Изглежда, че всеки производител, който гледа сериозно на пазара на електрически автомобили, дава смели обещания за батерии с твърдотелен електролит (SSB). Тази технология, често наричана „свещеният граал“ в производството на батерии, се очаква да позволи на електрическите автомобили да постигнат пробег, сравним с този на превозно средство с двигател с вътрешно горене. Всичко това в по-компактен, по-лек и по-безопасен пакет от днешните литиево-йонни или литиево-желязо-фосфатни (LFP) батерии.
От години слушаме за този пробив, като всеки производител изглежда все по-близо до постигането на търговска жизнеспособност. Засега обаче Mercedes-Benz изглежда най-напред, тъй като техни прототипи вече преминават пътни изпитания. От друга страна, Toyota има може би най-амбициозните обещания, но все още не е вградила SSB батерия в тестов автомобил. Каква е разликата в подходите на двете компании и кой от тях изглежда по-обещаващ?
Батерията на Mercedes-Benz разчита на външни партньори
Поддържането на доброто състояние и дългия живот на батериите е основна цел на съвременните системи за терморегулация. Именно затова се използват термопомпи през зимата и течно охлаждане при високи температури – всичко в името на оптимизиране на работата. Интересно е, че батерията с твърдотелен електролит в тестов модел EQS се охлажда пасивно, което означава, че няма активна система за терморегулация.
Липсата на такава система пести енергия и е една от основните причини Mercedes-Benz да обещава пробег от близо 1000 км. Предстои да видим дали това означава, че SSB технологията наистина не се нуждае от активно управление на температурата. Друго хитроумно решение, разработено от Mercedes съвместно с подразделението Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), са пневматичните актуатори. Те взаимодействат с промените в обема на клетките по време на зареждане и разреждане – при зареждане клетките се разширяват, а при разреждане се свиват.
Toyota залага предимно на собствени разработки
За разлика от германския си конкурент, Toyota разработва своите SSB батерии основно вътрешно. Ключовата дума тук е „основно“, тъй като компанията все пак си сътрудничи с доставчици, за да натрупа знания и да ускори собствените си изследвания и разработки.
Над 1000 патента съвместно с Panasonic
Основният партньор на Toyota в разработката на SSB батерии е Panasonic. До момента двете компании са патентовали над 1000 решения, свързани с химичния състав на технологията. За да интегрира още по-дълбоко процеса, през 2024 г. Toyota придоби изцяло компанията Primearth EV Energy (PEVE) от Panasonic. Японският автомобилен гигант има и друго дъщерно дружество, наречено Prime Planet Energy & Solutions, в което държи 51% от акциите, а останалите 49% са собственост на Panasonic. Prime Planet Energy & Solutions вече произвежда батерии за електрически автомобили, докато производството в PEVE тепърва се разраства.
Собствено производство, външни суровини
Toyota се стреми да произвежда собствени батерии с твърд електролит (SSB), вместо да сключва договори с външни производители. Автомобилният гигант обаче няма да добива директно суровините за тях. В тази ключова роля влиза Idemitsu Kosan – голяма петролна компания от Япония, която ще разшири дейността си в производството на материали, за да подкрепи плановете на Toyota. Idemitsu Kosan изгражда нов завод за литиев сулфид, чието планирано завършване е през юни 2027 г. Този срок съвпада идеално с графика на Toyota за стартиране на производството на твърдотелни батерии.
Напредъкът на двете компании
Веднага се забелязва, че Mercedes-Benz има преднина в състезанието за батерии с твърд електролит, поне в сравнение с Toyota. Стратегията на германския производител да разчита на външни доставчици му е помогнала да бъде в челните редици на развойната дейност. Докато конкурентите му все още планират, Mercedes-Benz вече провежда пътни изпитания. Тестовете в реални условия предоставят ценни данни за анализ и германската компания вече разполага с интересни резултати от тях.
Миналия септември Mercedes-Benz подложи EQS на тест за пробег, изминавайки разстояние от 1205 км от Щутгарт, Германия, до Малмьо, Швеция. Това е значително повече от всеки сериен електрически автомобил, но постижението се дължи на специална батерия. За сравнение, Lucid Air Grand Touring успя да постигне същата дистанция, сертифицирана от Световните рекорди на Гинес, със стандартна литиево-йонна батерия. В случая на Lucid обаче това се дължи на невероятната ефективност на електрическото задвижване, за разлика от теста на EQS. Ако Lucid Air беше оборудван с батерия с твърдотелен електролит, пробегът му би бил още по-впечатляващ.
Разработките на Toyota продължават
От друга страна, Toyota все още е във фаза на разработка на своите батерии с твърдотелен електролит, тъй като все още не е изкарала автомобил за тестове по обществени пътища. Поне доколкото е известно публично. Възможно е компанията вече да провежда вътрешни изпитания на затворени полигони с прототип, който все още не е обявен.
Засега Toyota продължава да трупа знания и производствен опит в тази област, като все още предстои да видим техен прототип в реални условия. Предимството на вътрешния подход към разработката и производството е, че компанията ще има по-голям контрол върху подобренията в качеството и производствения капацитет.
Последвайте ни в Google News