Преглед на Polestar 4: Смел дизайн и впечатляващо електрическо задвижване

Авангардният Polestar 4 обича да прави нещата по различен начин и със сигурност ще привлече купувачи, които искат да се откроят. Липсата на задно стъкло винаги ще бъде тема на разговор, но всъщност тя не влошава ежедневното шофиране или усещането за изтънченост в интериора. Въпреки това, част от технологиите на борда понякога могат да се сторят прекалено сложни, а макар автомобилът да има спортен характер, той не предлага особено въвличащо изживяване зад волана.

Повече от автомобил без задно стъкло

Умишлено или не, Polestar 4 свърши фантастична работа за популяризирането на една вече широко обсъждана и бързо развиваща се марка. Още преди първият екземпляр да се появи по улиците, вече се беше изговорило много за „колата без задно стъкло“, но този модел предлага много повече от тази си особеност.

Цени и версии

Базовата цена на Polestar 4 започва от около 60 000 британски паунда, което е с няколко хиляди по-малко от модели като Audi A6 или Q6 e-tron и с близо 9000 паунда по-малко от Porsche Macan Electric. За разлика от Porsche, тук няма безкрайно разрастващи се моделни гами или дълги списъци с опции. Polestar предлага на своите клиенти много по-опростен избор – задвижване с един или два електромотора, като и двете версии използват батерия с еднакъв капацитет, няколко цвята и теми за интериора, както и няколко опционални пакета и аксесоари.

Усещане зад волана

По време на тестовете установихме, че возията е по-скоро твърда, но това допринася за спортния характер на Polestar 4, който подхожда на силуета му, а контролът върху каросерията е отличен. Въпреки това автомобилът успява да поеме по-сериозните удари от дупки и други несъвършенства по пътищата.

Друго нещо, което бързо се забелязва зад волана, е, че позицията на шофиране е перфектна, както и седалките, които осигуряват достатъчно опора и комфорт, плюс множество възможности за регулиране. Големият въпрос, разбира се, е липсата на задно стъкло, но всъщност бързо се забравя, че колата разчита на 8,9-инчово дигитално огледало за обратно виждане. Яркостта и зрителният ъгъл на дисплея могат да се регулират, за да изглежда възможно най-естествено.

Любопитен детайл е липсата на традиционни режими на шофиране. Вместо това водачът може индивидуално да настройва усещането от волана, подаването на мощност и регенеративното спиране, както и твърдостта на окачването, ако автомобилът е оборудван с адаптивните амортисьори от пакета Performance.

Системата за регенерация на енергия при спиране, позната още като „управление с един педал“, има три нива на интензивност: изключена, ниска и стандартна. Най-силната настройка спира автомобила с предвидимо темпо и осигурява значителна спирачна сила при отпускане на педала на газта. Междувременно ниската настройка осигурява забавяне, сравнимо с традиционното моторно спиране.

Динамика и ускорение

Версията на Polestar 4 с един мотор ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,1 секунди, докато вариантът с два мотора се нуждае от едва 3,8 секунди. Максималната скорост и при двата модела е ограничена до 200 км/ч.

Мощността от 272 к.с. и въртящият момент от 343 Нм при версията с един мотор са почти наполовина по-ниски от тези на суперспортния двумоторен вариант, но са напълно достатъчни за ежедневно шофиране. Подаването на мощност е плавно и предвидимо. В режим Range има леко забавяне при натискане на педала на газта, но реакцията е по-бърза при превключване в режим Performance.

Тези, които търсят по-впечатляваща динамика, ще се насочат към двумоторния Polestar 4, който увеличава мощността до 543 к.с. и внушителните 686 Нм въртящ момент. Усещането е за по-голяма отзивчивост, макар и не до степен, в която мощността може да се дозира уверено в средата на завой. И двете версии се усещат доста сходно по отношение на обратната връзка от задвижващите колела.

Градско шофиране и маневреност

При по-ниски скорости липсата на задно стъкло не създава никакви проблеми, тъй като множеството паркинг сензори и камери около автомобила улесняват маневрирането. По-голямо предизвикателство са размерите на автомобила. С широчина над два метра (без огледалата), това е голямо превозно средство, така че по-тесните улици могат да бъдат проблем. Като се добави и големият радиус на завой, Polestar 4 не е непременно най-пъргавият автомобил за градска употреба.

При по-ниска скорост возията на автомобила е доста комфортна – стегната, но не и твърда. Купето е тихо, а системата за управление с един педал е интуитивна за използване.

Управление по извънградски пътища

С увеличаване на темпото, при скорост от около 65 км/ч, в окачването се появява по-осезаема нервност, макар това да не влошава драстично общия комфорт.

В завоите теглото на Polestar 4 се контролира добре от окачването и сцеплението е отлично, но автомобилът трудно може да бъде определен като забавен за управление. Вместо различни режими на шофиране, моделът предлага индивидуални настройки за реакцията на педала за ускорение, волана и системата за регенериране на енергия. Промените в усещането на волана са по-скоро фини, като добавят малко повече тежест, но без да осигуряват повече обратна връзка.

На подходящ път с повече завои и с превключване на системата за стабилност в режим Sport, се усеща как задната част на автомобила помага при завиване. Управлението е добре претеглено, но предницата не реагира светкавично на подадените команди, което изисква по-плавни движения, за да не се наруши балансът. В крайна сметка, макар Polestar 4 да има своя игрив характер, той не е толкова вълнуващ и ангажиращ за шофиране, колкото конкурент като Porsche Macan Electric.

Polestar са решили да не добавят изкуствени звуци от двигател или друг синтезиран саундтрак в купето. Някои може да сметнат това за пропуск, но то спомага за създаването на по-автентично изживяване при шофиране, както доказва и вълнуващият Hyundai Ioniq 5 N. За сравнение, Porsche Macan Electric разполага с подобна система за генериране на звук.

Комфорт на магистрала и при дълги пътувания

При движение с магистрална скорост Polestar 4 е тих и рафиниран, а окачването се усеща стабилно. За по-плавно пътуване е препоръчително системите за регенериране на енергия да бъдат напълно изключени. При такива скорости съпротивлението в задвижването е минимално, което създава усещане, че автомобилът се движи по инерция, без осезаемо да намалява скоростта при отпускане на педала за ускорение.

Долавя се известен шум от вятъра около страничните огледала, но шумът от гумите не е прекомерен. Като цяло Polestar 4 се представя компетентно на магистрала, но не и изключително. Въпреки че автомобилът не е позициониран като спортен модел, лекотата, с която разгръща огромния си запас от мощност, е впечатляваща.

Пробег, зареждане и експлоатационни разходи

Дизайнът на Polestar 4 разширява границите на стила купе-SUV до такава степен, че автомобилът прилича повече на спортен кросоувър, а аеродинамичните му линии допринасят за по-висока ефективност.

Официално голямата батерия с капацитет 100 кВтч (94 кВтч използваеми) осигурява на версията с един двигател пробег от близо 620 км. По-мощният вариант с два двигателя не изостава значително с пробег от около 590 км. При реални условия на шофиране двумоторната версия постига резултати, които се равняват на реален пробег от около 500 км с едно зареждане. Стандартно се предлага и термопомпа, която помага за поддържане на пробега през студените зимни месеци.

Голямата батерия изисква доста време за пълно зареждане от стандартен AC контакт, но максималната скорост на зареждане на DC станция е 200 кВт. Това означава, че на достатъчно мощно зарядно устройство батерията може да се зареди от 10% до 80% за половин час.

Като част от пакета Plus Pack се предлага и по-бързо AC зареждане с мощност 22 кВт, което позволява пълно зареждане от 0% до 100% за пет часа и половина.

Разходи по притежание и практичност

Въпреки че автомобилът поддържа зареждане с до 22 кВт, повечето домашни инсталации не са оборудвани с трифазно захранване. Поради тази причина, при използване на по-разпространените зарядни станции тип „wallbox“ със 7.4 кВт, пълното зареждане на батерията на Polestar 4 отнема около 17.5 часа.

Моделът се предлага в две основни версии, като и двете използват батерия с капацитет 94 кВтч. Вариантът Long range Single motor разполага с един двигател и осигурява пробег до 620 км. По-мощната версия Long range Dual motor с два двигателя предлага пробег до 590 км.

