Въпреки че актуалният Range Rover Evoque не изглежда драстично по-различен от първото поколение, той добавя впечатляващи технологии, гама от „меки“ и плъгин хибридни задвижвания, както и цялото усещане за лукс, характерно за по-големите модели на марката. Списъкът със стандартно оборудване е богат, а по-високите нива предлагат всички луксозни елементи, които се очакват от един Range Rover. Плъгин хибридната версия е особено привлекателна за бизнес потребителите поради данъчните облекчения, макар и да не може да се сравнява с предимствата на изцяло електрически SUV.
Позициониране на пазара
Докато някои конкуренти в премиум компактния SUV сегмент, като BMW X1, предлагат по-ангажиращо усещане зад волана, Evoque се фокусира върху лукса и комфорта, които много купувачи предпочитат. Немалко автомобили са продадени само заради смелия дизайн или името Range Rover, но това не означава, че моделът не е сериозна алтернатива на фаворити като Audi Q3, Volvo XC40 или Mercedes GLA.
Evoque е най-малкият модел, който Land Rover произвежда. В първоначалния си вид, представен през 2011 г., той създаде прецедент като малък, но луксозен SUV, насочен към специфична пазарна ниша. Въпреки че използва същата платформа като Land Rover Discovery Sport, Evoque не предлага по-практичната опция със седем места. Той обаче споделя същата 48-волтова „мека“ хибридна и плъгин хибридна технология за подобряване на ефективността.
Цени и нива на оборудване
В момента цените стартират от малко над 44 000 британски лири за базовия модел с по-малко мощния дизелов двигател. Плъгин хибридната версия (PHEV) започва от поне 49 110 британски лири. Списъкът с допълнително оборудване може лесно да добави хиляди към крайната цена, затова е препоръчително решенията да се взимат по-скоро рационално, отколкото емоционално.
Усещане зад волана и пътно поведение
Range Rover Evoque е комфортен и рафиниран, но не и най-вълнуващият за шофиране автомобил в своя клас. Той умело балансира между удобен автомобил за дълги пътувания и проходим офроудър. Макар че малко собственици ще го използват извън пътя, като продукт на Land Rover, той притежава впечатляващи способности при тежки условия. Дълбочината на газене е увеличена от 500 на 600 мм спрямо предходния модел, а системата Terrain Response 2 може автоматично да адаптира настройките на автомобила към настилката. Налични са и ръчни режими като Comfort, Sand, Grass-Gravel-Snow и Mud and Ruts.
Двигатели и динамика
Гамата на Range Rover Evoque включва избор между бензинов „мек“ хибрид, два дизелови „меки“ хибрида и плъгин хибридна система. Базовият 2,0-литров дизелов двигател D165 разполага със 163 к.с. и ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,8 секунди. По-мощният вариант D200 със своите 204 к.с. съкращава това време до 8,5 секунди.
Единственият бензинов модел в продажба е P160, оборудван с 1,5-литров трицилиндров турбо двигател със 164 к.с., който постига ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,3 секунди. За търсещите максимална динамика е предназначен плъгин хибридът P270e. Той комбинира 1,5-литров бензинов двигател с електромотор, за да осигури обща мощност от 269 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема едва 7,2 секунди.
Шофиране в различни условия
В градска среда компактните размери на Evoque го правят значително по-маневрен. Паркирането е улеснено, но видимостта назад е ограничена от тесния заден прозорец. Проблемът може да бъде решен с опционалната 360-градусова камера. По пътища с много завои автомобилът показва известно накланяне на каросерията и не предлага директната управляемост на някои свои конкуренти.
Evoque разкрива истинския си потенциал на магистралата. Тук нивата на комфорт и шумоизолация са значително подобрени спрямо старото поколение. Инженерите на Land Rover са се погрижили той да бъде по-скоро комфортен крайцер, отколкото спортен автомобил в SUV каросерия. В това отношение Evoque се представя отлично, като возията остава комфортна дори с най-големите 21-инчови джанти.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Range Rover Evoque предлага ефективна plug-in хибридна технология, а моделите се отличават и с добра остатъчна стойност на вторичния пазар.
При дизеловите двигатели версията D165 има официални емисии на CO2 от 174 г/км и среден разход на гориво по цикъла WLTP от около 5.3 л/100 км. По-мощният вариант D200 постига същия разход, но емисиите му достигат 180 г/км CO2.
Бензиновият P160 отделя малко повече CO2 и има малко по-висок разход в сравнение с дизеловите си аналози. Стойностите при него са 183 г/км CO2 и среден разход от 7.2 л/100 км. За водачите на служебни автомобили обаче най-изгодни са plug-in хибридните версии, които предлагат най-големи данъчни облекчения.
За частни клиенти дизеловият D200 е най-добрият универсален избор, предлагащ отличен баланс между динамика, икономичност и емисии.
Електрически пробег, батерия и време за зареждане
Plug-in хибридните версии на Evoque могат да изминат до 62 км само на електричество. Тази стойност обаче е по-ниска от пробега на конкуренти като BMW X1 eDrive20, който достига до 87 км. Официалният разход на гориво е едва 1.2 л/100 км, но опитът показва, че в реални условия е почти невъзможно да се постигнат тези стойности.
Когато се наложи презареждане, plug-in хибридният Evoque се отличава с уникална за класа си възможност за бързо зареждане. Той може да се зарежда на DC станция с мощност до 32 кВт, което позволява батерията да се напълни от 0 до 80% само за 30 минути. Този метод обаче е по-скъп и не се препоръчва за ежедневна употреба. Вместо това е по-практично автомобилът да се зарежда у дома чрез стенна зарядна станция (wallbox) с по-евтина нощна електроенергия. При използване на стандартно зарядно с мощност 7.4 кВт пълното зареждане до 100% отнема около два часа и половина.
Всички plug-in хибридни варианти използват батерия с капацитет 15 кВтч (12.7 кВтч използваеми), като пробегът варира леко според нивото на оборудване – от 57 до 62 км.
Застраховки и данъци
Range Rover Evoque се позиционира като премиум SUV, но високата му начална цена го поставя в по-висока данъчна категория на много пазари. Това означава, че собствениците трябва да предвидят по-високи годишни разходи в сравнение с по-достъпни автомобили. Plug-in хибридният модел предлага данъчни облекчения за служебни автомобили, но те не са толкова значителни, колкото при напълно електрическите модели.
Застрахователните разходи за Evoque също са по-високи в сравнение с основните му конкуренти като BMW X2 и Volvo XC40. Вероятно престижът на марката Range Rover допринася за това, както и някои исторически проблеми със застрахователното покритие за автомобили на Land Rover.
Остатъчна стойност
Експертните прогнози сочат, че последният Range Rover Evoque запазва между 51% и 56% от стойността си след три години и пробег от близо 60 000 км, като дизеловите модели се представят най-добре. Тези стойности са съпоставими с тези на BMW X1 (51–54%) и Mercedes GLA (49–58%).
Интериор, дизайн и технологии
Range Rover Evoque изглежда страхотно, има луксозен интериор и разполага с впечатляващи технологии. Второто поколение на модела получи еволюционна, а не драстична промяна в дизайна. Линиите са по-изчистени и вдъхновени от по-големия Range Rover Velar, с подобни фарове, задни светлини и гладки повърхности с елегантни прибиращи се дръжки на вратите. Версиите R-Dynamic добавят по-спортен вид с черни и медни детайли.
Предлагат се множество дизайни на алуминиеви джанти с размери от 18 до 21 инча в зависимост от оборудването. Цветовата палитра е съставена предимно от сребристи, сиви и черни нюанси, като Corinthian Bronze е едно от по-ярките изключения.
Дизайн на интериора и арматурното табло
Вътре Evoque отново напомня за останалите модели на Range Rover, като фокусът е върху качествените материали, изчистения дизайн и модерната инфоразвлекателна система. За съжаление, предишната конфигурация с два екрана и удобни въртящи се контролери е премахната. Сега всичко е обединено в един голям 11.4-инчов сензорен екран, подобно на Volvo XC40. Това е стъпка назад по отношение на ернономията, тъй като управлението на климатика в движение вече е по-трудно и изисква отклоняване на вниманието към екрана.
