През 2021 г. на знакова среща на върха за електрически автомобили в Белия дом се събраха някои от най-големите имена в автомобилната индустрия. Домакин на събитието беше тогавашният президент Джо Байдън, а то беше представено като повратен момент за прехода на нацията към електрически превозни средства. Присъстваха ръководители от GM, Ford и Stellantis.
Очевидно отсъстващ обаче беше Илон Мъск или който и да е представител на Tesla. Тази липса не остана незабелязана, особено когато Байдън публично приписа на GM заслугата за лидерството в революцията на електрическите автомобили.
Както историята показва, Мъск е известен с това, че е злопаметен. И макар по онова време това да е изглеждало като мимолетен политически пропуск, пренебрегването може да е имало последствия, които се простират далеч извън политическите среди на Вашингтон.
Каква е причината за пренебрегването?
През годините след срещата се говореше малко по темата, но по време на интервю на New York Times DealBook Summit през 2025 г. президентът на GM Мери Бара хвърли нова светлина върху случилото се зад кулисите. Според Бара, тя е разговаряла частно с президента Байдън по време на събитието, за да пренасочи част от похвалите, отправени към нея.
Пред публиката Бара заяви, че президентът е отдавал заслуги на нея, но тя му е казала, че всъщност голяма част от това признание се дължи на Илон и Tesla. Тя добави, че не иска да си приписва заслуги за чужди постижения.
Смята се, че пренебрегването е било отчасти с цел Белият дом да подкрепи профсъюза United Auto Workers и компаниите GM, Ford и Stellantis, чиито работници са членове на синдиката. Tesla, от друга страна, няма профсъюзна организация. Мъск от години открито критикува профсъюзите – позиция, която често го поставя в противоречие с политиците от Демократическата партия.
Последствията от решението
Историята не свършва дотук. Както съобщава Business Insider, в своите мемоари тогавашният вицепрезидент Камала Харис признава, че изключването на Мъск от списъка с поканените в ретроспекция е било грешка.
Тя написа, че ако събираш производителите на електрически автомобили в страната, а най-големият играч в тази сфера не присъства, това просто няма смисъл. Харис добави, че Мъск никога не е простил това.
В друго интервю за Fox News Харис разсъждава допълнително по темата. Тя споделя, че е сметнала това за грешка и макар да не познава Илон Мъск, предполага, че това го е засегнало дълбоко и е повлияло на неговата гледна точка.
Около 2022 г. обаче политическите възгледи на Мъск започват да се изместват надясно и впоследствие той изиграва значителна роля в подпомагането на избирането на Доналд Тръмп за втори мандат. Дали нещата щяха да се развият по различен начин, ако Байдън му беше обърнал внимание, може само да се гадае.
Трудно е да се определи доколко точно пренебрегването е оформило политическите възгледи на Мъск, но в продължение на години главният изпълнителен директор на Tesla се е асоциирал с кандидати на Демократическата партия, като е гласувал за фигури като Барак Обама и Хилари Клинтън.
Последвайте ни в Google News