Наръчник на купувача: Volkswagen Golf R (Mk7, 2013-2020)

Суперкола по динамика, супермини по цена

Volkswagen Golf R от поколението Mk7 е почти всичко, което човек може да желае от един автомобил. Той е светкавично бърз, изключително добре изработен, богато оборудван и същевременно визуално дискретен. Благодарение на своя 2.0-литров двигател може да бъде и сравнително икономичен, а задвижването на четирите колела осигурява сигурност и ефективност. Единственият компромис е леко намаленият обем на багажника в сравнение със стандартен Golf, но за тези, за които товарното пространство е приоритет, съществува и комби версия.

Всичко започва, когато група инженери на Volkswagen създават по-мощна версия на Golf Mk1 в свободното си време. Резултатът е концептът Golf Sport, който дебютира на автомобилното изложение във Франкфурт през 1975 г. Първоначално компанията е скептична, че има пазар за такъв „хотхеч“ (мощен спортен хечбек), но все пак пуска Golf GTI в ограничена серия и е изумена от огромното търсене. Така GTI се превръща в икона, а с всяко следващо поколение мощността му расте.

Еволюцията продължава с още по-спортно ориентирания Golf R32, последван от Golf R, който за първи път в историята на модела преминава границата от 300 конски сили.

История и версии

Докато оригиналният Golf GTI разполага със 110 к.с., предшественикът на разглеждания модел, Golf R Mk6 от 2010 г., вече предлага 265 к.с. Представеният през март 2014 г. Golf R Mk7 вдига летвата още по-високо с впечатляващите 296 к.с. от своя 2.0-литров четирицилиндров турбо бензинов двигател.

Новият модел се предлага с три или пет врати и избор между шестстепенна ръчна или автоматична DSG скоростна кутия. През юли 2015 г. към гамата се присъединява и по-практичната комби версия със същите технически характеристики. През април 2016 г. Golf R получава обновление, което включва LED светлини, дигитално приборно табло, нова инфоразвлекателна система, леки козметични промени и увеличение на мощността с 10 к.с.

Какво да изберем?

Повечето екземпляри на пазара са с пет врати и автоматична DSG трансмисия. Ако предпочитате по-спортен вид и достъпът до задните седалки не е от голямо значение, версията с три врати може да бъде подходящ избор. И двете скоростни кутии са отлични, така че решението е въпрос на лични предпочитания. Всички варианти на Golf R са оборудвани със спортно окачване, 18-инчови алуминиеви джанти и ксенонови фарове.

През ноември 2017 г. е представен и опционален пакет Performance. Той е наличен само за автомобили с DSG трансмисия и добавя 19-инчови джанти, по-мощни спирачки и увеличена максимална скорост до 267 км/ч (270 км/ч за комбито). Пакетът включва и по-изразен заден спойлер за хечбека.

Алтернативи на пазара

Моделите Golf GTI и GTD предлагат много от предимствата на R версията, но в по-достъпен за покупка и поддръжка пакет. За тези, които търсят още по-екстремно изживяване, Audi RS 3 с неговите 362 к.с. (по-късно 395 к.с.) е сериозна алтернатива. Макар и перфектно изработен, той е значително по-скъп. Същото важи и за Mercedes-AMG A 45, който също разполага със задвижване на четирите колела. Не бива да се пренебрегват и BMW M135i и неговият наследник M140i (след май 2016 г.), които предлагат забавно изживяване зад волана благодарение на задното си предаване.

На какво да обърнем внимание?

За разлика от Mk6, за седмото поколение на Golf R никога не е предлагана кабриолет версия поради слабите продажби на предшественика. Комби вариантът се предлага само с автоматична DSG трансмисия. Някои собственици се оплакват от скърцащи уплътнения на вратите, като проблемът лесно се решава със специализиран спрей. Джантите са податливи на корозия, а 19-инчовите варианти могат да се изкривят при преминаване през по-дълбоки дупки.

Интериор и практичност

Интериорът на Golf R е типичен за Volkswagen – с изчистен дизайн, логично подредени уреди и висококачествени материали. Моделите, произведени след април 2016 г., разполагат с дигитално приборно табло, което изглежда значително по-модерно. Багажното пространство е с обем от 340 до 1 233 литра, което е с 37 литра по-малко от стандартен Golf със задвижване на предните колела.

