BMW потвърди, че следващото поколение на X5 ще се предлага с пет различни вида задвижване. Освен бензинови, дизелови, плъгин хибридни и изцяло електрически версии, гамата ще включва и модел с водородни горивни клетки. Дебютът на последната версия е планиран за 2028 г.
Плановете на компанията да пусне сериен модел с горивни клетки до 2028 г. вече са известни. X5 винаги е бил вероятен кандидат, тъй като настоящият пилотен флот от 100 автомобила iX5 Hydrogen е базиран именно на тази SUV серия. Сега производителят за първи път официално потвърждава, че обявеният модел с горивни клетки ще бъде версия на X5, а не самостоятелен автомобил като Toyota Mirai.
Технологично развитие и партньорство
Йоахим Пост, член на борда на директорите на BMW AG, заяви, че с лансирането на новото BMW X5 с избор от пет варианта на задвижващи системи, компанията за пореден път демонстрира водещата си позиция на технологичен пионер. Той добави, че водородът играе съществена роля в глобалната декарбонизация и затова BMW е ангажирана да развива тази технология.
Автомобилът ще използва третото поколение задвижваща система с горивни клетки на BMW. При първото поколение, представено през 2014 г. с модела 535iA, Toyota е доставяла цялата система, а BMW я е интегрирала и тествала, за да натрупа опит. За второто поколение при iX5 Hydrogen, Toyota предоставя само горивните клетки, докато BMW разработва системата самостоятелно. Третото поколение ще бъде съвместно усилие на двата партньора за създаване на синергии, както за леки автомобили, така и за товарните превозни средства на Toyota.
Производство и платформа
BMW ще произвежда своя вариант на системата основно в Бавария и Австрия. Автомобилният производител разполага със специализирани центрове в Мюнхен и Щайр, където ще се осъществява голяма част от производството. В момента в Щайр се изграждат нови стендове за изпитания и производствени съоръжения, а прототипи вече слизат от поточната линия. Заводът в Ландсхут също ще доставя компоненти.
Самият автомобил ще се сглобява в завода на BMW в Спартанбърг, Южна Каролина. Следващото поколение X5 няма да бъде базирано на платформата Neue Klasse, която наскоро дебютира с новото iX3. Вместо това, гамата на X5 ще разчита на модифицирана версия на платформата Cluster Architecture (CLAR) на BMW, която може да обслужва както двигатели с вътрешно горене, така и хибриди, изцяло електрически модели и версията с горивни клетки.
Инфраструктура и пазарни тенденции
Паралелно с разработването на новия iX5 Hydrogen, BMW работи и за насърчаване на инфраструктурата за зареждане с водород. Компанията е стартирала инициативата HyMoS („Hydrogen Mobility at Scale“), съвместен проект с индустриални партньори и институции за развитие и популяризиране на водородни екосистеми за мобилност.
Целта е да се повиши икономическата жизнеспособност на водородната мобилност чрез обединяване на търсенето от всички видове превозни средства, включително камиони, автобуси и леки автомобили. Според BMW това ще помогне за постигане на оптимално разпределение и използване на водородните станции. Като пример се посочва, че оператори като H2 Mobility напоследък изместват фокуса си към товарни автомобили, продавайки повече водород по стандарта от 350 бара, отколкото при стандарта от 700 бара, използван в леките автомобили.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