Застрахователните групи на Polestar 4 са сравнително високи, което е очаквано за този клас автомобили. Версията с един двигател попада в група 45 от 50, докато значително по-мощният вариант с два двигателя е в група 48. За сравнение, Porsche Macan Electric се позиционира в групи от 45 до 50, а Kia EV6 GT е в група 46.

Като всеки електрически автомобил, Polestar 4 се възползва от данъчни облекчения в много държави. Въпреки това, високата му цена може да доведе до по-големи разходи през първите години на експлоатация в зависимост от местното законодателство. Дългият пробег обаче го превръща в привлекателен избор за служебен автомобил.

Според експертни данни, Polestar 4 запазва около 50% от първоначалната си стойност след три години експлоатация или пробег от приблизително 58 000 км. Този показател е малко по-нисък от този на Porsche Macan Electric, който се очаква да запази между 57% и 59% от стойността си, но е по-добър от този на Kia EV6 GT, който губи 52% за същия период.

Интериор, дизайн и технология

Polestar 4 впечатлява с модерни технологии, открояващ се интериорен дизайн и високо качество на изработката. Дизайнът на разрастващата се гама на марката следва стила, заложен от концептуалния модел Precept от 2020 г. Характерни черти са целенасочената предна част с изключително тънки фарове, гладките повърхности, контрастиращите панели в долната част на купето и светлинната лента, простираща се по цялата широчина на задната част. По-високият профил пък спомага за прикриването на батерията, разположена в междуосието.

Въпреки че Polestar 4 изглежда като нисък купе-кросоувър, големите му размери го правят по-внушителен на живо, отколкото на снимки. Това обаче не отнема от футуристичния му вид, а липсата на задно стъкло е отличителен дизайнерски елемент. При по-внимателен поглед се забелязват и множество технологични решения, като голяма част от 12-те външни камери са ясно видими. Интегрираните в купето дръжки на вратите, аеродинамично оптимизираните джанти и силно полегатото предно стъкло допринасят за намаляване на въздушното съпротивление и постигането на впечатляващ пробег.

Революция или компромис: Задното стъкло е в историята

Най-забележителният елемент в задната част е пълната липса на стъкло. Това е смело решение от страна на Polestar, което потенциално би могло да отблъсне някои купувачи, търсещи по-традиционно изживяване зад волана. Идеята на инженерите е, че задното стъкло става излишно благодарение на стандартно вграденото дигитално огледало за обратно виждане. То представлява 8.9-инчов дисплей с ясна резолюция, въпреки че задната камера е само 2.5 мегапиксела.

При тестовите автомобили изображението се измества наляво или надясно при подаване на мигач, но рязкото прескачане на картината вместо плавно панорамиране не е особено приятно. От компанията уверяват, че в серийните модели тази функция ще може да се изключва. Зрителното поле от 121 градуса обаче е отлично. Камерата може да бъде изключена, при което дисплеят се превръща в стандартно огледало за наблюдение на пътниците на задните седалки.

Интериор: Минимализъм и технологии

Интериорът е изчистен от всякакви излишни елементи. Единственият физически контролер извън волана е въртящият се бутон за силата на звука на централната конзола – дори предните вентилационни отвори се регулират през сензорния екран. Иновативното интериорно осветление придава специална атмосфера през нощта, като предлага 10 различни цветови теми, свързани със Слънчевата система, всяка от които показва статистика за Слънцето и планетите.

Предните седалки са удобни, осигуряват добра опора и предлагат множество настройки за намиране на идеалната позиция за шофиране. Амбиентното осветление с теми, базирани на Слънчевата система, е ефектно и функционално решение.

Качество на материалите и изработката

Бутонът за звука и лостчетата на кормилната колона създават усещане за лукс. Сензорните бутони на волана обаче изискват по-уверено натискане, а липсата на пиктограми изисква известно време за свикване. Предлаганите като опция кожени седалки Nappa са приятни на допир, меки пластмаси са използвани на всички ключови места, а плъзгащият се метален капак на поставките за чаши в централната конзола е елегантно решение.

Инфоразвлекателна система и дисплеи

Приборното табло пред водача е голям 10.2-инчов дисплей, който предоставя цялата необходима информация. Той се допълва от head-up дисплей, който прожектира скоростта, навигационни указания и пътни знаци на предното стъкло.

До него е разположен основният 15.4-инчов сензорен екран, който се използва за управление на почти всичко – от регулирането на волана и огледалата до отварянето на жабката. И двата дисплея са с изключително висока резолюция и ясна графика.

С минимален брой физически бутони, повечето функции се управляват през екрана. Воланът има контролни панели, като стрелките отстрани светят, докато работят в различните менюта – странно решение, което обаче не влияе съществено на използваемостта. Интересен детайл, продиктуван от законовите изисквания, е позицията на бутона за аварийните светлини. Той е физически и е разположен на тавана до огледалото за обратно виждане – решение, познато от автомобилите на Tesla.

Интериор и комфорт за пътниците

Въпреки липсата на задно стъкло, купето на Polestar 4 е изненадващо светло и просторно. Високата централна конзола разделя предната част на две, създавайки усещане за кокпит. Пространството обаче е предостатъчно, а седалките и воланът предлагат широк диапазон от настройки. Неудобството е, че достъпът до тях, както и до настройките на огледалата, става единствено през сензорния екран.

Жабката също се отваря с команда от дисплея, но веднъж отворена, предлага добър обем. Джобовете на вратите са дълги и дълбоки. Плъзгащ се капак на централната конзола разкрива двойна поставка за чаши и подложка за безжично зареждане, а под нея има отворена ниша за съхранение. Централният подлакътник е голям, а отделението под него, макар и плитко, съдържа два USB-C порта.

Най-голямото предимство на дизайна без задно стъкло е впечатляващото пространство за главите на пътниците отзад, което надминава дори това в много други купе-SUV автомобили. Мястото за краката също е повече от достатъчно дори за възрастни с ръст над 180 см, въпреки че под предните седалки няма място за стъпалата.

Седалките са изключително удобни, с електрическо задвижване и подгряване за предните места. Предлага се и опционална тапицерия от напа кожа, която добавя функция за масаж и вградени в подглавниците високоговорители към отличната аудиосистема Harman Kardon.

Багажник и товарен капацитет

Най-големият компромис при Polestar 4 е багажното пространство. То не е непрактично, но обемът му не е сред най-големите за автомобил от този клас. Отпред, под предния капак, има отделение от 15 литра, което обаче е твърде малко, за да побере удобно кабелите за зареждане.

Основният багажник е с обем от 526 литра, което е сравнимо с Audi Q6 e-tron и съвсем малко по-малко от Porsche Macan Electric. Товарният праг е висок, но подът е голям и разполага с двоен панел, който създава допълнителна плитка ниша за съхранение. Под него има и удобно отделение от 31 литра. Електрическата задна врата обаче затруднява преценката дали ще се затвори напълно при товарене на по-високи предмети.

Задните седалки се сгъват в съотношение 60/40, което е по-малко гъвкаво от разделянето 40/20/40 при Macan Electric. При сгънати седалки товарният обем на Polestar 4 нараства до 1 536 литра.

Възможности за теглене

Polestar 4 предлага отличен капацитет на теглене. Версията с два двигателя може да тегли до 2 000 кг, докато вариантът с един двигател е ограничен до 1 500 кг. Това е повече от Tesla Model Y със задвижване на четирите колела (1 600 кг) и изравнява възможностите на Macan Electric.

Надеждност и безопасност

Макар марката Polestar да не е участвала в последните проучвания за удовлетвореност на собствениците Driver Power, при последното си участие през 2023 г. тя зае впечатляващото второ място сред производителите.

Автомобилът е оборудван с 12 камери, 12 екстериорни сензора и преден радар, които захранват с информация стандартните системи за безопасност. Сред тях са автономно аварийно спиране, асистент за поддържане на лентата, адаптивен круиз контрол и система за спиране след сблъсък. Стандартното оборудване включва още седем въздушни възглавници и вътрешен радар, който помага за предотвратяване на инциденти със забравени в колата деца или домашни любимци. Благодарение на всичко това, автомобилът получи отличен петзвезден рейтинг на краш тестовете на Euro NCAP през 2025 г.

Гаранцията на Polestar 4 е стандартна за индустрията – три години или 97 000 км. Батерията има отделна гаранция от осем години или 160 000 км. Производителят покрива и разходите за поддръжка през първите три години или 50 000 км, което от събитията настъпи първо.

Препоръчителна версия

Най-добрата покупка е Polestar 4 Long Range Single Motor с пакет Prime.

Освен ако не планирате да теглите каравана или ремарке и не се нуждаете от по-голям капацитет, версията със задно задвижване е най-добрият избор в гамата. Тя предлага по-голям пробег с едно зареждане в сравнение с останалите модели Polestar 4, като същевременно е достатъчно бърза за повечето нужди. Препоръчително е да се добави пакетът Prime, който включва пакетите Plus и Pilot, както и затъмнени задни стъкла. Допълнително може да се поръча и интериорът Mist Tailored knit с декорации в цвят цинк, тъй като по-светлият му нюанс създава по-приветлива атмосфера от стандартния тъмен салон.

Гаранция и поддръжка

Гаранцията на Polestar 4 е стандартна за индустрията – три години или 97 000 км. Батерията има отделна гаранция от осем години или 160 000 км, което от двете събития настъпи първо. Ако капацитетът на батерията падне под 70% през първите осем години, тя ще бъде заменена безплатно.

Polestar 4 включва безплатна планова поддръжка за първите три години или 50 000 км. След този период сервизният интервал се очаква да бъде на всеки две години или 32 000 км.

Безопасност по Euro NCAP

Polestar 4 получава максимална оценка от пет звезди на тестовете за безопасност на Euro NCAP, проведени по новите, по-строги протоколи за 2025 г. Резултатите по отделните категории са следните:

Защита на възрастни пътници: 92%
Защита на деца: 85%
Защита на уязвими участници в движението: 81%
Асистиращи системи за безопасност: 79%

Алтернативи на Polestar 4

В днешно време пазарът на средноголеми електрически SUV автомобили е наситен, дори в премиум сегмента, където се позиционира Polestar 4. Въпреки голямата конкуренция, моделът успява да се отличи и със сигурност ще привлече купувачи, които ценят стила и търсят нещо по-нестандартно.

Това е напълно практичен семеен автомобил, който оправдава премиум позиционирането си с качествени материали, солидна сглобка и футуристичен дизайн. На пазара има и по-практични варианти, като например Tesla Model Y, който е и по-евтин. Други модели, като Porsche Macan Electric, струват повече, но в крайна сметка предлагат по-вълнуващо усещане зад волана. Audi Q6 e-tron пък има по-традиционен външен вид, но не може да се сравнява с пробега на базовия Polestar 4.

Основното предимство на Polestar се крие в неговия стил и начина, по който приема модерните технологии, въпреки че някои технологични решения са по-успешни от други.

Старши репортер от екипа ни провежда шестмесечен тест на Polestar 4 Dual Motor Long Range и до момента е впечатлен от изключителната динамика на най-мощния модел в гамата на 4.

Внушителните му външни размери може би не са идеални за паркиране по тесните градски улици, но за сметка на това осигуряват изобилие от вътрешно пространство при превозване на приятели.

Често задавани въпроси

Коя е най-добрата версия на Polestar 4?

Базовият Polestar 4 Long Range Single Motor предлага предостатъчно мощност, има най-голям пробег с едно зареждане, разполага с множество технологии и създава усещане за премиум автомобил. Въпреки това, препоръчваме добавянето на интериора Mist Tailored Knit, който прави купето още по-специално срещу доплащане от само 900 паунда.

Колко ефективен е Polestar 4 в реални условия?

Тестовият ни Polestar 4 постига среден разход от около 17.8 кВтч/100 км, като при по-дълги пътувания по магистрала стойността се покачва леко до 18.8 кВтч/100 км.

Каква е гаранцията на Polestar 4?

Тя покрива три години или 96 500 км, с осемгодишна или 160 000 км гаранция за батерията.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации