Kia EV4 Fastback: Повече стил, но на каква цена?

Не е изненада, че според прогнозите версията Fastback ще формира съвсем малка част от продажбите на Kia EV4. По-големият пробег не успява да компенсира по-непрактичната форма на седан, която изглежда малко по-небалансирана и не толкова хармонична, колкото елегантния хечбек. Въпреки това, ако този дизайн допада на купувача и той е готов да плати допълнителния данък за луксозни автомобили, ще получи също толкова изискан, приятен за управление и модерен автомобил, колкото е и стандартният модел.

Неочакван ход на пазара на седани

Времената, в които стандартните седани с четири врати доминираха класациите по продажби на нови автомобили, отдавна са в миналото. В свят, доминиран от SUV модели и в по-малка степен от хечбеци, класическата каросерия с три обема вече не е сред предпочитаните.

Това обаче не е разубедило Kia да пусне новия EV4 Fastback. Базиран на хечбека с по-отсечени форми и насочен без притеснение към корпоративни автопаркове и частни превозвачи, по-елегантният седан се очаква да привлече едва 15% от купувачите на Kia EV4.

Версията Fastback е нещо повече от вариант с отделен багажник на хечбека EV4. С дължина от 4730 мм, седанът е с цели 30 см по-дълъг, въпреки че междуосието е идентично. Цялата допълнителна дължина е в задния надвес, което осигурява голям багажник с обем от 490 литра.

Това пространство обаче е компрометирано от тесния отвор на багажника. Все пак товарната зона е широка и доста дълбока. Тъй като задвижването е само предно, няма преден багажник, но под пода има място за съхранение на кабелите за зареждане.

Леко скосената линия на покрива не намалява драстично пространството за главите на задните седалки, като дори пътници с ръст над 1,80 м могат да седнат сравнително удобно. Усещането за простор се подсилва от напълно равния под, който позволява трима души да пътуват на къси разстояния.

Комфорт и усещане зад волана

На пътя няма съществена разлика между Fastback и стандартния EV4. Може би е малко по-изискан, тъй като по-обтекаемата форма намалява коефициента на въздушно съпротивление от 0,26 на 0,23. И двете версии обаче са впечатляващо тихи, дори при магистрални скорости. Това усещане за спокойствие се допълва от отличен комфорт на возене, който поглъща дори по-сериозните неравности, дори с 19-инчови джанти.

Kia пази по-мощната версия за предстоящия EV4 GT, но това не означава, че Fastback се усеща нестабилен или зле конструиран при шофиране по пътища със завои. Във волана липсва особена обратна връзка и реакциите около централна позиция са леко приглушени, но контролът върху каросерията е добър. Спирачният педал има прогресивно усещане, а силата на рекуперация на енергия може да се регулира чрез удобните пера зад волана.

Задвижване, пробег и зареждане

До появата на споменатия GT модел се предлага само един вариант на задвижване. Той се усеща напълно подходящ за този тип автомобил. Мощността от 204 к.с. никога не е твърде голяма за предните колела, но е достатъчна, за да осигури ускорение, което би изненадало шофьорите на бензинови VW Golf или Ford Focus на светофара. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,9 секунди, а мощността е напълно достатъчна за бързи изпреварвания.

По отношение на пробега, EV4 Fastback се оказа доста ефективен, постигайки разход от около 6,6 км/кВтч при смесен маршрут, което се равнява на около 530 км с едно зареждане. Струва си да се отбележи, че тестовият автомобил беше оборудван с опционална термопомпа за пестене на енергия (на цена от 900 лири), която се предлага само за най-високото ниво на оборудване GT-Line S. От Kia заявиха, че искат да предложат избор на клиентите си и не смятат подобно оборудване за съществено в мек климат. Все пак изглежда малко скъпернически да се таксува допълнително за нещо, което е стандартно при много по-евтини конкуренти.

Максималната скорост на зареждане от едва 127 кВт означава, че зареждането от 10 до 80% ще отнеме малко над половин час. Оборудваният с 800-волтова архитектура Mercedes CLA може да се похвали с много по-бързо зареждане, но високата ефективност на Kia означава, ‘е няма да се налага често да се използват скъпите бързи зарядни станции.

Интериор и технологии

Интериорът е пренесен без промени от хечбека EV4 и е почти идентичен с този на SUV модела EV3. Качеството на материалите е впечатляващо и всичко създава усещане за солидна сглобка, въпреки че перфорираните седалки и двуцветното табло на тестовия автомобил не бяха по вкуса на всички. Въпреки това интериорът е просторен и светъл благодарение на ниската централна конзола, която предлага много допълнителни места за съхранение.

На разположение са два 12,3-инчови дисплея за приборното табло и централната инфоразвлекателна система, с допълнителен 5,3-инчов панел между тях за управление на климатика. Въпреки че показанията са изцяло цифрови, температурата се регулира с удобен физически превключвател на централната конзола, което е приятно решение.

Не толкова добро впечатление оставят сензорните бутони за бърз достъп под основния дисплей, които са трудни за разчитане в движение и изискват силен натиск. Бутони на волана позволяват бързо изключване на системи като асистента за поддържане на лентата и предупреждението за ограничение на скоростта.

Основният екран е лесен за навигация и пълен с функции. Безжичните Apple CarPlay и Android Auto са включени в стандартното оборудване и работеха безпроблемно по време на теста.

Цената на стила

Основният проблем всъщност е допълнителната цена, която Fastback изисква спрямо иначе много талантливия Kia EV4 хечбек. Седанът не се предлага с по-малката батерия и не може да бъде поръчан в базовото ниво на оборудване „Air“. Това означава, че всяка версия надхвърля прага от 40 000 лири и подлежи на годишен данък за „луксозни автомобили“ от 425 лири във Великобритания.

Като се добави и по-високата каталожна цена с 1500 лири, сметката просто не излиза. Това прави Fastback по-скоро нишов избор за тези, които ценят стила на седана повече от финансовата логика и практичността на хечбека.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации