Porsche откри нов начин да спаси двигателите с вътрешно горене

В типичен свой стил Porsche поема в различна посока от останалата част от индустрията. Преди няколко месеца инженерите на компанията са патентовали система за впръскване на вода директно в цилиндрите на двигателя. Концепцията има дълбоки корени в историята на спортните автомобили, където вода и метанол се използват за охлаждане на гориво-въздушната смес, потискане на детонациите и отключване на повече мощност. Забележителното тук обаче не е самата идея, а фактът, че Porsche изглежда я развива сериозно. Последният патент не разглежда химическите процеси, а описва как компанията би диагностицирала системата, за да гарантира, че тя работи точно както е предвидено.

Още по-голямо внимание привлича описаното приложение – система за впръскване на вода, проектирана да функционира ефективно в хибриден автомобил със задно разположен двигател. Сама по себе си тази комбинация подсказва за инженерен проблем, който Porsche целенасочено се опитва да реши.

Когато пулверизирана вода се изпари в горивната смес, тя абсорбира топлина. По-ниските температури намаляват риска от детонации, позволяват по-голям аванс на запалването и поддържат по-високи нива на налягане от турбокомпресора. Всичко това са класически инструменти за генериране на повече мощност.

Деликатен баланс с огромно значение

Системата обаче изисква изключително прецизен контрол. Ако се впръска твърде малко вода, управляващият блок на двигателя може да компенсира, като коригира аванса на запалването при засичане на детонация. Ако обаче се впръска твърде много, течна вода ще достигне до цилиндрите, а течностите не се компресират. Така интелигентната термодинамика може бързо да доведе до хидравличен удар и катастрофална повреда на двигателя.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации