейбъристите, така и либералите са допринесли за напускането на автомобилната индустрия. Разбира се, тази втора точка не беше подробно развита във видеото му, нито пък той обясни защо милиардите помощи за местната индустрия не са били достатъчни, за да я задържат на повърхността.
Хейсти не спомена и как през декември 2013 г. тогавашният финансов министър Джо Хоки на практика предизвика Holden и General Motors да напуснат, казвайки на американския гигант: „Или сте тук, или не сте“. Второто стана реалност по-малко от четири години по-късно, докато либералите все още бяха на власт.
Каква е крайната цел?
И така, каква е крайната цел на Хейсти? Ако тя е да върне производството на автомобили в Австралия, тогава кой ще го направи? Какви стимули ще бъдат предложени? Как този модел би бил жизнеспособен?
В крайна сметка неговото видео трябва да се приема просто като изявление на човек с лидерски амбиции в партия, която е в криза и все още ближе рани след тежка изборна загуба. Макар да е хубаво човек да може да влезе в шоурум и да си купи кола, направена от негов сънародник, вярата, че това ще се случи отново, е просто неоснователна мечта.
Последвайте ни в Google News