Социален феномен на четири колела
В някои среди спортните автомобили имат имидж на егоистично творение, създадено единствено за удоволствието на шофьора. В действителност обаче те са най-добри, когато се превърнат в споделено преживяване.
Нашият Caterham е идеален пример за тази теория. Той се превърна в свързващо звено за приятели, съседи и напълно непознати. Всеки иска да си поговори, когато спра на паркинг или бензиностанция. Докато подреждам мотора и косачката в гаража, за да изкарам или прибера колата, съседите често се отбиват за кратък разговор, който прераства в по-дълъг, а накрая неизбежно и в молба за кръгче със Seven.
Всички остават също толкова запленени от него, колкото и аз. Има нещо изключително специално в преживяването, което предлага един открит, минималистичен спортен автомобил. Описанието на Колин Чапман за Lotus Seven като „мотоциклетизъм на четири колела“ е може би най-точното. Като триизмерен обект, Seven е също толкова очарователен за разглеждане, колкото и мотоциклет. Спецификацията на версията evo, със своя зелен цвят Signal Green, цветни джанти и ролкейдж в същия тон, както и седалки с десен „пепит“, се приема изключително добре.
Комфорт, сигурност и усещане за самолет
Седалките се оказаха изненадващо удобни при по-дълги пътувания, осигурявайки опора на правилните места. Нашият автомобил е оборудван със състезателни колани, които макар и да изискват повече време за закопчаване, осигуряват несравнимо по-голямо усещане за сигурност. Това не е защото Caterham се усеща нестабилен, а по-скоро заради останалите участници в движението и огромните размери на повечето съвременни автомобили, които могат да те накарат да се чувстваш уязвим.
Има нещо в качването в Seven, закопчаването на коланите и стартирането на двигателя, което напомня за управление на лек самолет – ритуалът по проверка, звукът и вибрациите на 2,0-литровия двигател, който оживява като витлов мотор. Освен това е препоръчително използването на слушалки или поне тапи за уши, за да бъде шумът по магистралата поносим.
Настройки за всеки път
Возията на автомобила също може да бъде изключително плавна благодарение на регулируемите амортисьори, които са част от оборудването на evo25. Разработени от Caterham съвместно с Bilstein, те обикновено се монтират само на пистово ориентирания модел 420 Cup, но са също толкова ценни и на пътя. Разликата между всяка от степените на настройка е по-голяма в най-мекия диапазон (1-5), отколкото в най-твърдия (6-10). Настройка на всички амортисьори на позиция 3 или по-ниска създава усещане за движение като върху вълшебно килимче. По-меките настройки осигуряват още повече комфорт, но понякога могат да доведат до опиране на шасито при големи неравности. Позиция 3 изглежда оптимална за повечето пътища.
Въпреки че моделът 420 Cup също разполага с тези амортисьори, неговата секвенциална скоростна кутия е твърде трудна за управление в ежедневието. Петстепенната механична трансмисия с H-образна схема на evo25 е далеч по-удобна и тиха, а автомобилът остава изключително бърз и забавен на писта.
Дзен на четири колела
Една леко смущаваща особеност е, че през нощта превключвателите на арматурното табло светят в синьо, което се отразява в пластмасовите прозорци на вратите и понякога създава илюзията, че съм преследван от полицейска кола. За щастие, вероятността да бъда глобен за превишена скорост със Seven е малка, защото той е толкова забавен при скорости далеч под ограничението, че рядко се усеща нужда да се отприщи пълният му потенциал.
При всяка скорост има нещо медитативно в шофирането на Seven, независимо дали си сам, с приятели или със съседи. Финалната присъда идва от десетгодишната дъщеря на моя съсед: „Това е най-забавната кола на света.“ Само Колин Чапман би могъл да го каже по-добре.
Последвайте ни в Google News