Материали и качество на изработка
Качеството на интериора е значително подобрено и вече е наравно с конкуренти като Audi и Volvo. Всъщност усещането за лукс е дори малко по-силно в сравнение с Volvo XC40.
Инфоразвлекателна система и свързаност
Evoque използва най-новата технология на Land Rover – Pivi Pro. Тя включва 11.4-инчов сензорен екран, DAB цифрово радио и безжична свързаност с Apple CarPlay и Android Auto. Менютата са интуитивни, а системата може да се актуализира дистанционно (over-the-air). Инфоразвлекателната система Pivi Pro представлява качествен скок в сравнение със старата система, използвана в моделите Evoque преди 2021 г.
Багажник и вътрешно пространство
Новият Range Rover Evoque е по-практичен от своя предшественик, но все още предлага сравнително ограничено пространство на задните седалки. Макар на пръв поглед да прилича на стария модел, няколко промени, вдъхновени от Range Rover Velar, напълно осъвременяват дизайна му. Evoque има по-дълго междуосие, което осигурява повече място за пътниците отзад, но скосената линия на покрива все още представлява предизвикателство за по-високите хора.
Отпред лесно се намира удобна позиция за шофиране благодарение на стандартните електрически регулируеми седалки с памет за водача. Всички версии са оборудвани и с подгряване на предните седалки. В интериора има четири големи ниши за съхранение, обемно отделение под централния подлакътник и удобна гумирана поставка на централната конзола, подходяща за телефон или портфейл.
Видимостта назад обаче е ограничена от тесния заден прозорец. Този проблем се решава от опционалното дигитално огледало за обратно виждане ClearSight и 360-градусовата система от камери, които са стандартни за ниво на оборудване Autobiography. Огледалото използва камера, монтирана на покрива, за да покаже широк и непрекъснат изглед назад, като с натискането на бутон може да се върне към конвенционален режим. Предни и задни сензори за паркиране са включени в стандартното оборудване.
Въпреки леко увеличеното пространство за краката спрямо предходния модел, в Evoque по-високите пътници на задните седалки ще се чувстват леко притиснати. По-дълги пътувания могат да бъдат некомфортни за възрастни, тъй като стесняващата се задна част ограничава вътрешната широчина и превозването на трима души е предизвикателство.
Размери и сравнение с конкуренти
Range Rover Evoque е дълъг 4 371 мм, висок 1 649 мм и широк 1 996 мм (2 100 мм с огледалата). За сравнение, Volvo XC40 е с няколко милиметра по-дълъг и по-висок, но е по-тесен. BMW X1 от своя страна е значително по-дълъг, но с подобна на Evoque височина.
Багажникът предлага обем от 472 литра при изправени седалки, което не е особено впечатляващо спрямо конкурентите. BMW X1 разполага с 500 литра, а Lexus NX – с 545 литра. Благодарение на интелигентното проектиране обаче, обемът на багажника при plug-in хибридния модел остава непроменен. При сгънати седалки пространството нараства до 1 156 литра. Задният ред се сгъва в съотношение 40:20:40 чрез дръжка в багажника.
Възможности за теглене
По отношение на тегленето Evoque оправдава името си. Предлага се избор между електрически прибиращ се или свалящ се теглич, както и системата Advanced Tow Assist, която улеснява маневрирането с ремарке чрез камерата за заден ход.
Всички версии, с изключение на базовия бензинов модел, могат да теглят ремарке без спирачки с тегло до 750 кг. Дизеловите варианти предлагат най-висок капацитет за теглене на ремарке със спирачки – до 2 000 кг. При plug-in хибрида тази стойност е намалена до 1 600 кг, докато базовият бензинов модел с предно задвижване не е сертифициран за теглене.
Надеждност и безопасност
Range Rover Evoque разполага с богато оборудване за активна безопасност и е получил максимална оценка от пет звезди от Euro NCAP. Моделът е тестван от организацията през 2019 г., като получава 94% за защита на възрастни пътници и 87% за защита на деца.
Стандартното оборудване на всички модели включва камера за заден ход, асистенти за паркиране отпред и отзад, система за поддържане на лентата, автоматично аварийно спиране, система за следене на състоянието на водача и круиз контрол с ограничител на скоростта.
Допълнителните системи за безопасност включват адаптивен круиз контрол, сензор за проникване в купето, шест въздушни възглавници, активен преден капак с въздушна възглавница за пешеходци и система за разпознаване на пътни знаци с адаптивен ограничител на скоростта.
Надеждност, гаранция и поддръжка
Версиите на оборудване Dynamic SE и по-високите разполагат със система за следене на мъртвата точка и асистент за трафика зад автомобила.
При последното си участие в класацията Driver Power през 2023 г., Evoque се класира на разочароващото 72-ро място от общо 75 автомобила. Надеждността, разходите за поддръжка и качеството на екстериора са били сред проблемните области, заедно с инфоразвлекателната система.
Въпреки това Land Rover полага усилия да подобри репутацията си и изглежда, че това дава резултат. Марката се класира на доброто пето място от 32 производители в класацията за 2025 г. Това е по-добро представяне от няколко конкуренти, включително BMW (8-мо място) и Volvo (13-то място).
Range Rover Evoque се предлага със стандартната за Land Rover гаранция от три години с неограничен пробег. Това е по-добре от стандартните три години или 96 500 км, предлагани от Audi и Volvo, но не е толкова щедро като срока, предлаган от Lexus, който достига до 10 години.
Гаранцията на батерията при PHEV моделите е само шест години или 96 500 км, което е по-малко в сравнение с повечето конкуренти, които предлагат покритие до осем години или 161 000 км.
Сервизният интервал за всеки Evoque е две години или 34 000 км, което от двете настъпи първо. Land Rover включва двугодишна гаранция за частите при всички сервизни дейности и предлага сервизни планове, чиито цени могат да бъдат платени еднократно или разсрочено.
През 2019 г. моделът получи пет звезди на тестовете за безопасност на Euro NCAP, като показа 94% защита за възрастни пътници и 87% за деца.
Коя версия да изберем?
Въпреки че изисква малко по-голяма инвестиция, препоръчителният избор е по-мощният дизелов двигател D200 с ниво на оборудване Dynamic SE. Plug-in хибридът (PHEV) предлага най-висока ефективност, но значително увеличава цената, така че не е оправдан избор, освен ако не се ползва като служебен автомобил с данъчни облекчения. Дизеловата версия все още постига разход от около 7 л/100 км, като същевременно предлага и добро представяне.
Нивото на оборудване Dynamic SE добавя допълнителен лукс към този премиум SUV, както и полезни екстри като 360-градусова камера, електрическо отваряне на багажника и подобрена аудиосистема Meridian.
Алтернативи на пазара
Макар малко компактни SUV автомобили да могат да се сравняват с възможностите на Range Rover Evoque извън пътя, на пазара има редица други премиум алтернативи. За тези, които търсят по-спортно усещане, BMW X1 предлага динамика на пътя, отговаряща на имиджа на марката. От друга страна, ориентираните към комфорта клиенти може да бъдат привлечени от Volvo XC40, Lexus NX или Mercedes GLA.
Кратка история на модела
Първото поколение Evoque, базирано на концептуалния модел Land Rover LRX от 2008 г., е представено през 2011 г. с версии с три и пет врати. Моделът печели наградата „Автомобил на годината“ в дебютната си година, а впечатляващият му дизайн прави дори по-старите екземпляри да изглеждат модерни и днес.
През 2015 г. автомобилът получава фейслифт, който включва обновен външен вид, по-ефективни двигатели, подобрени технологии и нови системи за безопасност. За търсещите удоволствие от шофирането под открито небе съществува и изключително рядката кабриолет версия.
Последвайте ни в Google News