Aston Martin DBX е великолепен модел – брилянтен за управление, с разкошен интериор, изключително бърз и достатъчно практичен. Автомобилът изглежда и се усеща специален, а звукът му е впечатляващ. Той привлече много нови клиенти за Aston Martin, голяма част от които останаха впечатлени от способността на толкова малък производител да създаде нещо толкова специално. Въпреки това не всички са толкова очаровани, като в някои случаи притежанието на DBX е настроило собствениците срещу марката заради непростими дребни проблеми, които дилърите не са успели да отстранят. Ето защо, преди покупка на DBX, е важно да се анализира всеки аспект на автомобила и да се уверите, че наблизо има надежден дилър.
Някога производители като Porsche, Lamborghini и Aston Martin бяха лидери предимно с ниски спортни автомобили и GT модели. Времената обаче се промениха и в стремежа си към растеж те започнаха да навлизат в света на SUV автомобилите. Porsche беше първата компания с Cayenne, който бързо се превърна в най-популярния ѝ модел, титла, която по-късно беше отнета от по-малкия Macan. Оттогава повечето луксозни марки последваха примера и отчетоха значителен ръст в продажбите. Aston Martin се включи малко по-късно с DBX, който бързо се превърна в най-важния модел за британската компания.
История
DBX беше представен през ноември 2019 г. с начална цена от около 150 000 паунда, а първите доставки бяха планирани за пролетта на 2020 г., точно по време на пандемията от Covid-19. Всички версии бяха оборудвани с 4,0-литров V8 двигател с двоен турбокомпресор от Mercedes, който генерира 550 к.с. За тези, които искаха повече мощност, от пролетта на 2022 г. се появи DBX707 със 707 к.с.
Към април 2024 г. това беше единственият двигател, предлаган в гамата на DBX. По същото време Aston Martin представи фейслифт на модела, който включваше изцяло нова инфоразвлекателна система и освежен интериор. През април 2025 г. компанията вдигна летвата още повече, като представи DBX S със 727 к.с. Тази версия се предлагаше успоредно с DBX707, но S вариантът добавяше покрив от въглеродни влакна, уникална предна решетка и ексклузивни опции за интериора.
На пътя
DBX тежи поне 2,2 тона, но въпреки това се усеща изненадващо лек и пъргав, като управлението му е истинско удоволствие. Разбира се, той е и изключително бърз – дори базовата версия ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,5 секунди и достига максимална скорост от 291 км/ч. Но това не е единственото му предимство.
Благодарение на въздушното окачване, адаптивните амортисьори и системата за контрол срещу накланяне, автомобилът има брилянтна управляемост, като същевременно остава много комфортен дори с 23-цолови джанти. С шест режима на шофиране, окачването, кормилното управление, скоростната кутия и реакцията на двигателя могат да бъдат настроени според индивидуалните предпочитания, като в самите режими има възможност за още по-фини настройки.
Коя версия да изберем?
Нито един DBX не страда от липса на мощност или лукс, като дори най-евтините екземпляри на пазара на употребявани автомобили предлагат изобилие и от двете. Автомобилите преди фейслифта (произведени преди април 2024 г.) имат разочароваща инфоразвлекателна система. По-новите версии са значително по-добри в това отношение, тъй като възприемат отличната сензорна система на Mercedes.
Скоро след представянето на DBX, Aston Martin направи много малки подобрения по отношение на използваемостта и качеството, както в интериора, така и в механиката. Поради тази причина закупуването на малко по-нов автомобил си заслужава. На пазара има много екземпляри на Aston Martin DBX с пробег под 16 000 км, а дори и такива под 8 000 км, но цената им обикновено е по-висока.
Стандартно оборудване и опции
Стандартното оборудване за цялата гама включва кожена тапицерия, таван от алкантара и панорамен стъклен покрив. Предните седалки се регулират електрически в 12 посоки, а отопление е налично както за предните, така и за задните места. Моделът разполага още с автоматично затъмняващи се и електрически сгъваеми странични огледала, тризонов климатроник, електрическо задвижване на задната врата и 360-градусови камери.
Списъкът с опции включва отопляем волан, вентилирани седалки, комплект куфари, специален пакет за домашни любимци (който обособява тяхно собствено пространство в багажника), кошница за пикник и детски столчета.
Алтернативи на Aston Martin DBX
Porsche Cayenne Coupé се предлага с мощност до 679 к.с. и е изключително ангажиращ за шофиране, докато Bentley Bentayga предлага забележително специален интериор, с който може да се мери единствено Range Rover SV Autobiography. Lamborghini Urus е изумително бърз и се управлява превъзходно, а Rolls-Royce Cullinan и Ferrari Purosangue са на съвсем друго ниво по отношение на цената (стартираща от над 200 000 паунда на пазара за употребявани автомобили).
Други варианти включват BMW X6 M с 575 к.с., Mercedes-AMG GLE 63 с 571 к.с. (612 к.с. във версия S) и Audi RS Q8 с 600 к.с. Jaguar F-Pace SVR с неговите 550 к.с. също предлага изключителна динамика, но нито един от тези модели не създава същото усещане за специално изживяване.
На какво да обърнете внимание
Дребни проблеми
Тъй като тези автомобили са рядкост и се сглобяват ръчно, е трудно да се откроят повтарящи се проблеми. Във форуми на собственици се споменават случаи на конденз във фаровете, отказ на климатичната система и проблеми със сгъването на страничните огледала.
Състояние на тапицерията
В купето на DBX има много кожена тапицерия и изглежда, че проблемите с нея са рядкост. Все пак, един или двама собственици са съобщили за преждевременно износване, особено на шофьорската седалка.
Акумулатор
Някои собственици са установили, че ако не шофират своя DBX всяка седмица, акумулаторът се изтощава. Това причинява проблеми с прозорците, централното заключване и страничните огледала. Използването на зарядно устройство за поддържане на акумулатора помага за предотвратяването на този проблем.
Възможност за теглене
Aston Martin предлага фабрично монтиран теглич срещу допълнително заплащане. Той позволява на DBX да тегли товари с тегло до 2700 кг.
Интериор
Благодарение на широкия диапазон на регулиране на предните седалки, всеки може да намери удобна позиция. Навсякъде са използвани скъпи материали, които създават усещане за специален автомобил. Мястото за дребни вещи обаче е ограничено, а претрупаната централна конзола изисква известно време за свикване. Въпреки това има достатъчно пространство за петима възрастни (или четирима, пътуващи в пълен комфорт), а обемът на багажника е отличен – 638 литра.
Експлоатационни разходи
Официалният разход на гориво е малко под 12 л/100 км и изглежда, че тази стойност е постижима при извънградско шофиране, но в града може да бъде значително по-висока. Разходите за застраховка ще бъдат високи, тъй като всички версии на DBX попадат в най-високата група 50 във Великобритания. Те подлежат и на допълнителен данък за скъпи автомобили до шестата година (което означава 620 паунда годишно пътен данък).
Обезценяването също е сериозно. Например, автомобил от 2022 г. с пробег от 80 000 км се предлага за продажба на цена от 85 000 паунда, докато първоначалната му цена е била малко под 200 000 паунда. Обслужванията се извършват на всеки 12 месеца или 16 000 км, като първите три са безплатни. След това става скъпо – четвъртото обслужване на DBX е на цена от 2160 паунда (2375 паунда за DBX707). Петото, шестото и седмото обслужване струват съответно 2400, 1680 и 660 паунда за стандартния DBX, докато еквивалентните цени за DBX707 са 760, 3580 и 560 паунда.
Сервизни акции
Откакто DBX беше представен в края на 2019 г., Aston Martin е издал шест сервизни акции за своята гама, като повечето засягат няколко модела. Първите две (ноември 2019 г. и октомври 2020 г.) са свързани с проблеми с въздушните възглавници, но не засягат DBX.
Следващата кампания е насочена специално към DBX и е издадена през април 2024 г. Тя обхваща автомобили, произведени между май 2022 г. и септември 2023 г., с неправилно сглобени кутии с предпазители.
Пет месеца по-късно моделите DBX707, DB12 и Vantage са изтеглени в сервизите, тъй като някои автомобили, сглобени между септември 2022 г. и юли 2024 г., са доставени с некачествени маркучи на масления охладител. Те биха могли да се спукат без предупреждение, което да доведе до изтичане на масло от двигателя и в най-лошия случай до неговото блокиране.
Удовлетвореност на собствениците
Пазарният дял на Aston Martin във Великобритания е едва 0,05%, така че нито един модел на марката не се е появявал в проучването за удовлетвореност на собствениците Driver Power, нито компанията е участвала в класацията за марки. Въпреки това, отзивите на собственици онлайн изглеждат до голяма степен положителни.
Форумите подчертават, че DBX е специален по отношение на усещането зад волана, качеството на изработката и всички аспекти на динамиката. Разбира се, експлоатационните разходи са високи, но най-голямото разочарование изглежда е непостоянното качество на дилърското обслужване, когато възникнат проблеми.
Последвайте ни в Google News