Преглед на Hyundai i30

Hyundai i30 е добре сглобен и рафиниран семеен автомобил, но не успява да се отличи в клас, изпълнен с динамични и стилни конкуренти.

Нашето мнение за Hyundai i30

Актуалният Hyundai i30 се справя достатъчно добре, за да поддържа темпото на много талантливи конкуренти в сегмента на семейните хечбеци, сред които са Vauxhall Astra и Volkswagen Golf.

Предимства

Сред силните страни на модела са икономичните двигатели, богатото стандартно оборудване и добрият комфорт при движение с висока скорост.

Недостатъци

Като минуси могат да се отбележат липсата на вълнение зад волана, качеството на таблото, което отстъпва на конкурентите, и ограниченото пространство на задните седалки.

Това не е най-вълнуващият семеен автомобил на пазара, но е добре сглобен, рафиниран и икономичен, като предлага и богато стандартно оборудване. Подобно на много от конкурентите си в класа на семейните хечбеци, i30 се предлага като модел с пет врати или като комби. За съжаление, спортната версия i30 N вече не е част от гамата.

Всичко за Hyundai i30

Като един от по-старите модели в актуалната гама на Hyundai, i30 премина през няколко фейслифта, целящи да поддържат привлекателността му спрямо по-младите конкуренти. С изразителните си LED фарове и обновена предна решетка, i30 със сигурност изглежда по-елегантно, отколкото при първоначалната си поява, въпреки че Hyundai не е подходил толкова смело, колкото при отличителния SUV Tucson. Промените в задната част са по-незабележими, с изключение на леко освежените стопове.

С годините Hyundai оптимизира и гамата на i30. Вече не се предлага базово ниво на оборудване S, така че списъкът със стандартни екстри е далеч по-привлекателен. Може би най-важният извод от дългия живот на модела е, че той е преминал през множество тестове. В пряко сравнение с Volkswagen Golf, Hyundai i30 отстъпи, тъй като не беше толкова удовлетворяващ и комфортен за шофиране, нито предлагаше практичността на своя германски съперник.

Цени и нива на оборудване

Нов Hyundai i30 хечбек струва около 58 200 лв. за базовия модел с ниво на оборудване Advance. На върха на гамата е N Line S, чиято цена е около 65 500 лв. Ако предпочитате комби версията i30 Tourer, цените започват от 55 900 лв. за Advance и достигат до 65 300 лв. за Premium. Хечбекът се предлага само във версии N Line и N Line S.

Динамика и поведение на пътя

Наличният двигател осигурява мощност от 138 к.с. и 253 Нм въртящ момент както за хечбека, така и за комбито, въпреки че допълнителното тегло на второто го прави съвсем малко по-бавен. Hyundai обявява ускорение от 0 до 100 км/ч за 9.6 секунди за хечбека със стандартната ръчна скоростна кутия, като времето се увеличава до 9.8 секунди за Tourer. При избор на седемстепенната автоматична трансмисия DCT тези времена се променят съответно на 9.7 и 9.9 секунди.

С други думи, никой i30 не може да бъде описан като сериозно бърз, но мощността е напълно достатъчна за справяне с магистрални скорости. Двигателят остава приятно рафиниран при по-висока скорост и не се усеща натоварен дори в горния край на оборотомера.

Шофиране в града, видимост и паркиране

Макар размерът на автомобила рядко да е проблем, комфортът на возене в Hyundai i30 леко се нарушава при движение с типичните за града ниски скорости. Това обаче бързо се коригира при излизане на открито, така че е по-скоро дребно неудобство. Видимостта също е добра в по-голямата си част, въпреки че задното стъкло понякога изглежда малко. За щастие, камера за заден ход и предни и задни сензори са стандартни за цялата гама и помагат за смекчаване на този проблем.

Шофиране по извънградски пътища и управляемост

i30 е един от най-комфортните автомобили в своя клас, но недостатъкът на това е, че не блести с особена динамика. Сцеплението е достатъчно, но Golf се държи по-стабилно в завоите при по-висока скорост. Воланът също би могъл да бъде по-отзивчив. Въпреки че Hyundai се отказа от до голяма степен неефективната си система за сервоусилване FlexSteer, усещането зад волана все още е леко безжизнено, с постоянно съпротивление, независимо от скоростта или ъгъла на завиване.

Шестстепенната ръчна скоростна кутия донякъде спасява изживяването при шофиране. Автоматичната опция, която струва около 2 800 лв. допълнително, почти не влияе на разхода на гориво и сменя предавките плавно при спокойно ускорение. При по-динамично шофиране обаче, ръчната трансмисия е за предпочитане.

Магистрално шофиране и комфорт на дълъг път

При хечбеци като този комфортът на возене е от ключово значение. i30 се справя добре с неравните пътища до определен момент, след който окачването започва да изпитва затруднения. Въпреки по-сложната задна ос на новия модел, в купето се усещат известни вертикални движения на каросерията. Volkswagen Golf се справя по-добре с поглъщането на неравности, а при моделите N Line с по-твърдо окачване и големи джанти тези несъвършенства се усещат още по-осезаемо. Въпреки това, i30 е комфортен автомобил за дълги пътувания, който успява да филтрира повечето неравности по настилката и да осигури спокойствие за пътниците.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Макар дизеловият и 1.0-литровият бензинов двигател вече да не се предлагат, останалият 1.5-литров бензинов агрегат е сравнително икономичен благодарение на меката хибридна технология. Въпреки това, официалният среден разход по WLTP от около 4.8 л/100 км не е феноменален по днешните стандарти. За сравнение, Vauxhall Astra с мека хибридна система може да постигне малко над 4.0 л/100 км, а Volkswagen Golf с 1.5-литровия eTSI двигател – около 4.4 л/100 км.

Всички автомобили са оборудвани със старт-стоп технология, която изключва двигателя при престой. Меката хибридна система също съхранява енергия в малка батерия, за да подобри леко горивната ефективност. За по-икономичен модел на Hyundai, потребителите трябва да се насочат към хибридни или електрически варианти като Kona и Ioniq 5.

Застраховки, данъци и обезценяване

Сравнително скромната мощност на двигателя помага на по-новите шофьори да си позволят застраховка за i30 без особени затруднения. Моделите попадат в застрахователни групи между 11 и 16. Vauxhall Astra вероятно ще бъде по-скъп за застраховане, тъй като започва от група 17 и достига до група 28.

Всеки i30 подлежи на стандартния пътен данък, но така нареченият „данък лукс“ не е проблем, тъй като всеки модел остава под прага от около 92 000 лв. Служебните шофьори обаче ще трябва да се насочат към напълно електрически алтернативи като Vauxhall Astra Electric или Peugeot E-308, ако искат данъчни облекчения.

Както хечбекът, така и комбито i30 запазват около 43 до 45 процента от първоначалната си стойност след период от 3 години или пробег от 60 000 км.

Интериор, дизайн и технологии

Настоящият Hyundai i30 е проектиран, разработен и тестван в Европа, специално за европейските купувачи. Това се отразява не само на поведението на автомобила по пътищата, но и на взаимодействието на собствениците с простия и добре подреден интериор. Макар да създава усещане за здрава сглобка, възрастта на модела все повече си личи.

Външният вид на обновения i30 се отличава със заострени линии. Дизайнът не е толкова радикален, колкото при други модели на Hyundai, но е достатъчно елегантен, за да се конкурира с автомобили като Volkswagen Golf.

Подобно на екстериора, купето на i30 следва консервативен дизайнерски език. Добрата новина е, че всичко е логично разположено и има изобилие от традиционни бутони и врътки. Това прави управлението на функциите по-лесно в сравнение с VW Golf и Peugeot 308, които са интегрирали много от основните контроли в централните си сензорни екрани. Основната критика е, че в сравнение с повечето си конкуренти, i30 започва да се усеща като автомобил от предишно поколение.

Въпреки усещането за остарялост, интериорът е достатъчно здрав, за да издържи на предизвикателствата на семейното ежедневие. В купето присъстват по-евтини пластмаси, но това е очаквано за този ценови клас.

След няколкото фейслифта на модела, всички версии вече разполагат с 10,25-инчов сензорен екран, съчетан с дигитално приборно табло със същия размер. Системата поддържа стандартно Apple CarPlay и Android Auto, както и вградената навигация на Hyundai. Инфоразвлекателната система е с ясен образ и бързи реакции въпреки остарелите си графики, а услугите в реално време, като информация за трафика, времето и камерите за скорост, улесняват пътуването.

Пространство и практичност

Hyundai i30 се предлага като хечбек с пет врати и като комби версия Tourer, като и двата варианта се представят добре като практични семейни автомобили. Някои конкуренти обаче предлагат повече пространство за пътници и багаж.

В купето има достатъчно места за съхранение, включително удобна ниша между предните седалки и джобове на вратите с подходящ размер за бутилка вода. Пред скоростния лост има и полезна зона за поставяне на телефон и портфейл.

С дължина от 4340 мм и широчина от почти 1800 мм, хечбек версията на Hyundai i30 е малко по-къса и по-тясна от Vauxhall Astra. Това го прави лесен за шофиране, въпреки че маневрирането в тесни пространства е леко затруднено заради по-малкия заден прозорец. Воланът е лек, което улеснява навигацията по тесните градски улици.

Въпреки сравнително високата линия на покрива, Hyundai i30 не е най-просторният семеен автомобил на пазара. Мястото на задните седалки е достатъчно за повечето възрастни, но пътници с ръст над 180 см може да усетят липса на пространство за главите. Мястото за коленете също е адекватно, но ако пространството за пътниците е приоритет, Skoda Octavia би била по-добър избор.

Багажникът на хечбека предлага обем от 395 литра, който се увеличава до 1301 литра при сгънати задни седалки. За тези, които се нуждаят от още повече място, комби версията i30 Tourer разполага с 602 литра.

Възможности за теглене

Тъй като всички модификации на Hyundai i30 вече са оборудвани с един и същ 1,5-литров бензинов двигател, всеки модел (хечбек и комби) може да тегли ремарке със спирачки с тегло до 1200 кг. Ако се налага тегленето на по-голямо ремарке или каравана, по-подходящ избор би бил Skoda Octavia 2.0 TDI със 150 к.с., който може да тегли до 1600 кг.

Надеждност и безопасност

Макар петзвездната оценка за безопасност на Hyundai i30 от Euro NCAP на пръв поглед да изглежда като положителен знак, тестът е проведен през 2017 г. Това означава, че рейтингът вече е изтекъл, тъй като критериите за тестване на организацията станаха много по-строги през следващите години.

Въпреки това оборудването за безопасност на Hyundai i30 е доста изчерпателно. Всички автомобили разполагат със система за автономно аварийно спиране, предупреждение за челен сблъсък, асистент за поддържане на лентата, асистент за дълги светлини и система за следене на вниманието на водача.

В последните класации на Driver Power за най-добрите автомобили за притежаване Hyundai i30 не присъства, а самата марка е класирана на 20-о място от общо 31 производители. Това показва, че компанията има още път да извърви, за да подобри репутацията си сред купувачите.

Алтернативи на модела

Както вече беше споменато, i30 се намира в изключително конкурентен клас с множество много силни съперници. На първо място са по-традиционните конкуренти като Peugeot 308, Mazda 3, Skoda Octavia, Vauxhall Astra и Volkswagen Golf. Съществуват и много хибридни алтернативи като Honda Civic и Toyota Corolla, които предлагат по-добра горивна ефективност и по-ниски емисии.

Ситуацията за i30 се усложнява и от нарастващия брой изцяло електрически модели, които навлизат на пазара. Сред тях са Cupra Born, Peugeot E-308, Renault Megane E-Tech, Vauxhall Astra Electric и Volkswagen ID.3.

Колко дълга е гаранцията на Hyundai i30?

Подобно на всички продукти на Hyundai, новият i30 се предлага с петгодишна гаранция на марката с неограничен пробег. В зависимост от това колко често се използва автомобилът, това може да се окаже по-полезно от седемгодишната гаранция на сестринската компания Kia, която е ограничена до 160 000 км.

Какъв е графикът за обслужване на Hyundai i30?

Hyundai предлага на собствениците сервизно обслужване на фиксирани цени за период от две, три или пет години. То може да се заплаща на месечни вноски, като всички дейности се извършват от обучени техници с оригинални части. В зависимост от избрания план, i30 се нуждае от обслужване веднъж годишно или на всеки 16 000 км, което от двете събития настъпи първо.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации