Subaru патентова нова идея: турбинен двигател за бъдещи електромобили

Когато става дума за нестандартни решения на проблема с ограничения пробег при електрическите автомобили, инженерите на Subaru изглежда мислят далеч извън общоприетите рамки. Наскоро автомобилният производител подаде патент в Световната организация за интелектуална собственост за задвижваща система, която използва турбинен двигател за удължаване на пробега на електромобил.

Идеята не е автомобилът да се задвижва директно от турбината, както при самолетите. Концепцията е различна и много по-практична.

Патентната заявка описва инженерно решение, при което турбинен двигател, задвижван от гориво, се използва като електрически генератор. Според детайлите в документацията, това е алтернативен метод за презареждане на батерията и задвижване на електрически автомобил с удължен пробег, докато той е в движение.

Автомобилите с удължен пробег са следващата стъпка към електрическото бъдеще

В контекста на съвременните тенденции, производителите работят усилено за подобряване на технологиите в света на електрическите автомобили. През последните няколко години индустрията преживя сериозна промяна, след като Европейският съюз наложи забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г.

Тази мярка цели да намали замърсяването с парникови газове, като ограничи зависимостта на индустрията от изкопаеми горива. Откакто забраната беше финализирана, производителите започнаха масово производство на електромобили. Макар да доказаха, че те са напълно функционални, наяве излязоха и някои сериозни недостатъци.

В опит да решат най-големия проблем – ограничения пробег и предизвикателствата с презареждането – компаниите търсят нови методи, които да направят изживяването по-близко до това при конвенционалните автомобили.

Турбинните двигатели може да са новият подход на Subaru

Електрическите автомобили с удължен пробег (Extended-Range Electric Vehicles, EREV) не са нова технология. Модели като Chevrolet Volt, BMW i3 и Fisker Karma бяха пионери в тази област. Всички те бяха пълноценни електромобили, но разполагаха и с малки бутални двигатели с вътрешно горене, които служеха за презареждане на батерията в движение. Volt и Karma използваха малки четирицилиндрови бензинови двигатели, докато i3 разчиташе на двигател, заимстван от мотоциклетното подразделение на BMW.

Идеята на Subaru обаче е да замени малкия бутален двигател с компактен турбинен двигател. В заявката системата е описана като „турбинна система за генериране на енергия“, която се състои от „генераторен мотор, задвижван от въртящия момент на турбинния вал“. Патентът също така описва наличието на „първа батерия, която захранва генераторния мотор, и втора батерия, която съхранява генерираната от него електроенергия“.

Въпреки че патентите невинаги гарантират серийно производство, те дават ясна представа за посоката, в която компаниите планират да се развиват. Днес автомобилните производители отново се връщат към технологии, базирани на двигатели с вътрешно горене, включително EREV и хибриди, с надеждата да спечелят време за по-нататъшно усъвършенстване на електрическите технологии.

Други примери в тази посока са експериментите на Mazda с роторен двигател Ванкел за подобни цели, както и предстоящият пикап Ramcharger на Stellantis, който ще използва V6 двигател като бордови генератор.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации