Ford стартира мащабна сервизна акция, която засяга 272 645 електрически и хибридни автомобила. Проблемът е свързан с интегрирания модул за паркиране и обхваща моделите F-150 Lightning, Mustang Mach-E и Maverick Hybrid, произведени между 2022 г. и 2026 г. Според компанията дефектните модули са въведени в производството на 14 октомври 2021 г., а коригиращи мерки са предприети след 7 октомври 2024 г.
Сервизната акция включва автомобили Maverick Hybrid, произведени до 17 ноември 2025 г. Този модел, заедно с F-150 PowerBoost, е сред най-популярните хибридни пикапи на пазара в САЩ. Засегнатите превозни средства може да не отговарят на федералния стандарт за безопасност FMVSS 114.
Какъв е проблемът?
Стандартът за безопасност изисква превозните средства да не се преместват на повече от 150 милиметра при 10-процентов наклон, когато скоростният лост е в позиция за паркиране (P). От Ford заявяват, че е възможно заклиняване на заключващия палец в интегрирания модул, което пречи на механизма да се върне в заключена позиция.
Като основна причина за проблема се посочва по-високият коефициент на триене между плъзгача и палеца в модула. Тези необичайни стойности на триене може да са резултат от отклонения в производствения процес и използваните материали, в комбинация с конструкцията на компонентите. Доставчик на проблемните модули е компанията Stoneridge от Нови, Мичиган.
Разследване и решение
Автомобилният производител е започнал разследване по случая през юли 2025 г. след сигнал от завода в Куаутитлан, Мексико. Тогава новопроизведен Mustang Mach-E е регистрирал диагностичен код за грешка, който се появява, когато автомобилът не успее да премине механично в режим на паркиране до 2,9 секунди след избора на позиция P от водача.
До септември 2025 г. са регистрирани още случаи с код за грешка P07E4-00 при Mustang Mach-E, а през следващия месец същият проблем е отчетен и в завода в Ермосильо, където се произвежда Maverick Hybrid. Към днешна дата Ford е получил 42 гаранционни рекламации, свързани с тази неизправност.
Вместо да замени дефектните модули, Ford ще инструктира дилърите си да актуализират софтуера на бордовия диагностичен модул. В бъдеще се предвижда и възможност за дистанционно обновяване (over-the-air). Актуализацията е проектирана да освобождава блокиралия плъзгач в случай на заклиняване.
Първоначалните писма за уведомяване на клиентите бяха изпратени до 5 февруари 2025 г., а финалните – в периода между 19 февруари 2026 г. и 12 май 2026 г. От засегнатите модели, F-150 Lightning, чието производство наскоро бе прекратено, е с най-ниски продажби – 23 034 броя за периода януари-септември 2025 г. За сравнение, за същия период продажбите на Mustang Mach-E и Maverick Hybrid на американския пазар са съответно 41 962 и 63 516 автомобила.
Последвайте ни в Google News