Разходи за поддръжка

Собствениците на Golf R могат да избират между фиксиран (на 12 месеца или 16 000 км) или променлив (до две години или 29 000 км) сервизен интервал. Поленовият филтър се сменя при всяко обслужване, а маслото в Haldex съединителя на системата за задвижване на четирите колела – на всеки три години. Двигателят е с верига, която не изисква смяна, но маслото в DSG трансмисията трябва да се подменя на всеки 64 000 км. За цялата платформа на Golf Mk7 са издадени общо пет сервизни акции.

Заключение

Изборът между Volkswagen Golf R и неговите също толкова впечатляващи GTI събратя се свежда до това дали можете да се възползвате от предимствата на по-мощния двигател и задвижването на четирите колела. Цената му го поставя твърдо в територията на спортните автомобили, но предвид допълнителното пространство и сдържания външен вид, този „вълк в овча кожа“ е може би най-универсалният избор в гамата.

Дискретната визия на Golf R означава, че той не привлича вниманието, което големите спойлери и ярките цветове на конкурентите му предизвикват. Това позволява на водача спокойно да се наслаждава на динамиката и практичността на модела. С една дума, това е спортен автомобил за всеки сезон.

Двигатели, динамика и пътно поведение

Може би най-доброто качество на Golf R е, че наистина успява да използва пълния си потенциал. Ако предните гуми загубят сцепление, системата за задвижване на четирите колела 4MOTION може да изпрати почти цялата мощност на двигателя към задния мост за части от секундата. Докато мощен автомобил с предно предаване като Renault Megane RS би се затруднил, а системата му за контрол на сцеплението би се активирала постоянно, Golf просто „забива“ и четирите си гуми в асфалта, сцепва и потегля.

Под предния капак се намира преработена версия на същия 2,0-литров турбо двигател EA 888, който се използва и в Golf GTI. В един момент мощността на R достигаше 306 к.с., което е със 79 к.с. повече от Golf GTI с неговите 227 к.с. По-късните версии, съобразени със стандарта WLTP, намалиха тази стойност до 296 к.с. Максималният въртящ момент е 400 Нм, а автомобилът обещава ускорение от 0 до 100 км/ч за под пет секунди.

Звукът на двигателя също е на ниво. На празен ход се чува плътен, но ненатрапчив тътен, а с покачването на оборотите агрегатът преминава в агресивен рев.

Ускорение от 0 до 100 км/ч и максимална скорост

Версията с ръчна скоростна кутия (която за съжаление вече не се предлага) ускорява от 0 до 100 км/ч само за 5,1 секунди, докато моделът с DSG трансмисия разполага със система за бърз старт (launch control) и намалява това време до 4,7 секунди, независимо кой е зад волана.

На пътя Golf R се усеща изключително бърз, а допълнителната увереност от задвижването на четирите колела позволява на водача да използва пълния потенциал на автомобила. Сцеплението е огромно и за разлика от конкурентите с предно предаване, системата за контрол на сцеплението се намесва рядко.

Въпреки допълнителната си стабилност, Golf R много напомня на GTI със същото прецизно влизане в завои, стабилно поведение на каросерията и добре премерени реакции на пътя.

Нито един автомобил с предно предаване не може да се мери с него, дори и да е оборудван с диференциал с ограничено приплъзване. За истинско забавление системата за контрол на сцеплението може да бъде напълно изключена. Golf R обаче е толкова балансиран, че за да бъде дестабилизиран, са необходими неразумно високи скорости, за да започне задната част да се плъзга, така че това е най-добре да се остави за пистата. Ако бъде провокиран, автомобилът откликва на желанието за забавление, макар и да не е толкова податлив на контролирано занасяне, колкото BMW M140i със задно предаване.

Разход на гориво и емисии на CO2

Предвид динамиката, сравнима с тази на суперавтомобил, разходът на гориво е съвсем приличен. Според най-новия тестов цикъл WLTP, версията на Golf R с автоматична DSG трансмисия има заявен разход до 8,6 л/100 км – стойност, която е напълно постижима в реални условия при по-умерено шофиране. Емисиите варират от 195 до 197 г/км.

Автомобил с такава скорост никога няма да бъде евтин за застраховане, но в сравнение с подобни бързи модели, Golf R е изненадващо достъпен. Фактът, че е оборудван със системите за подпомагане на водача на VW, които се предлагат и в стандартния Golf, също помага.

Обслужването на фиксирани цени означава, че собствениците няма да се сблъскат със сметки като за суперавтомобил, а прогнозната остатъчна стойност от над 50% означава, че Golf R би трябвало да запази добре цената си. VW предлага и редица атрактивни финансови решения, които включват и оферти за сервизни пакети на ниска цена.

Интериорен дизайн и технологии

Със своя елегантен и леко променен външен вид, Golf R не афишира своя потенциал.

Предната решетка на R има хромирана лайстна, а уникалните брони, по-широките прагове и корпусите на огледалата в опушен хром са единствените белези, че това е специален Golf. Ако бъде поръчан в сив металик, страничните наблюдатели лесно биха могли да го сбъркат с дизелов Golf с ниво на оборудване R-Line.

Отзад се забелязват LED светлини и четирите ауспухови накрайника, които са най-големият издайник за динамиката на R. Опционалните 19-цолови джанти добавят агресивен вид и в комбинация с намаления с 15 мм пътен просвет допринасят за целенасочения вид на Golf R.

Със своите кубични пропорции и практичен имидж, версията комби е още по-дискретна, което придава на модела статут на „вълк в овча кожа“. Макар вече да не се предлага в ценовата листа на Golf, той все още изглежда особено сдържан със стандартните 18-цолови джанти.

Интериорът съчетава спортното усещане на мощен хечбек с луксозната атмосфера на автомобил от по-висок клас. Превъзходното арматурно табло на стандартния Golf е допълнено от централна конзола в черен пиано лак и декоративни елементи с визия на карбон. Спортните седалки и алуминиевите педали са стандартни, докато елегантният и спортен мултифункционален волан и първокласните бутони и превключватели правят всяко докосване специално за автомобил на цена над 30 000 паунда.

Ефектното LED интериорно осветление, светлините в огледалата, LED фаровете и стилните прибори допринасят за усещането за висок клас. Стандартното оборудване включва още Bluetooth, сензори за паркиране, адаптивен круиз контрол и DAB радио. Позицията зад волана също е перфектна, с множество настройки на волана и седалката.

Навигация, стерео и инфоразвлекателна система

Стандартната система Discover Navigation със сензорен екран е лесна за използване и разполага с ясни карти на 8-инчов дисплей. Може да се поръча и по-високото ниво Discover Navigation Pro, което включва по-голям 9,2-инчов екран с управление чрез жестове.

Всички версии на Golf R са оборудвани с аудиосистема с осем високоговорителя и сравнително скромна мощност от 4x20W. Слушането на музика обаче е лесно благодарение на DAB/AM/FM тунер, CD плейър, Bluetooth свързаност и USB порт. Може да се добави и аудиосистема Dynaudio, която включва осемканален дигитален усилвател с мощност от 400W.

Практичност, комфорт и багажник

Добавянето на аеродинамичен пакет и по-големи колела е придало на Golf R по-агресивен и целенасочен вид, но размерите му са идентични с тези на стандартните модели хечбек и комби.

Пространство за краката, главата и пътниците

Въпреки скоростта си, R си остава Golf, което означава много пространство в купето. Налице са жабка с разумен размер, огромни джобове на вратите отпред и отзад, чекмедже под седалката на водача, голямо централно отделение под подлакътника и няколко поставки за чаши. Позицията на седене предлага много възможности за регулиране, което, заедно с настройката на височината на шофьорската седалка и регулирането на волана в дълбочина и височина, означава, че повечето хора ще могат да намерят идеалната си позиция за шофиране.

Дори за възрастни има достатъчно място на задните седалки, въпреки че трансмисионният тунел пречи на средния пътник. Тази средна позиция е по-неудобна в модела R в сравнение със стандартния Golf поради по-изразения релеф на задната седалка, която има некомфортно повдигната централна част.

Багажник

Подобна е историята и с багажника. Добавянето на обемни компоненти за задвижване на четирите колела на задния мост повдига пода на багажника, което означава, че капацитетът на багажника на Golf се свива от 380 литра на 343 литра. Въпреки това, със сгънати седалки се получават 1233 литра товарно пространство, а R се предлага стандартно с 18-инчова резервна гума с намален размер.

Макар вече да не фигурира в гамата, по-голямото комби Golf R е очевидно по-практично, с багажник от 605 литра, който нараства до внушителните 1620 литра при сгъната задна седалка, макар и товарната площ да не е напълно равна. То разполага и с редица удобни отделения за съхранение, 12V извод за захранване и удобен отвор за ски за по-дълги предмети.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации