Първи впечатления от новия Skoda Superb

Флагманът на Skoda продължава да залага на пространство и комфорт, но вече го прави с повече класа.

Нашето мнение за Skoda Superb

Последното поколение Skoda Superb съчетава всичко, което харесвахме в неговия награждаван предшественик, но добавя и значителна доза изтънченост. Както просторният хечбек, така и изключително практичното комби са комфортни, огромни отвътре и предлагат качествено изработен интериор на достъпна цена. Налице са и множество интелигентни и интуитивни технологии, които добавят повече функционалност, без да усложняват излишно нещата – в типичния стил на Skoda.

Повече за Skoda Superb

Четвъртото поколение на Skoda Superb трябваше да оправдае много високи очаквания. Предходният модел беше толкова брилянтен автомобил, че спечели нашата награда „Семеен автомобил на годината“ цели четири пъти. Това не беше лесна задача на фона на множество талантливи алтернативи и подчертава силните страни на модела като изкушаваща опция за съвременните семейства, които неизбежно са привлечени и от SUV автомобилите.

Както и преди, Superb се предлага като хечбек с пет врати и изключително практично комби. Моделът е толкова успешен, че го обявихме за „Комби на годината“. Този преглед се фокусира върху хечбека, но съществува и отделен материал, посветен на Skoda Superb комби.

Благодарение на комбинацията от усещане за по-висок клас и разумни цени, Skoda Superb успя да оцелее, докато много от конкурентите му изчезнаха. Традиционни съперници като Ford Mondeo и Vauxhall Insignia вече са спрени от производство, а дори и Volkswagen Passat, който е технологичен близнак на Superb, вече се предлага ексклузивно само като комби. По-нови алтернативи като Peugeot 508 и Citroen C5 X също се появиха и изчезнаха от пазара след сравнително кратко време.

Предвид важността на Superb, моделът беше тестван по най-различни начини. Като част от нашия автопарк за дългосрочни тестове, ние изминахме близо 34 000 км с флагманския хечбек на Skoda, което ни даде реална представа какво е да се живее с този автомобил всеки ден.

Superb победи и Citroen C5 X в наше директно сравнение, благодарение на огромното пространство и съотношението цена-качество, които предложи спрямо своя вече несъществуващ на британския пазар конкурент.

Цени и нива на оборудване

Skoda Superb се отличава с впечатляващата си стойност, като цените за хечбека на британския пазар започват от около 36 800 лири. На върха на гамата е най-луксозното ниво на оборудване Laurin & Klement, чиято цена варира от 46 500 до 50 000 лири. За тези, които предпочитат спортен дух пред лукса, вариантът Sportline е малко по-достъпен, с цени между 43 500 и 48 700 лири.

Skoda Superb не е вълнуващ автомобил за шофиране, но е комфортен, изискан и в крайна сметка много релаксиращ. Той се отличава с комфортно пътно поведение, макар и да не предлага силни емоции зад волана.

Динамика, ускорение и максимална скорост

Базовият двигател е 1,5-литров бензинов TSI със 150 к.с. и мека хибридна технология. Той ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,2 секунди и развива максимална скорост от 224 км/ч. Макар и не особено динамичен, моторът е плавен и подходящ за градско шофиране благодарение на ефективната си старт-стоп система. При рязко ускорение обаче става по-шумен и има склонност да задържа предавките.

Дизеловата гама включва 2,0-литров TDI двигател със 150 к.с., който също ускорява до 100 км/ч за 9,2 секунди. Той не е сред най-тихите при ниски скорости, но предлага добра отзивчивост в комбинация със седемстепенната DSG трансмисия. По-мощният вариант на същия двигател разполага със 193 к.с. и задвижване на четирите колела, което намалява времето за ускорение до 7,5 секунди, а максималната скорост достига 237 км/ч.

Бензиновата гама предлага и 2,0-литров TSI двигател с 204 к.с., който ускорява до 100 км/ч за 7,4 секунди и достига 248 км/ч. Най-бързата версия на Superb обаче е оборудвана с 2,0-литров TSI мотор с 265 к.с., който спринтира до 100 км/ч за 5,6 секунди и има максимална скорост от 250 км/ч.

Важно е да се отбележи, че само Skoda Superb Combi се предлага като plug-in хибрид (PHEV). Тази версия комбинира 1,5-литров бензинов двигател с електромотор, като общата мощност е 204 к.с., а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8,1 секунди.

Градско шофиране и паркиране

Управлението на Superb не е напълно лишено от тежест, но остава достатъчно леко, за да улесни маневрирането с този 4,9-метров семеен автомобил, което е особено полезно при паркиране. Все пак е препоръчително да се проверява дали избраното място за паркиране е достатъчно дълго. Стандартно предлаганите предни и задни сензори, заедно с камерата за заден ход, помагат за избягването на нежелани удари.

Един от леките недостатъци в града е автоматичната DSG скоростна кутия. Както при много други модели на Volkswagen Group, оборудвани с тази трансмисия, тя може да бъде колеблива и да работи на тласъци в натоварен трафик.

Управляемост и комфорт на пътя

Skoda Superb е голям и солиден автомобил, фокусиран върху комфорта, така че не бива да се очакват чудеса откъм спортно пътно поведение. Зад волана на големия седан липсва силна тръпка, но сцеплението е напълно достатъчно, за да се справи с лекота с по-динамични пътища. Все пак, при по-агресивно шофиране в завои предницата започва да показва признаци на недозавиване.

Поведението на Superb може да се персонализира с опционалната система „Dynamic Chassis Control Plus“, налична за нива на оборудване SE L и по-високи (стандартна за Laurin & Klement). Тя включва адаптивни амортисьори, които се регулират през централния сензорен екран чрез плъзгач, подобен на този при много модели на Volkswagen от по-висок клас. Настройките варират от изключително меко и комфортно возене до значително по-стегнато поведение в спортен режим, което помага за контролиране на накланянето на каросерията при по-висока скорост по завои и магистрали.

Тази опция обаче не е задължителна, тъй като стандартното окачване е много добре настроено. Освен леки вибрации по по-груби настилки, то омекотява ударите от неравностите достатъчно, за да осигури комфортно пътуване, като същевременно остава достатъчно стегнато, за да се усеща стабилност при високи скорости. Този баланс подхожда отлично на характера на Superb и се допълва от отличната шумоизолация и значителното намаляване на шума от вятъра в сравнение с предишното поколение.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Бензиновите и дизеловите версии на Superb предлагат висока ефективност, но плъгин хибридното задвижване е запазено само за комби варианта. Моделът се предлага с чист бензин, „мек хибрид“ на бензинова основа и дизел. Задвижване на четирите колела също е налично при някои от по-мощните двигатели.

„Мекият хибрид“ при хечбека използва 1.5-литров четирицилиндров бензинов двигател, който работи съвместно със стартер-генератор и 48-волтова литиево-йонна батерия. Тази система позволява на автомобила да се движи по инерция с напълно изключен двигател или осигурява малък тласък за подпомагане на двигателя при ниски скорости. Skoda твърди, че разходът може да достигне до 4,2 л/100 км. По време на нашия тест по разнообразен маршрут, включващ извънградски пътища и магистрали, постигнахме среден разход от 5,4 л/100 км.

Подобна е ситуацията и с 2.0-литровия дизелов двигател със 148 к.с., за който Skoda също обявява разход до 4,2 л/100 км. В рамките на нашия дългосрочен тест от над 33 000 км постигнахме среден разход от около 4,7 л/100 км. Бензиновите и дизеловите модели са оборудвани с 66-литров резервоар, което осигурява пробег от близо 1300 км за най-икономичния дизел според нашите реални измервания.

Електрически пробег и зареждане (само за комби версията)

За плъгин хибридно задвижване клиентите трябва да изберат Skoda Superb Estate iV. Този автомобил има заявен пробег само на ток до 135 км благодарение на своята батерия с капацитет 25,7 кВч (19,7 кВч използваеми). Максималната скорост на зареждане е 50 кВ, което означава, че зареждане от 10 до 80% на бърза DC станция може да отнеме само 25 минути. Алтернативно, пълното зареждане на батерията с обикновена домашна зарядна станция от 7 кВ отнема малко под четири часа.

Застраховки, данъци и остатъчна стойност

Застраховането на Skoda Superb ще бъде на сходна цена с това на Volkswagen Passat. Въпреки че не е най-евтиният автомобил за застраховане, премиите са значително по-ниски в сравнение с премиум модели като Mercedes E-Class. По-голямата част от гамата на Skoda Superb надхвърля прага за „данък лукс“ във Великобритания от 40 000 паунда, което означава допълнителна такса от втората до шестата година на автомобила.

Нашите експерти прогнозират, че за типичен период на собственост от три години или 58 000 км, хечбек версията на Skoda Superb трябва да запази между 44% и 56% от стойността си при препродажба. Най-добре се представя версията 2.0 TDI 150 SE Technology. Подобни са и цифрите за комбито, което запазва между 45% и 52%. Тези стойности са сравними с тези на Volkswagen Passat (46% до 48%), което е добър резултат, като се има предвид, че Passat е малко по-скъп.

Интериор, дизайн и технологии

Скулптурираните линии на Skoda Superb лесно биха могли да принадлежат на автомобил с емблема на Audi или Mercedes, но същевременно позволяват на модела да остане сравнително дискретен. Дизайнерите и инженерите са подобрили и аеродинамиката, намалявайки коефициента на въздушно съпротивление до едва 0,23 за хечбека и 0,25 за комбито. Това помага за подобряване на горивната ефективност и намаляване на емисиите.

Докато външният дизайн е еволюция на предходния модел, интериорът е напълно преработен. Трите „Smart Dials“, разположени на централната конзола, са най-яркият пример за това как Superb умело балансира между изчистен, модерен дизайн и функционалност. Всеки от тях има 32-милиметров дисплей и с натискане се превключва между различните им функции. Външните контролират температурата в купето и отоплението/вентилацията на седалките, докато средният може да управлява до четири функции, включително скорост на вентилатора, посока на въздушния поток, мащабиране на картата и избор на режим на шофиране. Използването им се усеща естествено само след няколко километра и тази конфигурация осигурява богата функционалност без претрупване на таблото с бутони.

Материали и качество на изработка

Тестваните автомобили Skoda Superb са предимно от средните нива на оборудване, като за цената си интериорът им е изпълнен с качествени и меки на допир материали. Въпреки това, при автомобил за дългосрочен тест са се появили някои проблеми с качеството на сглобката след пробег от няколко хиляди километра.

Основен проблем се оказала декоративната лайстна около екрана на инфоразвлекателната система, която издавала силни скърцащи шумове. Единственият начин за заглушаването им бил усилването на музиката. Макар подобни шумове да са очаквани при по-стари автомобили на голям пробег, появата им в почти нов автомобил с високо ниво на оборудване е разочароваща. Все пак, проблемът е бил отстранен при посещение в оторизиран сервиз на Skoda.

Друга странност, наблюдавана в тестовия автомобил, било самоволното включване на една от лампите за четене без видима причина. Макар това да е по-скоро куриоз, отколкото сериозно неудобство, е било разсейващо при шофиране през нощта.

Най-високото ниво на оборудване, Laurin & Klement, добавя изцяло кожена тапицерия в конячено кафяво или черно, отопляем кожен волан с пера за смяна на предавките и панорамен покрив.

Въпреки това, качеството на интериора при Superb L&K не се различава съществено от по-достъпните версии. Поради тази причина изборът на по-ниско ниво на оборудване предлага по-добро съотношение между цена и качество.

Инфоразвлекателна система и озвучаване

Всеки Skoda Superb е оборудван с 10,25-инчово дигитално приборно табло Virtual Cockpit и 13-инчов свободностоящ сензорен екран. Централният дисплей впечатлява не само с размера, яснотата или бързината си, но и с интуитивната си и лесна за персонализиране меню система. Тя включва и интелигентни бутони за бърз достъп, които позволяват на водача мигновено да достига до най-често използваните функции. Skoda е предвидила и удобно място за опора на ръката при работа с екрана.

Безжичната свързаност с Apple CarPlay и Android Auto е стандартна за цялата гама и приложенията заемат почти целия огромен сензорен екран. Дигиталното приборно табло пред водача е с ясна графика и предлага различни изгледи, включително такъв с карта на цял екран. Като опция се предлага и висококачествена озвучителна система Canton с 13 високоговорителя, която е стандартна за ниво Laurin & Klement. Всички версии разполагат стандартно с подложка за безжично зареждане на телефон.

По време на тестовете е установен и друг проблем: USB-C портът в тавана, предназначен за захранване на видеорегистратор, е хлътнал в тапицерията още след първото ползване. Това е наложило кабелът за захранване да виси по дължината на предното стъкло по време на шофиране.

Багажник и практичност

Skoda Superb се отличава с множество практични решения от серията „Simply Clever“, както и с изобилие от пространство. Малките детайли помагат на модела да се разграничи от конкурентите, а това включва и удобствата от пакета „Simply Clever“. В автомобила има цели 28 такива решения, сред които са познатите чадър, скрит във вратата на шофьора, и стъргалка за лед (и двете вече изработени от по-устойчиви материали).

Налице са и нови иновации, включително персонализируемите въртящи се бутони Smart Dials, приспособление за почистване на екрана, функция за охлаждане на подложката за безжично зареждане и държач за таблет, вграден в подлакътника на задните седалки. За най-новото поколение Superb, Skoda премества скоростния лост на кормилната колона, както при Volkswagen Passat, освобождавайки повече място на централната конзола. Покритото отделение отпред помещава подложката за безжично зареждане и две поставки за чаши, а под разделения подлакътник се намира кутията „Jumbo Box“ с обем от 5,5 литра.

Размери

Четвъртото поколение Superb във версия хечбек е с дължина 4 912 мм и височина 1 481 мм, докато комби версията е дълга 4 902 мм и висока 1 482 мм. Широчината и на двата модела е 1 849 мм. Новият Superb е малко по-дълъг и по-висок от своя предшественик, което е допринесло за създаването на повече вътрешно пространство и увеличаване на обема на багажника.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации