Новото поколение на BMW X5 ще предложи безпрецедентен избор от задвижващи системи, включително и водородна.
BMW обяви, че следващото поколение на модела X5 ще бъде най-разнообразното досега. От 2028 г. популярният SUV ще се предлага на някои пазари с пет различни вида задвижване.
Наред с традиционните бензинови и дизелови двигатели, с които X5 е най-известен, моделът ще се предлага като плъгин хибрид, изцяло електрически автомобил и дори с водородни горивни клетки. Това е прецедент за който и да е модел в автомобилната индустрия.
С този ход BMW за първи път ще предложи автомобил с водородно задвижване в серийно производство, след като досега експериментираше само с прототипи, базирани на тази технология (FCEV).
„С представянето на новото BMW X5 с избор от пет варианта на задвижващи системи, ние за пореден път демонстрираме водещата си позиция на технологичен пионер“, заяви в официално съобщение Йоахим Пост, член на управителния съвет на BMW, отговарящ за развойната дейност. „Водородът има съществена роля в глобалната декарбонизация, поради което сме ангажирани с развитието на технологията.“
Партньорство с Toyota и собствени инвестиции
Версията с водородни горивни клетки на X5, която се очаква да носи името iX5, ще използва трето поколение система, разработена съвместно от BMW и Toyota. Японският производител е един от лидерите в тази нишова технология.
Toyota вече предлага автомобили с водородни горивни клетки като моделите Mirai и Crown, макар и двата да са достъпни само на ограничени пазари и при специфични условия за покупка.
От BMW съобщават, че вече произвеждат прототипи на водородния X5 в заводите си в Мюнхен (Германия) и Щайр (Австрия). В последния наскоро започна и производството на електродвигатели за предстоящата гама електрически автомобили „Neue Klasse“.
Инвестициите на BMW обаче не се ограничават само до автомобилите. Марката насочва усилия и към изграждането на необходимата мрежа за зареждане. За целта е създадена инициативата HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale), която цели да подкрепи екосистемите за водородна мобилност в сътрудничество с индустриални и институционални партньори. Целта е да се повиши икономическата жизнеспособност на тези системи чрез обединяване на търсенето на всякакви видове превозни средства, включително камиони, автобуси и леки автомобили. Това ще спомогне за достигане на оптимално разпределение и използване на водородните станции.
Противоречива тенденция на пазара
Решението на BMW да инвестира във водородни автомобили идва само два месеца, след като автомобилният конгломерат Stellantis обяви, че прекратява разработката на подобни превозни средства, позовавайки се на липса на търсене и инфраструктура.
Тогава от Stellantis заявиха в съобщение до медиите, че не очакват навлизането на водородни лекотоварни автомобили преди края на десетилетието. Като причини бяха изтъкнати ограничената наличност на инфраструктура за зареждане, високите капиталови изисквания и нуждата от по-силни стимули за покупка от страна на потребителите.
В световен мащаб автомобилите с водородни горивни клетки се приемат значително по-бавно от електрическите, отчасти поради стимулите и подкрепата за инфраструктурата на последните. Toyota Mirai и Hyundai Nexo остават два от малкото масови модели с водородно задвижване на пазара.
През 2023 г. продажбите на водородни автомобили в САЩ не надхвърлиха 3 000 броя. Макар предстоящото представяне на Honda CR-V с такава технология да може да промени леко статистиката, е малко вероятно това да обърне негативната тенденция за технологията.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

