Новият Nissan Leaf: Струва под 30 000 долара, но предлага много повече

Въпреки стартовата си цена, Leaf модел 2026 г. е комфортен и способен електромобил с пробег от близо 490 км.

Въпреки че пазарът на електромобили навлиза в по-предизвикателен етап, на хоризонта продължават да се появяват нови модели. Сред тях е и изцяло обновеният Nissan Leaf, който изглежда перфектно позициониран за новата пазарна реалност.

Когато автомобилът се появи при дилърите през следващите седмици със стартова цена от 29 990 долара, той ще се превърне в най-достъпния електромобил на американския пазар. В процес на разработка е и още по-евтин вариант, за който се говори, че ще започва от 25 360 долара.

И в двата случая Leaf модел 2026 г. се позиционира значително под най-достъпните предложения на Tesla – по-големите Model 3 и Model Y Standard, които са лишени от множество екстри, за да постигнат съответните си цени от 36 990 и 39 990 долара.

За разлика от тях обаче, Leaf е много повече от просто бюджетен електромобил. Той е комфортен, тих и изненадващо пъргав, благодарение на мощност от 214 к.с. и въртящ момент от 355 Нм. Моделът също така е разработен на базата на опита от предишните две поколения, което му дава предимство пред редица конкуренти.

Дизайн, вдъхновен от кросоувърите

Когато оригиналният Leaf дебютира през 2010 г., той имаше футуристичен вид на хечбек. Второто поколение, което се появи седем години по-късно, заложи на по-традиционен дизайн, но в лош момент – точно когато кросоувърите започнаха да доминират пазара.

Тази тенденция се засили още повече, затова не е изненада, че третото поколение на Leaf е трансформирано в кросоувър. Решението е напълно логично, а моделът изглежда изненадващо луксозно, като включва елементи от по-висок клас като скрити дръжки на вратите и панорамен стъклен покрив със затъмняване.

Последната екстра обикновено е запазена за изключително скъпи автомобили като Cadillac Celestiq и McLaren 750S Spider, но Nissan я предлага стандартно за нивото на оборудване Platinum+, което струва 38 990 долара. Въпреки че не е толкова сложен, колкото някои други подобни покриви, той бързо преминава от прозрачен към непрозрачен с натискането на един бутон, като ефектът имитира традиционен сенник.

Според представители на Nissan, затъмняващият се покрив е не само ефектно, но и практично решение. Той подобрява аеродинамиката и осигурява повече пространство за главите на пътниците в сравнение с традиционен шибедах. От компанията отбелязват също, че покривът предлага по-добра топло и студоизолация, което допринася за по-висока енергийна ефективност.

Дизайн и аеродинамика

Новият Nissan Leaf за модел 2026 г. се отличава с изчистена предна част, при която LED фаровете са свързани с тънка светеща ивица. Този дизайнерски елемент подчертава широчината на кросоувъра, която е нараснала с 20 мм.

Всички останали размери обаче са намалени. Автомобилът е със 76 мм по-къс, а междуосието е свито с 10 мм. Височината също е намалена с 10 мм, което означава, че предходното поколение под формата на хечбек е било по-високо от новия кросоувър.

Интересен факт е, че пътният просвет е намалял от 150 мм на 135 мм. Това е изненадващо и показва, че дизайнерите са успели да създадат визуална илюзия за по-внушителен и проходим автомобил, отколкото е в действителност.

Като оставим настрана тези дизайнерски похвати, Leaf се характеризира с меки извивки и плавни повърхности. Към тях се присъединяват скрити дръжки на задните врати и изразен спойлер. Тези елементи допринасят за намаляването на коефициента на въздушно съпротивление от 0,29 на 0,26.

Сред останалите акценти са 18- или 19-инчовите джанти и наличната като опция електрическа задна врата с безконтактно отваряне. Моделът предлага и стилно двуцветно боядисване, както и 3D холограмни задни светлини. Последните имат иконография „2-3“, което на японски се произнася „ни-сан“.

Приятен, но тесен интериор

За най-новия Leaf, Nissan възприема стратегия за позициониране в по-висок клас, което е ясно видимо в интериора. Усещането е изненадващо луксозно, особено при тестовия автомобил във върховото ниво на оборудване Platinum+, който разполага с два 14,3-инчови екрана и ярък хедъп дисплей.

Те са допълнени от предни седалки Zero Gravity с подгряване, тапицирани с материал TailorFit. От Nissan заявяват, че тази тапицерия е по-мека от традиционната кожа, като същевременно е по-издръжлива и екологична, тъй като е изработена от 65% рециклирани материали.

Предните седалки са с добра странична опора и интересен релеф, който допринася за по-изисканата атмосфера в купето. Лесно е да се намери удобна позиция благодарение на електрическото регулиране и лумбалната опора.

За съжаление, задните седалки оставят много да се желае. Пространството за краката е ограничено за човек с ръст около 188 см, като предлага едва 808 мм. Въпреки това, мястото за главите е напълно достатъчно. Задните седалки разполагат с подгряване, а пътниците имат на разположение два USB-C порта за зареждане и вентилационни отвори.

Пространство и технологии

Багажникът на Leaf побира 566 литра зад втория ред седалки. Този обем лесно може да бъде увеличен до 1 572 литра чрез сгъване на седалките, което става с помощта на ръкохватки, достъпни от товарния отсек.

Въпреки приличния обем на багажника, Leaf изостава от конкуренти като Kona Electric и Niro EV с около 232 литра. Освен това и двата модела предлагат значително по-просторен втори ред седалки с над 914 мм място за краката.

Отново на предните места, Leaf разполага с перфектно позиционирано безжично зарядно за смартфон и премиум аудиосистема Bose с високоговорители, вградени в подглавниците. Други удобства включват безрамково огледало за обратно виждане с автоматично затъмняване, система за амбиентно осветление с 64 цвята и отопляем волан.

Инфоразвлекателната система с 14,3-инчов екран е бърза и отзивчива и използва вградени услуги на Google. Това осигурява лесен достъп до Google Maps, Google Assistant и магазина за приложения Google Play. Последното е важно, тъй като собствениците могат да изтеглят приложения за забавление като Prime Video и HBO Max и да гледат филми или сериали, докато автомобилът им се зарежда.

Интериор, създаден за лесен преход към електричество

Интеграцията на услуги от Google предлага и други предимства, като прави пътуванията на дълги разстояния значително по-спокойни. След като потребителят въведе своята дестинация, Google Maps препоръчва спирки за зареждане по маршрута и изчислява с какъв остатъчен заряд ще пристигне. Потребителите могат също така да зададат желаното ниво на заряд при пристигане, така че да разполагат с 80% вместо с 30% батерия в края на пътуването.

Nissan продължава да залага на дигитални бутони, като под инфоразвлекателната система е разположен ред с модерни контроли за климатика. Компанията е работила за тяхното усъвършенстване и сега те се усещат по-естествени за употреба в сравнение с тези при Murano.

По-надолу са разположени скоростен лост с бутони и отделни контроли за аудиосистемата. Наличен е и бутон за камерите, който предлага богат набор от опции. Сред тях се открояват новият режим за широк изглед напред (Front Wide View), функцията „прозрачен преден капак“ (Invisible Hood View) и интелигентната система за 360-градусов обзор (Intelligent Around View Monitor). Последната предлага осем различни ъгъла, които показват виртуално изображение на Leaf в реална среда.

Въпреки достъпната си цена, интериорът създава усещане за по-висок клас благодарение на меки на допир пластмаси, метални акценти и стилен текстилен елемент на таблото. Контролите са разположени интуитивно и са предимно конвенционални.

Това може да звучи като маловажен детайл, но в миналото електромобилите често имаха целенасочено нестандартен дизайн. Това вече не е така и традиционният подход би трябвало да направи кросоувъра по-привлекателен за новите потребители. Според очакванията на Nissan, около 75% от купувачите на Leaf ще бъдат хора без предишен опит с електрически автомобили, затова компанията се стреми да направи прехода възможно най-лек.

Впечатляващо задвижване с пробег до 488 км

Електрическите автомобили стават все по-добри и това важи с пълна сила за Leaf, който вече може да измине до 488 км с едно зареждане. Това е със 146 км повече от неговия предшественик и с цели 370 км повече от първото поколение на модела.

Голяма заслуга за това има новата батерия с капацитет 75 кВч, която е значително по-голяма от предлаганите досега варианти с 40 и 60 кВч. По-късно към гамата ще се присъедини и по-малка батерия от 52 кВч, която ще задвижва базовото ниво на оборудване S. Тя ще бъде съчетана с двигател с мощност 177 к.с. и въртящ момент от 344 Нм.

Останалите версии използват батерията от 75 кВч и електромотор с мощност 218 к.с. и 353 Нм въртящ момент. Това е с 15 Нм повече от стария модел, но теглото на автомобила се е увеличило с около 150 кг.

Докато версията S+ преминава границата от 483 км, средното ниво на оборудване SV+ предлага пробег от 463 км. При топ версията Platinum+ тази стойност спада до 417 км, основно заради нейните 19-инчови джанти. Въпреки това, дори и в най-високото си ниво на оборудване, моделът предлага със 76 км по-голям пробег от своя предшественик.

Разбира се, повечето хора изминават по-малко от 64 км на ден. Това означава, че много собственици биха могли да зареждат автомобила си веднъж седмично, така че притеснението за пробега не би трябвало да е проблем.

Това е особено вярно днес, тъй като Leaf вече разполага с порт за зареждане NACS и достъп до мрежата Supercharger на Tesla. Последната се състои от над 20 000 бързи зарядни станции в Съединените щати, които поддържат и функцията Plug & Charge за автоматично разпознаване и таксуване.

Интересното е, че портът NACS е предназначен само за зареждане с прав ток (DC). За зареждане у дома е предвиден порт CCS (J1772) от страната на водача. Това е необичайна конфигурация, но разработката на Leaf вече е била в ход, когато автомобилните производители започват да приемат стандарта NACS, така че решението е компромисно.

Като оставим настрана тези особености, Leaf поддържа бързо зареждане с мощност до 150 кВт, което позволява на батерията да се зареди от 10% до 80% за 35 минути. Купувачите ще открият и подобрено бордово зарядно устройство с мощност 7,2 кВт, както и преносим кабел за зареждане с накрайници за 120 V и 240 V.

Leaf се предлага стандартно с функция vehicle-to-load (V2L), която превръща електромобила в огромен преносим акумулатор. Чрез адаптер, който се включва в CCS порта, колата може да осигури 1500 вата мощност. Нивото на оборудване Platinum+ предлага и 120-волтов контакт в багажното отделение, което позволява на автомобила да отдава комбинирана мощност от 3450 вата. Това би трябвало да направи Leaf изключително полезен при прекъсване на електрозахранването или по време на къмпинг.

Що се отнася до батерията, Nissan са се фокусирали върху подобряването на работата ѝ при студено време. Като част от тези усилия, батерията е изолирана и разполага с усъвършенствана система за управление на температурата. Моделът също така улавя отпадната топлина от двигателя и бордовото зарядно устройство и я използва за затопляне на батерията. Това помага за увеличаване на пробега и подобряване на скоростта на зареждане.

По темата за студения климат, нивата на оборудване SV+ и Platinum+ предлагат специален нагревател за батерията срещу доплащане от 300 долара. Тези две версии се предлагат и стандартно с термопомпа, която затопля купето по-ефективно.

Един завършен електромобил

Въпреки че Leaf не е лек автомобил, неговият електромотор с мощност 214 к.с. (160 кВт) го задвижва с лекота. Той е достатъчно бърз при потегляне, а усещането за мигновено ускорение допълнително подобрява изживяването.

При рязко ускорение се усеща леко дърпане на волана (torque steer). Въпреки това, цялостното усещане е балансирано и ще се стори познато на водачите, които преминават от автомобили с двигател с вътрешно горене.

Въпреки че съществува от близо две десетилетия, модел 2026 г. на Leaf е първият, който използва специализирана платформа за електрически автомобили. Това е архитектурата CMF-EV, която е в основата и на модела Ariya.

