Базовият McLaren се завръща с ново име и повече мощност, като обещава качества на GT автомобил в опаковка на суперкола.
Това е модел, за чието съществуване мнозина вероятно са забравили. Става дума за McLaren GT, който вече се нарича GTS. С известно неудобство трябва да признаем, че и ние почти бяхме го забравили. GT се предлага от 2019 г. като по-мекия, по-практичен и достъпен модел на McLaren, но когато беше обновен до GTS в края на 2023 г., почти никой не забеляза. Причината не беше само в почти незабележимите за обикновения наблюдател промени, а и защото година по-рано Artura даде ново определение за базов модел на McLaren. Като продукт от следващо поколение със специално разработен V6 двигател, хибридно задвижване и изцяло нова карбонова структура, Artura постави GTS в неловка позиция в гамата на компанията и го накара да изглежда остарял още преди премиерата си.
Може би обаче не е било редно да пренебрегваме GTS, защото на хартия той е една освежаващо чиста суперкола на фона на по-модерните си конкуренти. Със средно разположен двигател, задно задвижване и без батерии или електромотори, цялата му мощност идва единствено от 4-литров V8 с два турбокомпресора – рядкост през 2025 г. Според McLaren, наличието на осем цилиндъра вместо шест е ключова разлика спрямо Artura, както и цялостният подход към автомобила. Той е проектиран да има по-завършен и изискан характер, за да оправдае GT частта от името си. Това се отнася и за настройките на окачването и електро-хидравличното управление, както и за тапицерията, изолацията и оформлението на интериора, който включва голямо багажно пространство зад седалките, над двигателя и до самия край на автомобила.
Технически подобрения
Като част от обновлението, GTS получава леко променена външност с нови вентилационни отвори за по-добро охлаждане и въздушен поток към V8 двигателя, който е малко по-мощен отпреди. Промените във фазите на горене и момента на запалване добавят още 14 к.с., с което общата мощност достига 626 к.с. С тегло от 1520 кг автомобилът е и малко по-лек, въпреки че това се дължи на стандартното оборудване с карбон-керамични спирачки, които бяха опция при GT. Нова система за повдигане на предницата също подобрява практичността и работи изключително бързо – повдигането или спускането отнема само четири секунди.
Въпреки че е по-практичен от други екзотични автомобили с карбоново шаси, предишният GT не се движеше с грацията и финеса на традиционен гранд турър, а GTS следва същата линия. Той не крие своята същност на суперкола – от драматичното повдигане на двустенните врати, през прекрачването на прага до потъването в седалката и театралното стартиране. V8 двигателят оживява с характерния рязък звук за агрегат с плосък колянов вал и вибрациите му се усещат в цялата структура – не натрапчиво, но достатъчно, за да усетите леко трептене във волана на празен ход.
Интериор от вчера
Вътре промените са малко, като се изчерпват с нови опции за тапицерия. В резултат на това интериорът определено се усеща като от предишно поколение – основно заради инфоразвлекателната система, която не поддържа Apple CarPlay или Android Auto, нито с кабел, нито безжично. През 2025 г. това е сериозен пропуск. Голямата остъклена площ, подпомогната от опционалния електрохромен панорамен покрив на стойност 5200 паунда, обаче създава усещане за простор, а материалите като цяло са висококачествени. Металните решетки на високоговорителите на опционалната аудиосистема Bowers & Wilkins са особен акцент, макар да изглеждат толкова остри, че биха могли да наранят ръцете ви.
Така че, макар интериорът да не може да се мери с този на Continental GT, след потегляне GTS разкрива своите собствени добродетели, типични за повечето модели на McLaren. А именно – прецизно и осезаемо управление, страхотна позиция на водача и ниво на комфорт, което не се очаква от суперкола. Каросерията има свобода да се движи върху пружините си, което придава на GTS спокойно усещане, докато се носи по гладка, вълнообразна настилка. Това се постига въпреки използването на конвенционални пружини, стабилизиращи щанги и адаптивни амортисьори, вместо сложното хидравлично свързано окачване, което се намира в 750S и което напълно елиминира стабилизиращите щанги. Автомобилът се усеща компактен при шофиране и напомня повече на спортен автомобил, отколкото на суперкола или GT.
Цена и оборудване
Динамиката му обаче определено спада към последните две категории. Тестовият автомобил е оборудван с три опционални пакета: Luxe Pack (електрически седалки и волан, мека анилинова кожа, алуминиеви и гланцово черни детайли), Practicality Pack (система за повдигане на предницата, камера за заден ход, предни и задни парктроници, сгъваеми и отопляеми огледала) и Premium Pack (LED адаптивни фарове, аудиосистема Bowers & Wilkins с 12 високоговорителя, електрически заден капак и система за пречистване на въздуха в купето). И трите пакета са безплатни опции, което повдига въпроса: защо всичко това не е стандартно оборудване? Друг безплатен елемент е спортната изпускателна система.
Платените екстри, добавени към базовата цена от 163 000 паунда, включват панорамен стъклен покрив (1750 паунда), затъмнени стъкла (500 паунда), гланцово черни джанти (950 паунда) и черна боя от MSO (4500 паунда). Последните две опции не биха били препоръчителни. Черният цвят „убива“ дизайна на автомобила, като визуално увеличава размерите му и му придава възможно най-малко GT излъчване; по-светлите нюанси подчертават дизайнерските детайли много по-добре. А денят, в който черните джанти бъдат върнати обратно в работилниците за прототипи, няма как да не настъпи твърде скоро.
Заключителни мисли
Като оставим настрана цвета, първите няколко седмици с McLaren с мощност 626 к.с. на ваше разположение няма да бъдат забравени лесно. Необходими са няколко пътувания, за да се усъвършенства техниката за влизане и излизане от купето, а от време на време се налага регулиране на седалката с надеждата, че ще се спусне малко по-ниско, както при други модели на McLaren, но това не се случва. Това обаче не влияе съществено на ергономията, която е изцяло ориентирана към водача – с изпънати крака, волан близо до гърдите и крака, които инстинктивно се позиционират над педалите, перфектно настроени за тези, които обичат да спират с левия крак. В комбинация с почти панорамната гледка, малко производители постигат толкова добра ергономия и дизайн на кокпита като McLaren.
Въпреки че досегашните пътувания с този автомобил са били само в рамките на Великобритания, едно пътуване от над 320 км беше преодоляно с лекота, като водачът пристигна спокоен, а не изтощен. Може би все пак в този автомобил се крие истински GT модел. Предстои да разберем, а преживяването със сигурност ще бъде вълнуващо.
Последвайте ни в Google News