Audi S1 е продукт на епоха, в която пазарът имаше неутолим апетит към мощни спортни хечбеци, т.нар. „хотхечове“, и този модел беше отлично допълнение към тях. Днес появата му би била немислима – финансовите и развойни трудности по интегрирането на система за задвижване на четирите колела в A1, който използва платформата на Polo, просто не биха били оправдани.
В средата на миналото десетилетие обаче пазарното търсене беше толкова силно, че компанията от Инголщат осъществи проекта, подпомогнат от наследени технически решения от лимитираната серия A1 Quattro от 2012 г. Връзката беше взаимноизгодна, тъй като продажбите на S1 помогнаха да се оправдае инвестицията, която произведените в 333 екземпляра A1 Quattro никога не биха могли да възвърнат. Въпреки това, S1 беше доста скъп за времето си, като цената му започваше от над 24 000 британски лири през 2014 г. и достигна 27 000 лири към края на производството му. Днес този миниатюрен Golf R може да бъде намерен за по-малко от 12 000 лири.
Сравнението с Golf R беше неизбежно, тъй като Mk7 Golf R се появи почти по същото време, със същия двигател EA888 и задвижване на четирите колела. S1 дори се изправи срещу него в теста „Автомобил на годината“ на списание evo през 2014 г., където конкуренцията включваше модели като Renault Megane Trophy R, Ferrari 458 Speciale и McLaren 650S. Audi S1 така и не получи свой наследник, а върховата версия на второто поколение A1 беше A1 Competition с предно предаване и двигател от Polo GTI. Единствено Toyota GR Yaris възроди формулата на малък „хотхеч“ със задвижване на четирите колела, извеждайки концепцията за специализирани компоненти на съвсем ново ниво.
Двигател, скоростна кутия и технически характеристики
Audi S1 използва 2,0-литров четирицилиндров турбо двигател, който генерира 231 к.с. при 6000 об/мин и впечатляващия въртящ момент от 370 Нм в диапазона 1600–3000 об/мин. Подобно на A1 Quattro, единствената налична трансмисия беше шестстепенна ръчна скоростна кутия, тъй като тогавашната автоматична скоростна кутия с двоен съединител не можеше да се побере в шасито. Значителните модификации за интегриране на системата за задвижване на четирите колела бяха пренесени до голяма степен от A1 Quattro, като стандартното за A1 задно окачване с торсионна греда беше заменено с многораменно, заимствано от TTS. Карданният вал преминаваше през тунела на изпускателната система, а резервоарът за гориво беше преработен, за да се освободи място за новите компоненти. Задният диференциал използваше електронно управляем многодисков съединител, който работеше в синхрон със система за спиране на вътрешните задни колела за подобряване на пъргавината. Въпреки сериозните конструктивни предизвикателства, S1 се предлагаше както във вариант с три врати, така и като петвратия Sportback.
Динамика, возия и управление
Със задвижване на четирите колела и огромен въртящ момент, S1 е изключително бърз при потегляне. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема впечатляващите 5,8 секунди, което е по-бързо от повечето „хотхечове“ от по-висок клас. Максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч. Двигателят се усеща най-добре в средния оборотен диапазон, където тягата е изненадващо силна и мускулеста. Във високите обороти липсва експлозивност, но последните 1000 оборота остават напълно използваеми. Скоростната кутия е с малко дълъг ход на лоста, но превключването е прецизно и отчетливо, което я прави по-ангажираща от автоматичните трансмисии, типични за спортните модели на Audi. Спирачките са с твърде силен сервоусилвател, което леко затруднява междинната газ при смяна на предавките.
Комбинацията от висок въртящ момент и безупречното сцепление на системата Quattro осигурява на S1 сериозна скорост по пътища с много завои. На мокра настилка автомобилът би се конкурирал успешно с почти всичко на пътя, с изключение на Volkswagen Golf R. Усещането да се използва такава динамика в толкова компактен автомобил носи истинска тръпка. Шасито реагира на отнемане на газта в завой, което придава на S1 известна игривост, характерна за истинските „хотхечове“. Във волана липсва истинска обратна връзка, но поне е лишен от неприятното „залепващо“ усещане, характерно за други спортни модели на Audi. Окачването се справя добре с неравностите, като поддържа отличен контакт на гумите с пътя. Дори в по-твърдия режим на адаптивните амортисьори, който е част от стандартната система Drive Select, возията остава достатъчно комфортна.
Въпреки това, най-добрите малки „хотхечове“ от онази ера, като Fiesta ST и 208 GTi, са по-вълнуващи за шофиране, защото предлагат повече пъргавина и възможности за настройка на шасито. Те нямат предимствата на Audi на мокро, тъй като са с предно предаване, но притежават пристрастяваща директност, която S1 не може да достигне, макар и да е по-приятен за ежедневна употреба.
Оценката от „Автомобил на годината“ на evo за 2014 г.
По време на теста Ричард Мийдън отбелязва, че компактните размери и пъргавината на S1 го правят освежаващо лесен за управление по тестовото трасе. Той се справя добре с променливото време и поддържа впечатляваща скорост. Според него, автомобилът е балансиран и последователен, за разлика от много други бързи модели на Audi, но в крайна сметка му липсва лекотата и енергията, които предполагат размерите му. Мийдън допълва, че двигателят е силен в ниските обороти, но губи устрем във високите, а амортисьорите работят добре до определен момент, след което достигат предела на възможностите си. Така S1 не успява да покаже характера си, точно когато един велик „хотхеч“ би трябвало да блесне.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Audi обявява комбиниран разход на гориво от 7,0 л/100 км за версията с три врати и 7,1 л/100 км за малко по-тежкия Sportback. В реални условия при смесено шофиране разходът е по-скоро около 8,8 л/100 км. При спокойно извънградско шофиране може да падне до около 7,0 л/100 км, но при по-динамично управление лесно надхвърля 11,0 л/100 км. Тъй като автомобилът е със задвижване на четирите колела, задният диференциал изисква редовно обслужване. Гумите също се износват по-бързо в сравнение с „хотхечовете“ с предно предаване. Един от известните проблеми на модела са скоростните кутии, които могат да имат затруднено превключване, затова е препоръчително да се провери внимателно тяхното състояние и сервизната история на избрания автомобил.
Проблеми и поддръжка
Двигателят EA888 е известен и с проблеми с водната помпа и термостата, така че е добре да се провери сервизната история на автомобила за извършени ремонти или тази потенциална неизправност да се вземе предвид при договарянето на цената.
Интериор и технологии
Подобно на много „хотхеч“ модели (мощни спортни хечбеци), S1 имаше леко висока позиция на седене и недостатъчни възможности за регулиране на волана. Седалката беше с няколко сантиметра по-високо от желаното, а воланът – твърде далеч от водача.
Сглобката и материалите обаче бяха на високо ниво, с качество, сравнимо с това в модели като R8. Интериорът би трябвало да е издържал добре на износване. Въпреки това още при представянето си моделът е изглеждал леко остарял, особено с инфоразвлекателната система MMI, чийто екран се издигаше електронно от таблото. Днес тя изглежда наистина архаична.
Автомобилът не беше и от най-просторните. Задните седалки бяха по-скоро символични, отколкото подходящи за редовен превоз на възрастни пътници.
Цени и пазар на употребявани автомобили
При премиерата си S1 се смяташе за скъп с цена от 24 000 паунда – сума, за която по онова време можеше да се купи по-големият Golf GTI. Цената бавно нарастваше през годините, достигайки 27 000 паунда към момента на спирането на модела от производство.
Audi S1 се радваше на добри продажби в епоха, в която мощните спортни хечбеци на достъпни лизингови схеми бяха изключително популярни. В резултат на това на пазара за употребявани автомобили има голямо предлагане, като цените варират от под 10 000 паунда за най-старите екземпляри с най-голям пробег до над 20 000 паунда за автомобили в отлично състояние и с малко изминати километри.
Ако това звучи като висока цена за почти десетгодишен „хотхеч“, трябва да се вземе предвид следното: малкото останали модели в този клас, след като Ford Fiesta ST, Renault Sport Clio, Hyundai i20 N и Peugeot 208 GTI вече не се произвеждат, са Volkswagen Polo GTI и Toyota GR Yaris.
Цената на единия започва от над 30 000 паунда, а на другия – от над 40 000.
Технически характеристики
Двигател: Редови 4-цилиндров, 1984 куб. см, турбо
Мощност: 228 к.с. при 6000 об/мин
Въртящ момент: 370 Нм при 1600 – 3000 об/мин
Тегло: 1315 кг
Съотношение мощност/тегло: 176 к.с./тон
Ускорение 0–100 км/ч: 5.8 секунди
Максимална скорост: 248 км/ч
Цена като нов (2015 г.): 24 000 паунда
Стойност днес: под 10 000 – над 20 000 паунда
Последвайте ни в Google News