Първи впечатления: Volkswagen T-Roc (2026) – умален Tiguan с повечето му предимства

SUV моделите на Volkswagen обикновено не са известни със своя атрактивен стил, но T-Roc промени това през 2017 г. Със своя екстравагантен дизайн, подчертан от ярки цветове и големи овални LED дневни светлини, той се превърна в един от най-разпознаваемите автомобили в своя клас. Успехът му беше огромен – произведени са над два милиона броя, а дори през 2025 г. той остава най-продаваният SUV в Европа, изпреварвайки дори VW Golf. Това е още по-забележително, като се има предвид, че моделът вече е на осем години и не е претърпял сериозни промени.

Всяка промяна обаче е неизбежна и сега е време за второто поколение на T-Roc. То представлява радикална стъпка напред в сравнение със своя предшественик – по-голямо, изцяло хибридно и с амбицията да запази Volkswagen на върха на продажбите. Но дали ще успее?

Какво е новото?

Почти всичко в този T-Roc е ново, като са заимствани множество функции и технологии от по-големите и скъпи модели на Volkswagen, включително новите Tiguan и Passat. Това включва инфоразвлекателната система, дигиталното приборно табло и централния контролер, който е един от малкото физически бутони и служи за управление на звука и режимите на шофиране.

Докато при предишното поколение липсваха хибридни варианти, новият модел е напълно различен – това е първият Volkswagen, който ще се предлага само с хибридни двигатели. При пазарния дебют ще са налични меки хибриди, а по-късно през 2026 г. ще се появят и пълни „самозареждащи се“ хибриди – първите за марката от много години насам.

В основата си автомобилът отново използва доказаната платформа MQB на Golf, но визуално е доста по-различен. Запазени са характерната масивна С-колонка и алуминиевата лайстна, която очертава горната част на страничните прозорци. Въпреки това, по-усложнената предна част и профилът, наподобяващ купе, създават усещането, че част от закачливия дух на модела е изгубена. За щастие, все още може да се поръча в ярко жълт цвят.

Новият T-Roc е нараснал и на размери, като е с 12 см по-дълъг от своя предшественик. Това пространство допринася за леко подобрение на мястото на задните седалки и в багажника – два от елементите, които бяха слабост на предишния модел.

Технически характеристики

Както вече споменахме, T-Roc ще се продава само с хибридни двигатели. Първоначално ще се предлагат само доказаните 1,5-литрови бензинови eTSI двигатели с мека хибридна система, които ще са налични във варианти със 116 к.с. и 150 к.с. И двата се комбинират с осемстепенна автоматична скоростна кутия и задвижват предните колела. Ръчна скоростна кутия вече не се предлага.

Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема съответно 10,6 и 8,9 секунди. По отношение на разхода на гориво, на теория няма разлика между двата двигателя, като Volkswagen обявява между 5,5 и 6,0 л/100 км. По време на нашия тест постигнахме стойности малко над долната граница.

Голямата новина обаче ще дойде по-късно, когато Volkswagen ще представи първите си пълни хибридни двигатели (без възможност за зареждане в контакт) от повече от 15 години. Те ще бъдат базирани на същия 1,5-литров двигател и макар техническите детайли все още да не са известни, от компанията потвърдиха, че ще бъдат с предно предаване и ще се предлагат с мощност от 136 к.с. или 170 к.с.

По-късно през 2026 г. T-Roc ще получи и задвижване на четирите колела под формата на нов 2,0-литров мек хибрид с 204 к.с. През 2027 г. ще се завърне и версията T-Roc R със същата мощност от 333 к.с. като последното поколение Golf R. За съжаление на някои фенове, почти сигурно е, че няма да има кабриолет версия на новия T-Roc.

Как се усеща на пътя?

T-Roc винаги е създавал усещане за зрял автомобил за своя клас и въпреки по-високия си профил, усещането зад волана не се различаваше много от това в Golf. Тази тенденция се запазва и при новото поколение. Едно от най-силните му качества е комфортът, като шумът от вятъра и гумите е сведен до минимум дори при магистрални скорости. Асистиращите системи от ново поколение на Volkswagen също представляват значителна стъпка напред, като адаптивният круиз контрол работи впечатляващо добре и премахва напрежението при дълги пътувания.

Въпреки че стандартно се предлага с малки 16-инчови джанти, най-малкият размер, с който тествахме T-Roc, беше 18 инча, при който возията остана комфортна дори по изненадващо неравните пътища около Лисабон. При по-големи джанти обаче автомобилът започва да се затруднява. Volkswagen се гордее с факта, че T-Roc вече може да бъде оборудван с 20-инчови джанти, но дори в комбинация с отличното адаптивно окачване DCC, возията става твърде неспокойна. По-малките джанти са по-добрият избор.

Управляемостта е предвидима и добра за класа, със задоволителна тежест на волана след известна настройка. Автомобилът обаче се затруднява да предаде мощността си на мокра настилка и е склонен към превъртане на гумите, което е характерно за почти всички модели с 1,5-литровия TSI двигател. Единствената ми критика е към спирачките, на които им липсва първоначалната острота поради прехода между регенеративното спиране и конвенционалните спирачки.

Какъв е интериорът?

Добрата новина е, че сензорният панел за климатика и бутоните на волана от по-високите нива на оборудване на предишния T-Roc вече ги няма. Лошата новина е, че почти липсват физически бутони. Все пак централният въртящ се контролер, който позволява превключване между режимите на шофиране и силата на звука, е полезен. Струва ми се обаче, че би бил много по-практичен, ако управляваше температурата на климатика.

Инфоразвлекателната система е бърза и повечето често използвани функции имат преки пътища. В много отношения интериорът напомня за умален Tiguan, което е предимство. Не съм голям фен на новите дръжки на вратите, които работят като лостчета, но им липсва солидното усещане, с което Volkswagen е известен.

Въпреки че са използвани много меки на допир материали, на места те изглеждат като опит да се прикрият по-евтините пластмаси под тях. Част от забавния характер на T-Roc също е изгубен, като интериорът е доста монохромен в сравнение с ярките акценти в предишния модел. Версиите R-Line изглеждат малко по-добре със своите спортни седалки и перфорирани панели на вратите с подсветка.

В миналото ограниченото вътрешно пространство беше недостатък за T-Roc. Новият модел не е лидер в класа по простор, но подобрението е добре дошло. Багажникът е нараснал с 30 литра до 475 литра, а възрастните пътници ще могат да пътуват по-удобно на задните седалки. Въпреки това, по-малкият SUV на марката, VW T-Cross, не изостава много по отношение на пространството.

Цените на новия T-Roc за Великобритания няма да бъдат обявени преди началото на продажбите в началото на 2026 г., но се очаква базовата версия да струва с няколко хиляди паунда повече от началната цена на отиващия си модел от 29 650 британски лири.

Автомобилът ще се предлага в нива на оборудване Life, Style и R-Line, като се очаква базовият вариант да бъде най-популярен. Дори моделът Life ще бъде добре оборудван, включвайки 12,9-инчов сензорен екран, дигитално приборно табло, камера за заден ход и адаптивен круиз контрол.

Преминаването към ниво Style добавя по-големи 17-инчови алуминиеви джанти, отопляеми предни седалки, функция за масаж на шофьорската седалка, подобрени LED фарове и безжично зареждане за смартфон. На върха на гамата, R-Line залага основно на стила със своите 18-инчови джанти, спортни седалки и черен таван. Той също така идва стандартно с по-мощния двигател със 150 к.с.

Новият T-Roc отново заема леко необичайна позиция по средата между по-малките кросоувъри от B-сегмента, като Ford Puma, и по-големите предложения от C-сегмента, като Nissan Qashqai.

Със своя по-скосен силует, наподобяващ купе, моделът се изправя директно срещу конкуренти като Cupra Formentor, Toyota C-HR и Mazda CX-30, като има потенциала да се представи по-добре от тях.

Заключение

Фактът, че дори в последните си години първото поколение на T-Roc все още е на върха на класациите по продажби на SUV автомобили в Европа, е доказателство за това колко успешна е била формулата на Volkswagen. Новият модел успява да запази силните страни на своя предшественик, включително изтънченото и комфортно пътно поведение и богатото оборудване дори в по-ниските версии, което е необичайно за марката. Същевременно той носи със себе си и необходимите подобрения, за да остане на върха.

Интериорът вече е значително по-просторен и използваем като малък семеен автомобил, а хибридните двигатели са в крак с актуалните тенденции. Докато преди T-Roc се усещаше като пораснал Polo, сега той прилича повече на умален Tiguan. В много отношения това е предимство, но остава усещането, че част от прочутия стил и усещане за забавление на модела са се изгубили при тази трансформация.

*Техническите данни се отнасят за Volkswagen T-Roc 1.5 eTSI със 150 к.с. във версия R-Line. Посочената цена е приблизителна.*

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации