Може би за някои е изненада, но Cadillac тихомълком се превърна в една от най-продаваните луксозни марки за електрически автомобили. Благодарение на няколко солидни предложения, справедливо ценообразуване и разширяване на гамата в различни сегменти, компанията се радва на добри резултати със своето портфолио от електрически SUV модели. Успоредно с това Cadillac развива и своята спортна линия, което породи въпроса как марката ще запази динамичния си характер при преминаването от бензин към електричество.
Отговорът вече е ясен: създаването на версия V-Series със сериозна мощност и подходящо спортно оборудване. Най-новото попълнение е Optiq-V модел 2026 г. – най-малкият представител в електрическата SUV гама на Cadillac. Той е насочен към ентусиастите на тема шофиране, а ние имахме възможност да направим кратък тест, за да видим какво са постигнали инженерите.
Цени и технически характеристики
Базовите версии на Optiq вече се предлагат стандартно със задно задвижване, а не с двойно, както досега. Цените за американския пазар стартират от 52 395 долара за ниво на оборудване Luxury и достигат до 68 795 долара за върховата версия V-Series, като всички суми включват такса за доставка.
Стандартният модел със задно предаване предлага пробег от 510 км по цикъла EPA, мощност от 315 к.с. и 450 Нм въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема около 5,7 секунди. Тези параметри са сходни с тези на модел 2025 г. с двойно предаване, но пробегът е увеличен с 24 км, а цената е с близо 2 000 долара по-ниска. Двойното задвижване се предлага като опция срещу 3 500 долара, като за 2026 г. мощността му е увеличена до 440 к.с. и 675 Нм въртящ момент, а спринтът до 100 км/ч отнема 4,7 секунди. Въпреки сериозното повишение на динамиката, пробегът също е леко подобрен и достига 488 км.
Върхът в гамата е Optiq V-Series, който разполага с 519 к.с. и 881 Нм въртящ момент. Според Cadillac той ускорява от 0 до 100 км/ч за приблизително 3,7 секунди. От компанията твърдят, че фокусът е бил не само върху грубата сила, а и върху управляемостта. С множество промени, включително нови предавателни числа, значително преработено шаси, окачване и предни спирачки Brembo, новият Optiq-V би трябвало да се усеща като бензиновия седан CT4-V. Но дали един електрически SUV с тегло от близо 2 450 кг наистина може да бъде пъргав?
Познато качество, но с повече скорост
Стандартният Cadillac Optiq е един от предпочитаните малки електрически SUV модели по няколко причини: има точните размери, пъргав е, комфортен и е оборудван с красиво изработен интериор с модерни материали. Версията V-Series просто добавя значителна доза скорост. Реакцията на педала за ускорение обаче е изненадващо мудна в началото, особено в режим Tour. Но при преминаване в Sport или при задържане на бутона V-Max на волана, който отключва пълната мощност, отзивчивостта и тягата се покачват до много по-забавни нива.
Краткото шофиране на новия Optiq-V не предостави възможност за тест в средата, за която инженерите твърдят, че е проектиран: пътища с много завои и планински отсечки. Вместо това тестът се проведе в предградията на Детройт и на трасе за автокрос – условия, които не са най-подходящите за този автомобил. Той е твърде тежък, а управлението е бавно и лишено от обратна връзка, за да бъде истински забавен на такова трасе, дори в режим Competitive. За разлика от седана CT4-V, с който представителите на компанията го сравняват, Optiq-V не е онзи тип пъргав спортен автомобил, който ентусиастите търсят.
Автомобилът всъщност съчетава два характера. От една страна, той е удобен, луксозен и стилен ежедневен превоз. От друга, с натискането на един-два бутона се превръща в тих боец за второкласни пътища, който носи усмивки, без да измъчва пътниците си. Качеството на возията е изключително за автомобил с 21-инчови джанти и опционални летни спортни гуми. Това е по-модерен поглед върху спортния автомобил – бърз, но почти напълно безшумен. Ако търсите суровото усещане и звук от двигателя, ще останете разочаровани. Optiq-V със сигурност не е CT5-V Blackwing и не издава рева на неговия 6,2-литров V8 с компресор. Интересното обаче е, че е почти толкова бърз – според данните на Cadillac, само с 0,1 секунди по-бавен до 100 км/ч.
В заключение, Optiq-V предлага впечатляваща скорост почти без никаква драма и атлетично поведение с малък компромис с комфорта. Малко вероятно е ентусиастите да го предпочетат за състезателен ден на пистата пред по-ниските седани и купета, въпреки че при по-високи скорости вероятно би бил доста забавен. Макар центърът на тежестта му да е сравнително нисък за SUV, благодарение на разположената в пода батерия с капацитет 85 кВч, той все пак си остава по-висок и по-тежък от истински спортен автомобил. Но като луксозен личен автомобил със способността да направи ежедневното пътуване много по-вълнуващо, Optiq-V определено успява.
Още по-изискан отвътре
Интериорът на Optiq впечатлява още от самото начало със своя огромен екран на арматурното табло, интересни тапицерии по вратите, конзолата и седалките, както и с изненадващо голямото пространство отпред и отзад. Версията V-Series добавя допълнителни спортни акценти с елементи от карбон и матовосини детайли, сини шевове по седалките и дори фини сини ивици в графиките на задните странични стъкла. Разположението на елементите е също толкова добре обмислено и комфортно, а седалките осигуряват отлична опора при по-динамично шофиране. Пътниците на задния ред се радват на забележително пространство за краката и главите, което превръща Optiq-V в безкомпромисен автомобил, подходящ и за превоз на семейство или приятели.
Нивото на оборудване също е отлично и включва интегрирана система Google Built-In, която управлява всички функции на екрана, аудиосистема AKG с 19 високоговорителя с поддръжка на Dolby Atmos, масажиращи предни седалки и други. Това, което липсва (и което не се предлага в повечето електрически модели на GM, с изключение на Cadillac Lyriq и товарните ванове Chevrolet BrightDrop), е поддръжката на Apple CarPlay или Android Auto. Като се има предвид, че автомобилът използва система на Google, потребителите на Android едва ли ще бъдат разочаровани. Почитателите на Apple обаче надали ще останат доволни. Това е може би единственият недостатък на иначе отличното изпълнение, но е достатъчно сериозен пропуск, който може да откаже много потенциални купувачи.
Избор между задно и двойно предаване
Краткото изпробване на новия Optiq със задно предаване разкрива също толкова добри качества, но с една идея повече пъргавина поради по-ниското тегло в предната част. Моделът с двойно предаване вече е по-мощен отпреди, без това да се отразява на пробега. В днешно време рядко се случва да получиш повече за приблизително същата цена, но Cadillac успява да го постигне с Optiq. Това би трябвало да се окаже сериозен плюс за хората, които планират следващият им автомобил да бъде електрически.
Последвайте ни в Google News