Електрическата батерия на автомобила се изтощи на по-малко от пет километра от дома. В такава ситуация би могло да се изключи отоплението и да се шофира внимателно, за да се изстискат още няколко километра пробег. Друга възможност е спиране на обществена зарядна станция.
При шофиране на Toyota Prius Plug-in Hybrid модел 2026 г. нищо от това не е необходимо. Когато батерията му се изтощи, бензиновият двигател е готов да поеме работата.
Prius Plug-in Hybrid (преди познат като Prius Prime) е стилен и приятен за управление компактен хечбек, чиято цена започва от 33 775 долара. Това не е малко за икономичен автомобил и е с около 5 000 долара повече от стандартния хибрид Prius, който се зарежда сам, но има ограничен пробег изцяло на ток. Въпреки това, за правилния купувач този модел може да предложи ниските експлоатационни разходи и нулевите емисии на електрически автомобил в ежедневието, но без нужда от спиране за зареждане или „притеснение за пробега“ при по-дълги пътувания.
За този преглед екипът ни прекара една седмица в тестове на Prius Plug-in Hybrid модел 2026 г., за да анализираме предимствата и недостатъците на този плъгин хибрид (PHEV) и да преценим дали е подходящият избор за търсещите икономичност.
Какъв е пробегът
Плъгин хибрид като Toyota Prius Plug-in Hybrid има най-голям смисъл, когато по-голямата част от ежедневното шофиране се извършва в изцяло електрически режим. За повечето хора това означава зареждане през нощта. Дори в обикновен 120-волтов домашен контакт батерията на Prius се зарежда напълно за около 11 часа. Ако се приберете в 19:00 ч., колата ще е готова за път в 6:00 ч. сутринта. При наличие на 240-волтово зарядно устройство времето намалява до 4 часа.
Според официалните тестове на EPA, напълно зареден Prius Plug-in Hybrid изминава 72 км в базовото си ниво на оборудване SE и 64 км при останалите версии с по-големи и по-малко ефективни джанти, какъвто беше и тестовият автомобил. По време на едноседмичния тест този среден пробег беше достигнат, макар и с леки отклонения – три от зарежданията осигуриха малко над 60 км, а последното достигна едва 53 км.
Подобно на чисто електрическите автомобили, електрическият режим на Prius PHEV е най-малко икономичен при много студено време и по магистрала. Въпреки това остава много ефективен. Според EPA разходът на версията SE е еквивалентен на 16,2 кВч/100 км, а при останалите модели – 18 кВч/100 км. Може да се поръча и опционален соларен покрив, който добавя пробег, докато автомобилът е паркиран – около 10 км на ден при пълна слънчева светлина.
Следва бензинът
Когато се налага пътуване на по-голямо разстояние от електрическия пробег, Prius Plug-in Hybrid функционира като стандартен Prius. Това му дава предимство в икономичността пред други плъгин хибриди.
Според тестовете на EPA, след изчерпване на батерията, Prius Plug-in Hybrid SE постига среден разход от 4,5 л/100 км, докато другите нива на оборудване, като тестовия модел, достигат 4,9 л/100 км. По време на теста средният разход беше около 4,7 л/100 км. Това е малко повече от стандартния Prius, но все пак е по-икономично от повечето автомобили с бензинов двигател.
От друга страна, на пазара има малки автомобили само на бензин, които постигат разход под 5,9 л/100 км на магистрала. Prius Plug-in Hybrid е най-удачният избор, когато се налагат occasional по-дълги пътувания, но не и ако се купува предимно за шофиране извън града.
Динамично представяне
През годините Prius си спечели репутация на автомобил с мудно ускорение. Това не важи за настоящото поколение, което се появи на пазара като модел 2023 г. То съчетава бензинов двигател със 150 к.с. и електромотор със 161 к.с., които заедно осигуряват пикова мощност от 220 к.с.
Prius Plug-in Hybrid спрямо конкуренцията
В миналото Prius Plug-in Hybrid имаше няколко директни конкурента, но сега най-близкият му съперник е Kia Niro PHEV. Това е компактен автомобил с по-висока каросерия, наподобяваща кросоувър. Той е по-просторен, но не толкова бърз и икономичен. Пробегът му на ток е 53 км, след което постига среден разход от 4,9 л/100 км.
Единственият друг плъгин хибрид на цена под 40 000 долара е Ford Escape PHEV – компактен кросоувър, който е с един размер по-голям от Niro. Той предлага комфорт и пространство в сравнение със спортния характер на Prius. Пробегът му на ток е около 60 км, а разходът на бензин след това е 5,9 л/100 км. На пазара има и други компактни кросоувъри плъгин хибриди, включително Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, но всички те са значително по-скъпи.
Prius Plug-in Hybrid може да бъде сравнен и с някои изцяло електрически автомобили. На подобна цена се предлагат седанът Tesla Model 3, субкомпактният кросоувър Nissan Leaf или малко по-големият Chevrolet Equinox EV. Всички те имат пробег между 400 и 480 км и могат да се зареждат бързо на обществени станции. При тях липсва резервен бензинов двигател, но и пробегът не се изчерпва толкова бързо, колкото при плъгин хибрид.
Правилният хибрид за правилния човек
Другият ключов конкурент на Prius Plug-in Hybrid е стандартният Prius. С 5 000 долара по-евтин, той предлага същия стил и мощност, разход от под 4,7 л/100 км и опция за задвижване на четирите колела. Ако плъгин версията не се зарежда достатъчно често, стандартният Prius дори постига по-добър разход на гориво.
Въпреки това, за тези, които не са готови за изцяло електрически автомобил, но искат да избегнат използването на бензин, Prius Plug-in Hybrid си заслужава. При ежедневно шофиране на разстояния под 50 км рядко ще се налага да се използва гориво. А при по-дълги пътувания автомобилът предлага безпроблемното изживяване на стандартен Prius, изминавайки близо 100 км с по-малко от 5 литра бензин. Независимо дали целта е намаляване на емисиите или спестяване от скъпи посещения на бензиностанцията, Prius Plug-in Hybrid е убедителен автомобил.
Последвайте ни в Google News