Volkswagen T-Cross: Преглед на малкия SUV на VW

Общи впечатления и позициониране в класа

Volkswagen T-Cross притежава всички основни качества, за да бъде сериозен конкурент в сегмента на компактните SUV автомобили. Сред силните му страни са практичният интериор с плъзгаща се задна седалка и гама от добри двигатели, които предлагат достатъчна динамика и прилична икономия на гориво. Въпреки това той не успява да застраши лидерите в своя клас.

Много от конкурентите на T-Cross имат значително по-атрактивен дизайн. Моделът на Volkswagen е по-скоро сдържан както отвън, така и отвътре, което му коства липсата на усещане за забавление, характерно за много алтернативи. Управлението му е леко и предвидимо, както се очаква от автомобил на марката, но това е за сметка на вълнението зад волана.

Първоначално цените на модела бяха по-високи, но с времето Volkswagen коригира ценовата си политика и нивата на оборудване. В резултат на това T-Cross вече е една от по-достъпните опции в сектора, като дори базовото ниво предлага толкова богато оборудване, че прави по-скъпите версии почти излишни.

Произход и пазарна премиера

Историята на Volkswagen T-Cross започва с една необичайна концепция, наречена Breeze, представена на автомобилното изложение в Женева през 2016 г. Прототипът изглеждаше почти идентичен със серийния модел, но с една съществена разлика – липсата на покрив. Няколко години по-късно Volkswagen T-Roc Cabriolet зае нишата на SUV кабриолетите, а T-Cross се насочи към популярния сегмент на малките SUV автомобили, като продажбите му стартираха през март 2019 г.

Двигатели и динамика

Гамата от двигатели на T-Cross е ясна и опростена. Основният избор е 1,0-литров турбобензинов TSI двигател, предлаган в два варианта на мощност – 95 к.с. и 115 к.с. За по-високите нива на оборудване е наличен и 1,5-литров TSI EVO двигател със 150 к.с. Версията с 95 к.с. се предлага с 5-степенна ръчна скоростна кутия, докато по-мощният вариант със 115 к.с. може да бъде оборудван с 6-степенна ръчна или 7-степенна автоматична трансмисия. Най-мощният 1,5-литров двигател се предлага само с автоматична скоростна кутия.

Базовият двигател с 95 к.с. е адекватен, особено за градско шофиране. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 11,2 секунди, а максималната скорост е 180 км/ч. Двигателят тегли плавно над 2000 об/мин, но при по-ниски обороти и по-стръмни изкачвания може да се наложи превключване на по-ниска предавка.

Препоръчителният избор за повечето купувачи е версията със 115 к.с. Нейният максимален въртящ момент от 200 Нм е с 25 Нм по-висок от този на базовия модел. Двигателят се усеща по-силен при всякакви скорости, което се доказва и от ускорението от 0 до 100 км/ч за 10,0 секунди и максималната скорост от 193 км/ч. Вариантът с автоматична скоростна кутия е малко по-бавен, с време за ускорение от 10,3 секунди.

Усещане зад волана

Както се очаква от повечето модели на марката, Volkswagen T-Cross е автомобил, в който водачът се чувства комфортно още от първия момент. Всички контроли са добре балансирани – съединителят е плавен, реакцията на педала на газта е равномерна, а воланът е лек и прецизен. В комбинация с компактните размери, това прави шофирането на T-Cross изключително лесно и лишено от стрес.

Возията е по-мека в сравнение със SEAT Arona, но 18-инчовите джанти при ниво на оборудване R-Line правят автомобила по-нервен при преминаване през неравности с ниска скорост. С по-малките 16- или 17-инчови джанти комфортът се подобрява значително, а шумът от гумите намалява, което допринася за по-тихо пътуване по магистрала. Спирачките са силни и вдъхват увереност при нужда от рязко спиране.

Поведение в различни условия

В градска среда T-Cross се чувства в свои води. Леките контроли и високата позиция на седене осигуряват отлична видимост, а малките му размери правят паркирането лесна задача. На извънградски пътища поведението му е по-скоро сигурно, отколкото забавно, за разлика от конкурент като Ford Puma. Сцеплението е добро, но воланът не предлага много обратна връзка. По-високият център на тежестта е забележим в сравнение с Volkswagen Polo, на чиято платформа е базиран, но позицията на шофиране е типична за SUV и дава добър поглед върху пътя.

При шофиране по магистрала всички двигатели се справят добре, но понякога автоматичната DSG скоростна кутия може да бъде мудна при изпреварване. Моделите с ръчна трансмисия предлагат добра тяга във всички предавки, а лекият съединител не натоварва левия крак при попадане в задръстване.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Експлоатационните разходи са ключов фактор за повечето купувачи на малки SUV автомобили, а Volkswagen T-Cross се представя разумно в това отношение благодарение на добрата си икономичност и стабилна остатъчна стойност. Моделът не се предлага с хибридно задвижване като Renault Captur или в изцяло електрически вариант като Peugeot 2008, но бензиновите му двигатели осигуряват нисък разход на гориво.

Гамата двигатели на T-Cross започва с 1,0-литров трицилиндров бензинов турбомотор. Базовата версия с 95 к.с. е съчетана с петстепенна ръчна скоростна кутия и постига заявен среден разход от около 4,6 л/100 км при емисии на CO2 от 125 г/км.

По-мощният вариант със 115 к.с. разполага с шестстепенна ръчна скоростна кутия и има малко по-добра икономичност – около 4,5 л/100 км и 124 г/км CO2. При избор на автоматичната трансмисия DSG, разходът се покачва леко до 4,7 л/100 км, а емисиите на CO2 достигат 129 г/км.

В сравнителен тест срещу Skoda Kamiq и Citroen C3 Aircross, версията на T-Cross с двигател 1.0 TSI със 115 к.с. и ръчна трансмисия е показала реален среден разход от 5,4 л/100 км. Това е малко повече от Kamiq, който е постигнал 5,2 л/100 км въпреки че използва същото задвижване. Citroen е останал назад с разход от 6,1 л/100 км.

За нуждаещите се от повече мощност е предвиден 1,5-литров четирицилиндров турбо бензинов двигател. Според Volkswagen, този агрегат има среден разход от 5,0 л/100 км и емисии от 135 г/км CO2, което е близо до показателите на по-малкия 1,0-литров мотор. Причината е технологията за деактивиране на цилиндри, която пести гориво при равномерно движение, като изключва два от четирите цилиндъра, когато не са необходими.

Застраховки и данъци

Подобно на много от конкурентите си, Volkswagen T-Cross е сравнително изгоден за застраховане. Нивото на оборудване Life с по-маломощния двигател попада в ниска застрахователна група, докато версиите със 115 к.с. са в малко по-висока. В горния край на скалата е моделът R-Line с най-мощния двигател и автоматична скоростна кутия. Тъй като T-Cross не се предлага с хибридно или електрическо задвижване, липсват данъчни облекчения за собствениците.

Остатъчна стойност

Експертите прогнозират, че T-Cross ще запази между 46% и 51% от стойността си след три години експлоатация или пробег от около 58 000 км. Очаква се версията 1.0 TSI със 115 к.с. в ниво на оборудване Match да се обезценява най-малко. За сравнение, Skoda Kamiq се очаква да запази между 47% и 49% от стойността си, докато Renault Captur се представя малко по-добре с между 52% и 55% за същия период.

Интериор, дизайн и технологии

Макар някои конкуренти да изглеждат по-ексцентрично, купето на T-Cross е функционално, а бордовите технологии са отлични. Дизайнът не е най-впечатляващият в класа, но е стилен и ще се хареса на почитателите на марката. За тези, които искат да се разграничат от стандартните бял, сив и черен цвят, T-Cross се предлага в атрактивни металикови бои като Clear Blue и Kings Red, както и в смел жълт цвят, наречен Rubber Ducky Yellow.

Базовото ниво на оборудване Life включва 16-цолови алуминиеви джанти, LED фарове, амбиентно интериорно осветление, асистент за дълги светлини и осем-инчов сензорен екран. Нивото Match добавя по-големи 17-цолови джанти, затъмнени задни стъкла, камера за заден ход и безключов достъп. Луксозният Style разполага с адаптивни LED фарове и навигация, докато R-Line и Black Edition имат по-спортен вид, 10,25-инчов дигитален инструментален панел и спортни предни седалки.

Дизайн на интериора и таблото

Вътре оформлението на таблото е почти идентично с това на Polo. Осем-инчовият екран на инфоразвлекателната система е разположен над централните вентилационни отвори, а контролите са прости и логично подредени. При нивата Life и Match сребриста декоративна лайстна преминава през таблото, докато при R-Line панелите са по-тъмни. Повечето версии на T-Cross са оборудвани стандартно с осем-инчов дигитален дисплей пред водача, а върховите R-Line и Black Edition получават напълно конфигурируем 10,25-инчов дигитален кокпит. Той позволява на водача да персонализира показваната информация, като избира между класически скоростомер и оборотомер или дава приоритет на данните от пътуването или навигацията.

Базовите нива Life и Match разполагат с физически контроли за климатичната система, което улеснява употребата по време на шофиране. Версиите Style, R-Line и Black Edition имат двузонов климатроник, който използва сензорни бутони, не толкова удобни за работа в движение.

Материали и качество на изработката

В интериора на T-Cross има малко меки на допир пластмаси. Голямата повърхност в горната част на таблото е твърда и податлива на надраскване, за разлика от тази в Polo, където е изработена от по-мек, гумиран материал.

Volkswagen T-Cross е малко по-дълъг от супермини модела Polo, с който споделя една и съща платформа, но остава значително по-къс от Golf. Това го превръща в автомобил с идеален размер за градско шофиране.

Позиция на шофиране и пространство отпред

В предната си част T-Cross създава усещане за простор, до голяма степен благодарение на високия си таван и по-квадратната форма на каросерията. Пространството за главите е щедро, а шофьорската седалка предлага широк диапазон от настройки, особено по отношение на височината.

Моделът е оборудван и с Isofix точки за монтаж на детски столчета както на предната пасажерска седалка, така и на двете външни задни седалки.

Пространство на задните седалки

Пространството за главите е също толкова добро и за пътниците отзад, като има и повече от достатъчно място за краката под предните седалки. Мястото за коленете обаче зависи изцяло от позицията на плъзгащата се задна седалка. Когато е изтеглена максимално назад, T-Cross е сред най-просторните в своя клас. Ако обаче седалката се плъзне напред с пълния си ход от 140 мм, за да се увеличи максимално обемът на багажника, пътниците зад шофьор със среден ръст няма да имат почти никакво място за краката.

Багажник

T-Cross предлага между 385 и 455 литра багажно пространство в зависимост от позицията на седалките. Плъзгащата се задна седалка позволява да се даде приоритет или на товарния обем, или на мястото за краката на пътниците. Дори при максимално изтеглени назад седалки, обемът от 385 литра е по-голям от този на Volkswagen Golf. Плъзгането на седалката докрай напред увеличава обема до 455 литра, но това оставя значителна празнина между повдигнатия под на багажника и облегалките, където могат да се изгубят по-малки предмети.

Стандартно T-Cross разполага с регулируем под на багажника. В горната му позиция няма праг за товарене, а при нужда има място за съхранение на кората на багажника под него. Багажникът може да побере комплект стикове за голф, въпреки че те биха се вместили по-лесно във Ford Puma, който разполага с иновативната система „Megabox“. Това е удобна 68-литрова вана, вградена в пода на багажника, която позволява чантата за голф да се постави изправена. Тя има и дренажна тапа, което я прави идеално място за съхранение на кални ботуши, които могат да бъдат измити по-късно.

Задната седалка се дели в съотношение 60:40 и при сгъване образува напълно равна товарна площ. Това увеличава общото пространство до 1 281 литра, което е с шест литра повече от това в Renault Captur.

Възможности за теглене

Еднолитровият двигател с мощност 95 к.с. има капацитет за теглене на ремарке със спирачки до 1000 кг, докато по-мощната версия със 115 к.с. увеличава тази стойност до 1100 кг, подобно на Ford Puma. Изборът на 1,5-литровия двигател повишава капацитета до 1200 кг.

Volkswagen е увеличил максималното вертикално натоварване върху теглича от 55 кг на 75 кг, което позволява превозването на до три електрически велосипеда на специализиран багажник.

Надеждност и безопасност

При първоначалните тестове на Euro NCAP през 2019 г. T-Cross получава пълна оценка от пет звезди за безопасност. Впоследствие обаче, след преоценка през 2022 г., резултатът му е намален до три от пет звезди. Тестовете са станали по-строги, като междувременно са актуализирани два пъти, включвайки допълнителни сценарии за автономно аварийно спиране и оценка на съвместимостта при сблъсък с други превозни средства.

Нашата препоръка: Volkswagen T-Cross Life 1.0 TSI със 115 к.с.

Още в базовото си ниво на оборудване Life, T-Cross предлага достатъчно екстри, за да удовлетвори повечето купувачи, като същевременно запазва цената си атрактивна. По-мощният 1.0-литров двигател осигурява адекватна динамика както за града, така и за магистралата. Препоръчваме версията с ръчна скоростна кутия, освен ако автоматикът не е задължително изискване, тъй като това ще ви спести допълнителни средства.

Алтернативи на Volkswagen T-Cross

Основните конкуренти на модела включват Citroen C3 Aircross, Renault Captur, Nissan Juke, Toyota Yaris Cross и Peugeot 2008. В рамките на Volkswagen Group също има силни алтернативи като Seat Arona и Skoda Kamiq. T-Cross е най-малкият SUV в гамата на VW, позициониран под Volkswagen Taigo и Volkswagen T-Roc.

Добър автомобил ли е Volkswagen T-Cross?

Volkswagen T-Cross не е нито най-просторният, нито най-вълнуващият за шофиране автомобил в този силно конкурентен сегмент. Въпреки това той е много компетентен и привлекателен компактен SUV, особено в добре оцененото базово ниво на оборудване Life.

Какъв е разходът на гориво?

По време на тестовете на версията с 1.0-литров бензинов двигател с мощност 115 к.с. беше постигнат среден разход от около 5.5 л/100 км при шофиране в разнообразни условия.

Предлага ли се със задвижване 4×4?

Volkswagen T-Cross е компактен SUV, но се предлага само със задвижване на предните колела, тъй като е базиран на платформата на малкия градски модел Polo.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации