Софтуерни актуализации и малки механични промени правят Polestar 4 по-завършен модел в сравнение с по-ранната европейска версия. Година по-късно и след значителни промени в ръководството, модел 2026 г. получава подобрения, които помагат на електрическия SUV без задно стъкло да заслужи висока оценка. Първоначалните доставки за САЩ са планирани за декември, като стилният модел ще се предлага с два варианта на задвижване.
Какво трябва да знаем?
С предстоящото спиране на Polestar 2, марката ще предлага само два модела на американския пазар през следващата година, като Polestar 4 е по-представителен за бъдещето на компанията от своя събрат Polestar 3. Представен през 2023 г., Polestar 4 е базиран на платформа, споделена с Geely – компанията майка, която контролира също Volvo и Lotus. Това е основната техническа разлика спрямо Polestar 3, който използва платформа на Volvo. Моделът вече се продава в Европа и Азия, но забавеното производство и високите мита за автомобили, произведени в Китай, го държаха далеч от САЩ досега.
След преместването на производството в Пусан, Южна Корея, Polestar 4 е готов за американския пазар. Първоначално ще се предлагат две версии, които използват една и съща батерия от CATL с капацитет 100 кВтч и 400-волтова архитектура. Базовият вариант е с един електромотор и задно задвижване, а върховата версия е с два мотора и задвижване на четирите колела.
Технически характеристики
Задвижване: Един мотор (задно) или два мотора (4х4)
Мощност: 272 к.с. (един мотор) / 544 к.с. (два мотора)
Въртящ момент: 343 Нм (един мотор) / 686 Нм (два мотора)
Ускорение 0–100 км/ч: 6.9 секунди (един мотор) / 3.7 секунди (два мотора)
Капацитет на батерията: 100 кВтч
Тегло: 2230–2355 кг
Пробег: около 450 км (два мотора) / до 500 км (един мотор)
Как се управлява?
Polestar се позиционира като марка със спортен характер, затова първоначалните тестове, които показаха недостатъци в динамиката, бяха разочароващи. В ерата на софтуерно дефинираните автомобили обаче, компанията е успяла да изглади проблемите чрез прецизни настройки. Най-забележимо е подобрението в реакцията при ускорение, която вече е много по-плавна и лесна за модулиране и при двете версии.
Динамиката е напълно достатъчна дори при базовия модел с 272 к.с. и задно задвижване. Версията с два мотора обаче е истински бърза, като мощността от 544 к.с. и въртящият момент от 686 Нм се усещат мигновено. Рязкото натискане на педала води до светкавично, но същевременно контролирано ускорение. Тази версия има два режима на работа, които оптимизират или пробега, или динамиката, като и двата са добре настроени. Макар да му липсват впечатляващите числа, моделът с един мотор е достатъчно мощен, за да превърти задните гуми.
Контролът над каросерията е отличен. Polestar са успели да накарат своя SUV с тегло над 2200 кг да се усеща изключително стабилен при динамично шофиране. Докато по-ранната версия страдаше от недозавиване и неинформативен волан при по-висока скорост, софтуерните промени са подобрили и това. Електрическото сервоуправление вече комбинира острота с директно действие. Усещането все още е леко филтрирано, независимо от избрания режим, като при версията с един мотор реакциите са осезаемо по-бързи.
Активните амортисьори ZF на версията с два мотора се справят добре с неравностите в завой. Въпреки това, пасивното окачване на модела с един мотор се представя дори по-добре, осигурявайки по-последователно и предвидимо поведение. Част от причината за това вероятно са 20-инчовите джанти, докато по-големите 21-инчови колела на двумоторния вариант предлагат приемлив комфорт само в най-меката настройка на окачването.
Спирането остава моментът, в който масата на Polestar 4 се усеща най-ясно. Пакетът Performance, наличен само за по-мощната версия, включва четирибутални спирачни апарати Brembo отпред. Стандартните двубутални апарати обаче се затрудняват при по-интензивно шофиране. Интеграцията между регенеративното и конвенционалното спиране е добра, но рязкото натискане на педала не осигурява толкова незабавна спирачна сила, колкото би могло да се очаква.
Удобство и практичност
Въпреки че се произвежда в Южна Корея, Polestar се гордее със своя скандинавски стил. Екстериорът е достатъчно интересен, дори без да се отчита липсата на задно стъкло. Интериорът обаче е мястото, където изчистеният минимализъм на шведския дизайн наистина изпъква. Материалите създават усещане за лукс, като се предлага избор между кожа, специална текстилна тъкан или материал, наподобяващ велур. Повечето функции се управляват през големия 15.4-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система.
Предишните оплаквания за бавни реакции и липса на чувствителност вече са в миналото. По-бързият софтуер е направил системата много по-отзивчива, което е от особена важност, тъй като екранът се използва и за настройка на огледалата и волана. Управлението на функциите през няколко менюта напомня на Tesla, но системата на Polestar е значително по-интуитивна.
Липсата на задно стъкло не е проблем. Камерата, която го замества, функционира отлично, стига водачът да не забравя, че поглед назад през рамо ще разкрие само задните седалки. Други особености включват малкия багажник с обем 527 литра и символичния преден багажник от едва 14 литра.
Зареждането е адекватно, но не и изключително по нарастващите стандарти в сегмента, с пикова мощност от 200 кВт на бърза DC станция. Polestar твърди, че версията със задно задвижване предлага пробег до 500 км, докато тази с два мотора изминава около 450 км. При оптимални условия батерията може да се зареди от 10 до 80 процента за около 30 минути.
Струва ли си?
Polestar се намира в предизвикателна пазарна позиция. Засега обаче Polestar 4 изглежда като по-убедителния пакет, особено ако се избере по-достъпната версия с един мотор. По-високата мощност на варианта с два мотора осигурява по-силно ускорение, но последователното и предвидимо поведение на базовия модел го превръща в звездата на теста. Колкото и странно да звучи, това е едно от най-близките до „аналогово“ усещания в електрически автомобил досега. Освен това, цената от 57 800 долара за версията с един мотор изглежда по-лесна за преглъщане от тази на двумоторния вариант (64 300 долара).
В този наситен пазарен сегмент има много конкуренти, но никой не предлага същата комбинация от качества като Polestar 4. Tesla Model 3 и Model Y нямат неговата изтънченост, Porsche Taycan и Macan EV са значително по-скъпи, а предстоящият Volvo EX60, макар и технически свързан, ще бъде по-малко фокусиран върху удоволствието от шофирането. Polestar са работили усилено, за да създадат индивидуален автомобил, и са успели в повече от едно отношение.
Предимства и недостатъци
Предимства:
- Динамично ускорение и при двете версии.
- Подобрена управляемост и усещане зад волана.
- По-бърза и интуитивна инфоразвлекателна система.
Недостатъци:
- Недостатъчно ефективни спирачки при динамично шофиране.
- Специфична видимост, изискваща свикване.
- Ограничено багажно пространство.
Любим детайл
Режимът за шофиране с един педал е задължителен за съвременните електромобили, но е трудно да се намери добре настроен такъв. Polestar предлага система с два режима (Low и Standard), която постига перфектен баланс. Най-важното е, че и двата режима могат да спрат автомобила напълно, като разликата е само в силата на спиране. Това е една от най-добре калибрираните системи за регенеративно спиране на пазара.
Последвайте ни в Google News