Всичко това допринася за осигуряването на комфорт, характерен за автомобил от по-висок клас. Усилието е подпомогнато от ново многораменно задно окачване, което намалява усещането за твърдост при преминаване през неравности с близо 30%. То заменя предишната торсионна греда и осигурява по-фина возия, която поглъща несъвършенствата по пътя безпроблемно.

Добрите маниери се простират и до системата за сервоуправление на волана, която се усеща отзивчива и с добре премерена тежест. Въпреки това, тя не предлага особено вълнуващо изживяване и създава усещане за известна безчувственост.

Усещането зад волана може да се регулира чрез превключвател на таблото, който предлага режими Normal, Sport, Eco и Personal. Последният може да се персонализира и предлага две настройки за волана, три профила на ускорение и четири нива на регенеративно спиране.

Говорейки за последното, на арматурното табло има бутон E-Step, който значително усилва ефекта от системата за възстановяване на енергия при спиране. Изисква известно време за свикване, но процесът на адаптация е сравнително бърз.

Благодарение на различните настройки е лесно Leaf да бъде адаптиран към индивидуалните предпочитания. Това означава, че собствениците могат да получат всичко – от усещане, близко до автомобил с двигател с вътрешно горене, до по-традиционно изживяване за електромобил. Все пак има ограничения и кросоувърът дава предимство на комфорта пред спортното шофиране.

Крайградските улици в югоизточен Мичиган не предоставиха най-ангажиращия маршрут за шофиране, но Leaf се усещаше сигурен и способен в завоите. Това е факт въпреки масата на версията Platinum+ от 1982 кг, което е с около 590 кг повече от сравнимия по размер Kicks. Макар безспорно да е тежък, теглото на кросоувъра не се усеща, освен ако не бъде подложен на сериозно натоварване.

В градски условия Leaf е изненадващо комфортен и тих. При по-високи скорости се долавя лек шум от вятъра, но цялостното изживяване в купето е сравнително спокойно.

Електромобил с фокус върху цената, но без усещане за компромис

Всичко това се сумира в един завладяващ електрически автомобил, който е удобен и се отличава със стилен нов дизайн. Базовата цена от 29 990 долара също е фактор, който не може да бъде пренебрегнат, особено в ерата след данъчните облекчения. Както от Nissan наскоро отбелязаха, Leaf модел 2026 г. всъщност е с 2790 долара по-евтин от модела от 2011 г., въпреки митата, инфлацията и 15-те години промени.

Макар базовият модел да е добре оборудван, най-добрият избор е версията SV+ на цена от 34 230 долара. Тя разполага с отопляеми предни седалки TailorFit, както и с 14,3-инчови дисплеи. Към тях са добавени безжично зарядно за смартфон, аудиосистема с шест високоговорителя и множество системи за подпомагане на водача, включително ProPILOT Assist.

Leaf се представя благоприятно и в сравнение с основните си конкуренти, като струва с цели 9610 долара по-малко от Kia Niro EV модел 2025 г., въпреки че предлага с 80 км по-голям пробег. Моделът също така е с 2985 долара по-евтин от Hyundai Kona Electric и може да измине със 166 км повече.

Най-големият неизвестен фактор обаче е завръщането на Chevrolet Bolt. Той стартира на цена от 29 990 долара, включително такса за доставка от 1395 долара, което означава, че е с 1495 долара по-евтин от Leaf. Компанията също обяви планове за още по-достъпен вариант, който ще се появи по-късно на цена от 28 995 долара. Това звучи доста привлекателно, но Bolt осигурява пробег от едва 410 км.

Hyundai също намали драстично цените на Ioniq 5 модел 2026 г., сваляйки ги до 35 000 долара. Това е приблизително същата цена като на средното ниво на оборудване SV+, което може да го превърне в интересна алтернатива.

Като оставим конкуренцията настрана, Leaf е фантастичен автомобил и страхотен електромобил. Той се основава на успеха на своите предшественици, като същевременно въвежда редица забележителни подобрения. Макар да ни се искаше да има повече място за краката на втория ред седалки и опция за задвижване на всички колела, преработеният модел е голяма крачка напред и вероятно ще привлече както феновете на електрическите автомобили, така и нови последователи.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации