Индийският производител Mahindra & Mahindra може да получи забрана да продава автомобилите си на територията на САЩ, като причината е дизайнът на всъдехода Roxor. Машината се произвежда и продава в Щатите, като на външен вид доста прилича на модела CJ на Jeep.

Проблемите между концерна FCA и индийците започнаха още през 2008 г., когато Mahindra стъпи на пазара в САЩ с всъдехода си Scorpio. Той предизвика негативна реакция от страна на тогавашната корпорация Chrysler, която обяви, че решетката на радиатора на индийския модел повтаря тази на Jeep. Проблемът беше решен с извънсъдебно споразумение, според което Mahindra промени дизайна на този елемент, а от Chrysler обещаха да не предявяват претенции към индийската марка, ако тя се придържа сделката.

 

В крайна сметка обаче Scorpio така и не стигна до Щатите, а вместо него през 2018 г. на местния пазар се появи индийско копие на Jeep CJ (гражданска версия на военния Willys). При това Mahindra започна да произвежда всъдехода именно в Оубърн Хилс (щата Мичиган), където се намира щаб-квартирата на концерна Fiat Chrysler Automobiles.

За САЩ индийският „джип“ получи името Mahindra Roxor (на вътрешния пазар той се продава като Mahindra Thar), като той получи същата тази решетка на Scorpio, която беше утвърдена и от двата производителя. Проблемът обаче е, че пропорциите на предната част на Scorpio и Roxor са различни и това накара индийците да се отклонят от споразумението. В крайна сметка Roxor като цяло доста напомня на Jeep CJ и това нямаше как да бъде подминато от FCA.

 

През август 2018 г. Fiat Chrysler Automobiles подаде жалба срещу Mahindra & Mahindra в Международната търговска комисия на САЩ, като поиска да бъде наложена забрана за продажбите на Roxor, както и на части за него на територията на страната. В началото на 2019 г. комисията призна, че Mahindra & Mahindra не спазва споразумението с FCA и това позволи на американо-италианския концерн да заведе дело.

 

Съответно, съдията по административни дела Камерън Елиът призна, че Mahindra Roxor копира Jeep CJ и препоръчва на търговската комисия да забрани продажбата на Roxor в Щатите. Решението на комисията ще стане ясно през март 2020 г. и ако то е същото като на съдията, FCA ще може да поиска пълна забрана за търговска дейност на Mahindra & Mahindra в СAЩ.

 

Любопитното в случая е, че Roxor не е директен конкурент на Jeep, тъй като конструкцията му е доста примитивна и той няма разрешение за движение по обществени пътища, а се продава като селско-стопанска техника. Въпреки това, машината е много популярна сред американците, които я купуват за оф-роуд. Не е за пренебрегване и цената – 15 990 долара, докато базовата версия на Jeep Wrangler струва поне 28 295 долара.

Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари

Подобни публикации