Представянето на концептуалния модел ELO на Citroen, с неговите разположени на два етажа LED светлини, силует на миниван и шестместно купе, веднага предизвика спекулации. Те бяха свързани не само с бъдещето на пътническите автомобили на френската марка, но и с възможностите за други производители под шапката на Stellantis. Визуалният ефект на концепта повдигна въпроси, които надхвърлят самия него.
Може ли това да е дизайнерската основа за нов Fiat Multipla? На пръв поглед идеята изглежда пресилена, но не е толкова далеч от реалността. Според слуховете Fiat планира да възроди името Multipla за семейно ориентиран SUV. Въпреки това формата и пропорциите на ELO ни накараха да се замислим – ами ако следващият Multipla се придържа по-близо до своя оригинален и ексцентричен дух?
Завръщане към еднообемния дизайн
Еднообемната каросерия на концепта на Citroen изглежда изключително подходяща за духовен наследник на оригиналния Fiat 600 Multipla от 1955 г. Идеята изглежда напълно логична, тъй като и двете марки са част от групата Stellantis. С минимални стилистични промени Fiat би могъл да създаде отличителен свой вариант, като същевременно сподели разходите за разработка със Citroen, ако подобен тандем минивани някога стигне до производство.
В дизайна има ясна препратка към миналото. Концептът разполага с кръгли LED фарове, комбинирани с тънки дневни светлини в основата на предното стъкло. Това е фин намек за двуетажните фарове, които направиха Multipla от 1998 г. толкова скандално известен. Една леко преработена предна част с по-изчистени повърхности и най-новата емблема на Fiat би завършила модерната визия.
По-голямата част от каросерията с дължина 4,10 метра е заимствана от Citroen ELO, с изключение на задната част. Там разделените стопове, наподобяващи летяща чиния, биха могли да бъдат заменени с овални светлини, които напомнят за веселия стил на Fiat Topolino. Като финален щрих са добавени ретро алуминиеви джанти от юбилейните версии на Fiat 500, както и по-изразителна палитра от цветове. Дискретните пластмасови предпазители около калниците и броните придават на автомобила завършен вид.
Модулен интериор и електрическо задвижване
Широко отварящите се плъзгащи врати и експерименталното оформление на купето също изглеждат напълно подходящи. Шест индивидуални седалки, централно разположена шофьорска позиция и възможност за премахване на седалки или добавяне на аксесоари като надуваеми матраци и модулни кутии за съхранение биха превърнали този модел в идеален спътник за семейни приключения.
Подобна конфигурация изисква специализирана платформа за електрически автомобили, което означава, че няма място за двигатели с вътрешно горене. Един компактен, монтиран отзад електромотор и батерия със скромен капацитет биха били напълно достатъчни за градска употреба и кратки пътувания през уикенда.
Историята на Multipla
Оригиналният Fiat 600 Multipla, проектиран от Данте Джакоза, е представен през 1955 г. Той е базиран на шасито на Fiat 600 и се отличава с дизайн, при който кабината е изнесена максимално напред. Въпреки дължината си от едва 3,53 метра, автомобилът предлага просторен интериор, способен да побере до шестима пътници и техния багаж.
Fiat възражда името Multipla през 1997 г. за нов компактен MPV, който остава в историята със своя противоречив дизайн, но и с изключителната си функционалност. Проектът на Роберто Джолито, с фарове на две нива и огромни стъклени площи, се открояваше по всякакъв възможен начин. Макар да беше по-къс от съвременен малък автомобил (малко под 4 метра), Multipla предлагаше безкомпромисна практичност. Вместо да увеличават дължината, дизайнерите на Fiat разширяват каросерията до 1,87 метра.
Това позволи разполагането на два реда с по три седалки, превръщайки го в истински шестместен автомобил с минимален обем на багажника от 430 литра. Тъй като Fiat го прави широк, а не дълъг, Multipla имаше и по-добра управляемост от повечето минивани за времето си. Второто поколение на модела получава по-конвенционален фейслифт през 2004 г. и е спряно от производство през 2010 г., но сглобяването му продължава по лиценз в Китай от компанията Zotye до 2013 г.
Последвайте ни в Google News